Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Byg selv hønsehus  (Læst 4351 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LeoPlet

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Byg selv hønsehus
« Dato: 11 April , 2018, 07:46 »
Hej og tak fordi jeg må være med herinde.
Vi er HELT uerfarne i høns, men har besluttet at nu skal det være.
Vi er gået i gang med at bygge et hønsehus inde i vores garage.
Der er betongulv derinde - derfor har vi valgt at bygge huset der, så det bliver så rottesikret som muligt.  :)
Nu til et par spørgsmål:
- Vil det være en idé at sætte et vindue i hønsehuset? Vores tanke er at de kun skal være derinde om natten. Vi har 5.000 m2 de kan hygge sig på
- Hvis der skal vindue i - skal jeg så stadig have en lampe derind til om vinteren?
- Garagen er beklædt med spånplader - skal jeg male dem??
- huset bliver ca. 220 x 220 cm i grundplan med en højde på ca. 230 cm. - hvor mange høns vil der være plads til, når vi kun regner med at skal have Isa Warren?
På forhånd tak for jeres svar  :)

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Byg selv hønsehus
« Svar #1 Dato: 13 April , 2018, 16:12 »
Man siger at der bør være mindst 0,5 m2 hus pr. høne. Dvs. du kan have 8 høns i dit hus.
Jeg ville mene der skal et vindue til, du skal jo stadig fodre og give dem vand inde i huset. Og ja, det er nok en god idé med lampe om vinteren, selvom der er vindue i. Sæt lampen til at tænde kl. 6 om morgenen, så er deres dag 2 timer længere, hvor de kan spise lidt mere foder.

Mht maling, hvad mener du da? Hvis du maler dit hønsehus med noget træbeskyttelse, vil det holde længere end hvis du ikke gjorde :)

Overvej hvilken race til vil have. Nu skriver du ISA Warren, det er en hybridhøne, og der er delte meninger om dem pga. den måde de opdrættes på. Forældredyrene går under kummerlige forhold, hanerne gasses/hakkes straks efter klækning, og håndteringen af dyrene er meget hård. Selv synes jeg at de er lidt kedelige at kigge på, derfor har jeg sølvgrå Sussex.
ISA  lægger dog mange æg, og derfor er de eftertragtede. Jeg vil tro de i gennemsnit lægger 6 æg om ugen.
Men mange andre kan også være med, f.eks Sussex lægger 4-5 æg om ugen. Jeg har en flok med 8 damer, jeg henter ca. 5-6 æg om dagen nu her, lidt flere til sommer. Så på 2 dage har vi 10 æg, efter 4 dage har vi 20 æg eller mere. Og det er jo ikke HVER dag hver enkelt person i vores husstand (5 personer) spiser æg. Vi er stort set 100% selvforsynende med æg. Dertil kommer at Sussex er en fortrinlig slagtefugl også, uhmm.
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline LeoPlet

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Byg selv hønsehus
« Svar #2 Dato: 13 April , 2018, 16:38 »
Tak for svaret Rene.
Når de kun skal sove i selve huset, er det så stadig kun 8 høns?
De får med tiden adgang til hele grunden på ca. 5.000 m2.
Med maling tænker jeg om det er nødvendigt inde i huset - eller om jeg skal kalke i stedet?
Grunden til at vi i starten ønsker Isa Warren, er at vi har fået at vide at den ikke er en god flyver, plus at den er en god æglægger.
Vi ser jo gerne de bliver på grunden og ikke flyver over til naboen  ;)

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Byg selv hønsehus
« Svar #3 Dato: 13 April , 2018, 17:14 »
Du kan med fordel kalke, for at forebygge utøj.
Ja, det er stadig det antal, de skal jo også kunne gå i tørvejr når det regner eller er koldt og blæser.

Hvem har vildt jer ind at ISA Warren ikke flyver? Sælger? Det er en lodret løgn, de er tværtimod ret gode til det.
Hvis du ønsker de ikke skal flyve, så er det de tungere racere, Sussex, Orpington, Wyandotte, Faverolles eller Australorps.

Jeg har før holdt mine Sussex bag et hegn på 50 cm :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline LeoPlet

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Byg selv hønsehus
« Svar #4 Dato: 13 April , 2018, 17:44 »
Tak igen Rene.

Jeg går i gang med at kalke  :)
Eller - måske jeg lige skal have huset bygget først  ;D

Jeg må hellere kigge lidt nærmere på racerne igen, for det er æggene vi er ude efter. Vi kan ikke selv slagte og plukke. Så der har vi lavet en aftale med en lokal jæger om at han kan hente dem når de ikke lægger æg mere.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Byg selv hønsehus
« Svar #5 Dato: 13 April , 2018, 17:48 »
Har I planer om at sælge eller er det bare til eget forbrug? I får altså rigeligt med æg Fra f.eks. 8 Sussex
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline LeoPlet

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Byg selv hønsehus
« Svar #6 Dato: 13 April , 2018, 18:11 »
Det er primært til os selv, men allerede nu før huset overhovedet er bygget, er der både venner og bekendte som gerne vil have æg  :D

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Byg selv hønsehus
« Svar #7 Dato: 13 April , 2018, 21:09 »
Ja, det er klart. De må da også bare bygge et hønsehus så  /o
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline LeoPlet

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Byg selv hønsehus
« Svar #8 Dato: 13 April , 2018, 21:18 »
Jeg er ikke helt sikker på at det er klogt at have høns i en lejlighed  :P

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Byg selv hønsehus
« Svar #9 Dato: 13 April , 2018, 21:23 »
Hmm, nej okay 😂
1.6 Sølvgrå Sussex