Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål fra ny hønseejer...  (Læst 3934 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasmus Hvidkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Spørgsmål fra ny hønseejer...
« Dato: 05 December , 2017, 16:37 »
Hej med jer

Jeg har for ca 2,5 måned siden hente 4stk. Dværg faverolles. De var ved afhentningen ca 4 uger.

Da jeg er ny indenfor hønsehold, har jeg lige et par spørgsmål, jeg håber i kan hjælpe mig med?!

Hvornår skal jeg forvente, at der kan hentes æg i redekassen?

Hvad styrer høns æglægning? (Lys, alder osv)

Jeg kunne til foråret godt tænke mig flere høns dog af anden race, er det et problem, at havde små kyllinger til at gå med voksne høns?

Glæder mig til at høre fra jeg

Rasmus Hvidkjær

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Spørgsmål fra ny hønseejer...
« Svar #1 Dato: 05 December , 2017, 21:35 »
Der går nok lige lidt tid endnu inden du kan vente æg. Såvidt jeg kan regne mig frem til er dine kyller ca 14 uger så du kan godt komme til at vente ca 10 uger endnu. Det bliver henad forår.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Rasmus Hvidkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Spørgsmål fra ny hønseejer...
« Svar #2 Dato: 06 December , 2017, 05:53 »
Ok tak for svaret 😃

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Spørgsmål fra ny hønseejer...
« Svar #3 Dato: 06 December , 2017, 14:09 »
Som Gerda skriver, så går der en rum tid endnu, inden dine hønniker begynder at lægge æg.

Hvornår en hønnike bliver kønsmoden og herefter bliver en høne, der lægger æg, bestemmes af alder, dog kan de mørke måneder spille ind, da der er færre lyse timer at spise i. Af den indtagede føde, skal der først bruges energi til at holde varmen og holde sig selv i live - er der mere krudt tilbage bliver det brugt på æg.

Når du til foråret gerne vil have kyllinger, så er der lidt du skal tage hensyn til. Du har faverolles og faverolles skrukker næsten aldrig. Dvs at du nok ikke skal regne med, at en af dine høner selv kan ruge kyllinger ud og opfostre dem. Kyllinger, der ikke har en skrukmor, skal have ekstra varme fra en varmelampe til de er fuldbefjerede og kyllinger uden en skrukmor kan ikke sættes sammen med voksne høner, før de er mindst 10-12 uger gamle. Dine høner vil ikke sådan bare acceptere kyllinger, men højst sandsynligt hakke dem ihjel.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Rasmus Hvidkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Spørgsmål fra ny hønseejer...
« Svar #4 Dato: 07 December , 2017, 07:45 »
Hej Helle

Mange tak for svaret!

Mht. Udrugning, har jeg indkøbt en rugemaskine, til at ruge kyllingerne ud med. (Glæder mig helt vildt)


Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Spørgsmål fra ny hønseejer...
« Svar #5 Dato: 07 December , 2017, 08:02 »
det kan du også godt glæde dig til. Det er nemlig rigtig sjovt. Da jeg startede med at ruge ud for knap 2 år siden var jeg helt oppe at køre. Og hvis du har børn så lad dem endelig være med i det. Jeg har mine børnebørn med i det og det er et stort hit.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Spørgsmål fra ny hønseejer...
« Svar #6 Dato: 07 December , 2017, 09:08 »
Det ER  vildt spændende, men ligesom alt, der har med levende dyr at gøre, skal man være forberedt på, at der også kan være skuffelser forbundet med selv at ruge ud. Måske er æggene ikke alle befrugtede, måske er de blevet rystede og beskadigede indeni, måske er der problemer med temperatur og fugt i din rugemaskine - der er mange faktorer, der kan påvirke resultatet. Men når det lykkes, er man i den syvende himmel :-)
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Spørgsmål fra ny hønseejer...
« Svar #7 Dato: 07 December , 2017, 09:19 »
Ja alt det har jeg også været igennem. Men det er bare op på hesten igen. Til sidst skal det nok lykkes.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Spørgsmål fra ny hønseejer...
« Svar #8 Dato: 07 December , 2017, 11:06 »
Hej Helle

Mange tak for svaret!

Mht. Udrugning, har jeg indkøbt en rugemaskine, til at ruge kyllingerne ud med. (Glæder mig helt vildt)
Jeg kan sagtens følge din glæde og spænding.
Jeg er også selv kommende my hønse ejer og fik min rugemaskine hjem i forgårs og får en masse forskellige rugeæg hjem i næste uge som bliver starten på en forhåbentlig spændende og givende fremtid :)