Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor højt hegn til Isa'er?  (Læst 3487 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DyreLiv

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Hvor højt hegn til Isa'er?
« Dato: 06 Juni , 2018, 10:25 »
Hej igen,

Vi er ved at planlægge hønsehold for første gang, og jeg var rigtig glad for input i min sidste tråd om valg af høns, tak for det :) Nu kunne jeg godt bruge lidt input til indhegning af hønsegården.

Vi får et hønsehus på 2 m2 (der senere ret let kan udvides til 6 m2), overdækket og ræve-/ rottesikker voliere på 6 m2, og hønsegård på ca 45-50 m2. Hønsegården får 180 cm højt hønsenet omkring, og er ikke rotte-/ rævesikret og heller ikke med net over. Vi arbejder hjemmefra begge to, så det vil max være 1-2 gange om måneden at hønsene skal være i volieren i dagtimerne, ellers kan de være ude i hønsegården. I hønsegården er der en stensætning og et langt, højt bed med store træer, gamle træstubbe, buske mv. Så der bliver både sol og skygge i gården, og jeg forestiller mig at hønsene vil kunne lide den lille "skov".

Placeringen af hønsehus og gård er så vi kan se den fra både kontorer og stue, og fra terassen og vores solhjørne.

Vi tænker at starte med 4 høns, og vil gerne have hvide sussex og så enten Isaer eller  stribede skovhøns. Det ser ud til at Isaer er bedre flyvere end skovhønerne (Jeg kan læse herinde at mange har kraftige holdninger til Isaerme, men jeg synes de er kønne <3 ).

Mht sammensætningen af hønsene, så kan jeg se at nogen skriver at det er bedst med samme slags, men jeg kunne godt tænke mig en blandet flok - er det helt nogo?

- Er der nogen af jer med Isaer der har erfaring med hvor højt hegnet skal være for at holde dem inde? Er 180 cm nok?
- Er der nogen der har erfaring med at have fx 4 forskellige høner sammen? Eller 2x2?

På forhånd tak :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvor højt hegn til Isa'er?
« Svar #1 Dato: 06 Juni , 2018, 10:43 »
Jeg synes også, at Isa'er er kønne - men endnu mere er jeg forelsket i deres nysgerrighed, iderighed og snuhed. Jeg har altid haft - og har stadig Isa'er i min blandede flok af racehøns. Lige pt består min flok af en araucana/faverolles hane og 12 høner, som tæller næsten lige så mange forskellige racer + 2 Isa'er. Jeg har aldrig haft problemer med, at sætte mange forskellige racer sammen. Jeg har heller aldrig nogen sinde oplevet aggressivitet hos Isa'erne, som nogle ellers gerne vil fremhæve som en negativ egenskab hos disse hybrider. Min flok går frit i haven fra morgen til aften og jeg mener ikke, at Isa'er er egnede til at at være spærret inde i en hønsegård - det er i de tilfælde, hvor der ikke er plads nok, at de aktive og nysgerrige Isa'er kan blive stressede og derved mobber de andre i flokken. Den store hønsegård, som I kan tilbyde, vil dog være ok til 4 høns - den lille gård er jeg noget mere bekymret omkring.

180 cm højt hegn kan en Isa fint komme over, hvis den vil og især hvis der i gården er noget, man kan sætte af fra. I "gamle dage" var det min plan, at min flok skulle være i hønsegård, når jeg ikke var hjemme - allerede den første dag i hønsegård med hegn i 180 cm højde var Isa'erne fløjet over og siden har ingen været lukket inde i hønsegård.
Jeg har en 1-årig Isa i min flok nu, som er vildt opsat på at gå på eventyr uden for haven, selv om haven er stor og rigelig spændende og hun gav mig for et par dage siden "fuck-fingeren" ved at spankulere rundt på toppen af min kæmpe lugusterhæk, der er mindst 220 høj
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline DyreLiv

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Hvor højt hegn til Isa'er?
« Svar #2 Dato: 06 Juni , 2018, 12:31 »
Tusinde tak for svar!

Dejligt at høre at du har blandede høns, og ja, det lyder til at Isaerne har nogle dejlige personligheder <3
Det er bestemt ikke meningen at hønsene skal være i den lille voliere, kun de meget få gange hvor både min mand og jeg har møder ude i byen samtidig; det sker sjældent, og er så kun et par timer.

Men øv at de er så gode flyvere, jeg vil nødig skulle overdække den store gård - og ville egentlig gerne have dem frit i haven i vinterhalvåret også, men der er raftehegn på 180 cm til bagbo og den ene nabo, og hegn på kun 160 cm til den anden nabo, så det lyder ikke til at gå med Isaer.

 

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Hvor højt hegn til Isa'er?
« Svar #3 Dato: 06 Juni , 2018, 18:52 »
Jeg er også helt pjattede med ISA'er og har i øjeblikket tre styk. Min plan var også, at de skulle gå i en sikker hønsegård, når jeg ikke var hjemme. Allerede efter en uge, kunne jeg dog ikke 'holde ud' at de skulle gå der, så nu går de frit. Man tagr selvfølgelig en chance, især i mit tilfælde, da jeg har en historik med mange rævebesøg. Jeg er dog kommet til den konklusion, at hellere leve et sjovt og frit liv, velvidende, at der er en risiko - end et liv i en lille hønsegård. Jeg sørger dog for, at de er i gården senest klokken 16 og ikke kommer ud før tidligst 7:30, på den måde kan jeg ihvertfald mindske risikoen en smule mht. ræveangreb.

Men for, at svare på dit spørgsmål; 180 cm hegn tror jeg godt vil kunne holde dem tilbage, hvis området inden for hegnet er spænende og ikke mindst stort nok, men man kan aldrig vide noget med sikkerhed. Vi har et lavt hegn i vores forhave, med en perfekt 'hønselandingsplads' og dette hold, jeg har nu har endnu ikke forsøgt, at flyve over - næh, de klemmer sig under og jeg har mange, mange gange hentet isa'er i nabohaver ::)
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline DyreLiv

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Hvor højt hegn til Isa'er?
« Svar #4 Dato: 07 Juni , 2018, 20:02 »
Mjna, kan godt se at det er uhewldigt at have forelsket sig i en eventyrlysten høne  ;D

Jeg tror vi prøver med de 180 cm, og har herinde læst om net der kan bestilles i ønsket størrelse vi så evt må montere hvis der bliver FOR mange hønseudbrud :)

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvor højt hegn til Isa'er?
« Svar #5 Dato: 07 Juni , 2018, 22:40 »
Ikke for at tage pippet fra nogen, men der er en problematik med, at ISA'er vaccineres med levende vaccine, og de må ikke gå sammen med uvaccinerede høns. Så den blandede flok med ISA'er i er i princippet no go.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvor højt hegn til Isa'er?
« Svar #6 Dato: 08 Juni , 2018, 05:56 »
Jeg har i over ti år haft både vaccinerede hybrider og ikke vaccinerede racehøns i min blandede og skiftende flok. Jeg er ikke bange for at sætte vaccinerede og ikke vaccinerede individer sammen. Vi taler her om levende vacciner, der indeholder levende svækkede bakterier.
I den biokemiske/medicinske verden omtales smitterisikoen ved brug af levende vacciner som teoretisk, hvilket erfaringen med den levende ND vaccine i hybrider også viser, hvis nogen skulle være i tvivl, da ingen af de millionvis af hybrider solgt af forhandlere siden ND-vaccine blev obligatorisk 30 oktober 2004 har smittet videre - var det sket, havde vi oplevet epidemi-lignende tilstande, da ND er ufattelig smitsomt. Nogle levende vacciner er livslang virkende og andre er ikke. Den levende vaccine, der indgår i vaccinationsprogrammet af industrihybrider er ikke livslang virkende. Skal individerne blive i produktionen ud over deres 84. uge, skal de genvaccineres, da vaccinationen på dette tidspunkt vil være 'ude af kroppen'.
 Hvorfor smitterisikoen ved brug af levende vaccine med svækkede bakterier "kun" er teoretisk, kræver en længere redegørelse om konjugerede vacciner, hvor polysaccharidet er koblet på tetanus- eller difteritoksoid, således at man får et T-celle respons. Den giver jeg gerne, men ikke her i en tråd, hvor det alligevel vil være sort snak for de fleste almindelig dødelige :-) Jeg vil tro, at FVST har indført denne regel om, at ikke vaccinerede og vaccinerede individer ikke må gå sammen for at hel gardere sig. Dispensationerne for reglen gives til forhandlere af hybrider og andre, der kan redegøre for, hvor omplaceringerne skal gå til.
 Den hel gardering fra FVST's side ser vi i flere andre regler, af hvilke mange bliver opfattet som tåbelige - et eksempel er forbud mod at fodre høns med køkkenrester. Bølgerne går højt i næsten alle hønsegrupper om faren ved at ens racehøns bliver syg af mødet med en industrihybrid - hvilket altså ikke er tilfældet - men reglen er der og den skal jo overholdes på samme måde, som vi alle var tissebange for at vores høns fik H5N8 og ville falde døde om på stribe og derfor selvfølgelig holdt de højrisiko-ramte høns lukket inde i 5 lange måneder, som FVST krævede ... øhh ... eller gjorde vi  8)
« Senest Redigeret: 08 Juni , 2018, 07:57 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvor højt hegn til Isa'er?
« Svar #7 Dato: 08 Juni , 2018, 11:10 »
Jeg er helt med på den Helle K., at nogle regler nærmest er der for deres egen skyld.

Der var en der skrev her eller i et andet forum - at han købte hønsemad i Netto, og så spiste familien resterne inde i køkkenet. Den synes jeg var meget godt snoet.
Nogle maraner, nogle araucana.