Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine høns lægger ikke æg. Kan nyankomne høns være årsagen?  (Læst 4578 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline issa.lyng

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Vi har en god flok høns (12 stk + 1 Hane) der pt lægger 1-2 æg om dagen.

Jeg spekulerer i hvorfor der pludseligt er den manglende produktion, og kan selv komme på flere årsager hertil, men måske der sidder nogle garvede hønsefolk der kan specificere problemet lidt nøjere.
Altså;

1. Vi har for ca. 14 dage siden fået 5 stk. nye høns i flokken. 1 hane (skovhane) 2 Isa Warren og 2 grønlæggere. Der er hieraki mod de nye, men hvorfor lægger de gamle ellers så flittige høns så pludseligt ikke æg?
 
2. Har vi for lidt redekasser når der nu er denne hieraki i flokken? (vi har 6 stk)

3. Det er årstiden, kulden og det manglende lys (vi har ikke el i hønsehuset)

4. Noget helt andet som fx foderet ?

Hvad er det lige der går galt i min hønseflok..?  :o

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mine høns lægger ikke æg. Kan nyankomne høns være årsagen?
« Svar #1 Dato: 18 ſeptember , 2017, 20:10 »
Der kan være mange årsager, såsom stress (over de nye), foderet, utøj, for fede, for magre, årstid eller fældning (for høns har fældeperiode nu).
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline issa.lyng

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Mine høns lægger ikke æg. Kan nyankomne høns være årsagen?
« Svar #2 Dato: 19 ſeptember , 2017, 09:38 »
Utøj har de ikke.. (hvad jeg kan se)

De har 1000m2 hønsegård med varierende beplantning og får dertil æglægningsfoder og madaffald.

indtil vi satte de nye ind i flokken fik vi 6 æg om dagen, så måske det bare er stress over den nye flok. Jeg må forsøge at være tålmodig  :-\

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Mine høns lægger ikke æg. Kan nyankomne høns være årsagen?
« Svar #3 Dato: 22 ſeptember , 2017, 11:58 »
-som Lene skriver - mange høns fælder nu. Ligger der flere fjer rundt omkring?  Jeg har i hvert fald færre æg nu pga fældning.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Mine høns lægger ikke æg. Kan nyankomne høns være årsagen?
« Svar #4 Dato: 30 ſeptember , 2017, 10:55 »
Vores lægger heller ikke mange æg nu pga. fældning. Ligger der mange fjer rundt omkring i hønsehuset/hønsegården? og har de gamle høns bare pletter med nye pigge/stubbbe af fjer som er på vej ud - så er det helt sikkert fordi de fælder. Det varer nogle uger, men hvis du er heldig begynder de at lægge æg igen inden vinter, blot lidt færre.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster