Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkuner pg efterår/vinter?  (Læst 4034 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BirgitteMK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Kalkuner pg efterår/vinter?
« Dato: 13 ſeptember , 2011, 10:00 »
Hej med jer.

Jeg har seks kalkuner, som jeg er en smule bekymret for, efter i nat.

Vi har i nat haft et forfærdeligt vejr, med voldsom blæst og regn... både høns og kalkuner har hver deres hus at gå ind i, og hønsene søgte da også ly ret hurtigt. Men kalkunerne... De blev liggende ude... De lagde sig tæt sammen, midt på den åbne plads i deres indhegning. Er de ikke kloge nok til at søge ly? For i deres indhegning, er der både træer, buske og et fint hus, de kan være i... Men de valgte som sagt at ligge sig midt i det åbne område...

Kan de holde til, at de ikke selv søger ly? Og skal de indenfor når det nu bliver vinter? Jeg undre mig meget, for alle de andre udendørs dyr vi har, fandt meget hurtigt et sted at opholde sig, hvor det ikke blæste helt så meget...

Håber i har nogle gode råd :)
Venlig Hilsen Birgitte

1.0 austrolops 0.7 rød amerikaner (røde æglæggerhybrider) plus 16 kyllinger i forskellige, men stort set ukente racer :)
220 sdm køer
3.3 frilandsøffer
5 ænder
5 gæs
2 ponyer
1 hund
1 kæreste ;)

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Kalkuner pg efterår/vinter?
« Svar #1 Dato: 13 ſeptember , 2011, 19:26 »
Jeg ved ikke om jeg er den rigtige til at svare, men jeg har da indtryk af at de flæste, dersom de får vejen vist, vil kunde finde den. Jeg har og måtte vise mine vej, men når de har fået det vist finder de det selv.

Men jeg ville måske guidet dem ind , dersom de så går ud igen vil jeg bare lade dem være.

Har jo hørt at høns ikke tåler træk, men jeg havde høns der, selv om de kunde vælge på 1300 kvm, valgte at sidde indenfor det ene vindu der var knust selv om det blæste storm...


såååå ingen regel uden undtag  /o
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Kalkuner pg efterår/vinter?
« Svar #2 Dato: 13 ſeptember , 2011, 20:14 »
Mht kalkuner, så er det altså ikke hjernen, der holder dem til jorden  ::)
De skal en gang imellem hjælpes lidt på vej  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Kalkuner pg efterår/vinter?
« Svar #3 Dato: 14 ſeptember , 2011, 11:34 »
Mht kalkuner, så er det altså ikke hjernen, der holder dem til jorden  ::)

Haha godt sagt Vipse, jeg tror mine ville spaseret lige ind i stegeovnen om jeg viste dem vejen  ;D
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: Kalkuner pg efterår/vinter?
« Svar #4 Dato: 14 ſeptember , 2011, 12:02 »
Haha godt sagt Vipse, jeg tror mine ville spaseret lige ind i stegeovnen om jeg viste dem vejen  ;D
Og især de hvide er ikke ligefrem "kloge Åger" ::) :D

Når jeg ser på mine kalkuner, så er det som om bronzekalkunerne er lige lidt bedre til at bruger øverste etage, i forhold til de hvide.
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Kalkuner pg efterår/vinter?
« Svar #5 Dato: 14 ſeptember , 2011, 12:46 »
Hvor store bliver broncekalkuner? Jeg tænker vægt :) de hvide kan blive meget store :o ...
Mvh grethe
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: Kalkuner pg efterår/vinter?
« Svar #6 Dato: 14 ſeptember , 2011, 12:52 »
Hvor store bliver broncekalkuner? Jeg tænker vægt :) de hvide kan blive meget store :o ...
Mvh grethe
Umiddelbart vil jeg gætte på, at en bronzehan kan veje op mod 10 kg. Der er i hvert fald ikke helt så meget kød på dem, som der er på de hvide. Vil da se, om jeg kan tage et billede af de to slags side om side senere i dag, når jeg alligevel skal have taget billeder af nogle af mine haner :)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: Kalkuner pg efterår/vinter?
« Svar #7 Dato: 14 ſeptember , 2011, 21:42 »
Så fik jeg lige taget et billede af en hvid og vores ene bronzehan sammen. Hvis jeg ikke husker helt forkert, så er bronzen ca. 1½ måned ældre.

Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline Farmen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Kalkuner pg efterår/vinter?
« Svar #8 Dato: 28 December , 2011, 23:36 »
Hej.. <K <K <K Jeg hopper lige med, på en halvgammel tråd. Overvejer kraftigt at prøve med lidt kalkuner til foråret. ;D Du skriver at bronzen er ca 1,5 måned ældre end den hvide. Men hvor gammel skal de være før de når ca. 10-12 kg.?
Både bronze og hvide?
« Senest Redigeret: 28 December , 2011, 23:40 Fra Farmen »
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

1,1 bronze kalkuner, 2 gaser gammel dansk landrace, 0,4 hvide gæs, 2,5 moskusænder, 0,2 hvid landrace and, 1,2,1 Bennets kænguruer og 2 fantastiske døtre på 1,5 og 3 år:).

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: Kalkuner pg efterår/vinter?
« Svar #9 Dato: 29 December , 2011, 22:29 »
Hej.. <K <K <K Jeg hopper lige med, på en halvgammel tråd. Overvejer kraftigt at prøve med lidt kalkuner til foråret. ;D Du skriver at bronzen er ca 1,5 måned ældre end den hvide. Men hvor gammel skal de være før de når ca. 10-12 kg.?
Både bronze og hvide?
De hvide - som næsten alle var hunner - var ca. 6 mdr., da de vejede 10-12kg. Bronzerne skal være noget ældre, hvis de nogensinde kommer så langt op i vægt. De hanner vi fik slagtet vejede kun 5-6 kg i en alder af 7-8 mdr. Men der ryger en sidste han her om en måned eller to, så skal jeg nok lige opdatere med vægten :)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter