Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: udrugning af andeæg  (Læst 7928 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline anan1304

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
udrugning af andeæg
« Dato: 25 Marts , 2017, 21:06 »
Hej
Jeg er nybegynder når det gælder ænder.

Jeg har lånt en rugemaskine af min nabo og lagt æg fra en kollega i den til udrugning. Hvad skal temperaturen være undervejs i udrugningsprocessen og hvad med luftfugtigheden. Jeg har hørt at den skal være højere end hos kyllinger.

Jeg prøver samtidig at få min egen and til at ruge. Hvordan kan man se at de er klar til at ruge. Skal jeg bare lade æggene ligge til hun selv er klar til at begynde at ruge?.
Jeg har sat et lille tag over en del af andehuset så det ligner en redekasse.

Håber der nogen der kan hjælpe nybegynderen.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: udrugning af andeæg
« Svar #2 Dato: 27 Marts , 2017, 14:42 »
I en rugemaskine med luftcirkulation (som de fleste er i dag), anbefaler man 37,3 - 37,5 grader og en fugtighed på 55 % indtil klækning, hvor den skal hæves til 65 - 80 % og man kan sænke temperaturen lidt til 36,9 - 37,3 grader.

Man anbefaler også at spraye æggene en gang om dagen med lunkent vand fra anden uge til klækning. Jeg blander koldt vand fra hanen med kogt vand for at sikre vand uden bakterier og med den rette temperatur.

Din and skal nok selv finde ud af det, og hun begynder at sige højt PIP og lægge dun i reden og bruge længere og længere tid på reden, når hun nærmer sig udrugning.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.