Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moderløse ællinger vil sove ude  (Læst 2201 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Channe Rohde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Store Gule Orpington 1,4
Moderløse ællinger vil sove ude
« Dato: 26 Juli , 2017, 20:21 »
Hej jeg håber I kan hjælpe,

Jeg har anskaffet 3 Moskusællinger på 6 uger. De har et lille hus og en lille pøl men ellers er de frie som fuglene. Så frie at de hest vil sove ude. Så i 3 dage har jeg været ude, finde dem i en busk eller bag noget træ, fange dem ind og lukket dem i huset.

Med mine høns giver jeg dem bare guf, så følger de med. Men det er en helt anden historie med ænderne. Men de er jo osse bare dem og 6 uger. Så verden er måske lidt farlig.

MEN de bliver jo ikke tamme af, at jeg skal fare efter dem hver aften. Og det ville være rart, hvis jeg bare skulle ud og lukke.

Har i nogle gode råd til, hvad pokker jeg kan stille op, så de går til ro i huset.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Moderløse ællinger vil sove ude
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2017, 22:02 »
Mine ællinger går heller ikke ind af sig selv om aftenen, hverken med eller uden mødre.
I starten havde jeg meget svært ved at få dem ind, men nu går jeg bag ved dem med en bambuspind i hver hånd og dirigerer dem, og det går for det meste fuldstændig smertefrit.

Nogen gange løber de panikslagne foran mig, som om jeg har for vane at slå dem med pindene. Men jeg rører dem aldrig, viser bare hvad vej de skal gå. Det er som om de tror, der er spærret, når jeg holder en pind op.

Ind imellem er der en tosse, der bare løber forbi indgangen, og en sjælden gang må vi hele vejen rundt om indhegningen et par gange.

Jeg kan kun sige, at øvelse gør mester, og at du SKAL have dem ind. De to gange jeg i starten opgav, kom ræven og dræbte flere af dem.

God kamp  ;)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Moderløse ællinger vil sove ude
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2017, 09:07 »
Kommer lige i tanke om, at det også hjælper at vente, til det så småt begynder at blive mørkt.
Ænder og ællinger elsker aftenen. Der kommer snegle og andet kryb frem, og de har travlt med at rode i jorden. Så giv dem så meget aften du kan, selvfølgelig med hensyn til mørke og din egne sengetid.

Offline Channe Rohde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Store Gule Orpington 1,4
Sv: Moderløse ællinger vil sove ude
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2017, 09:30 »
Kære Marie,

Tak for dine svar. Så må jeg forsøge mig med at foresætte som det er nu. Jeg venter til de selv er ved at gå til ro. Og det er derfor jeg er ude og finde dem bag alt muligt. For de går ikke i en indhegning. Der er frit lejde i hele haven. 

Så måske de en dag selv bare går op ad trappen til deres hus.

Hvem ved.