Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk SOS..  (Læst 1570 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hrhanegal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Skruk SOS..
« Dato: 14 April , 2014, 20:18 »
Hej,

Jeg har en skruk høne, det er første gang idag jeg har set hende forlade reden siden i torsdags.
Nu er mit spørgsmål så: skal jeg lade hende ligge lidt endnu i redekassen( hvor de andre også ligger æg)
eller skal jeg flytte hende i et kaninbur her til aften når mørket falder på ? Det er nemlig bare det, at jeg endeligt gerne vil lave en lille skruk afdeling i den ene ende af børnenes legehus og så lave en lille fold uden om, men kan jeg godt vente eller er det bedst at flytte hende nu. Er det ikke dumt "farligt" at flytte hende to gange inden hun får kyllinger, så hun ikke smutter af reden ??
Da hun gik af reden idag skulle hun pludselig ligge neden under redekassen, men hun gik nu tilbage på æggene senere, men da var æggene ved at være godt kolde :(
Og når jeg flytter hende er det så bedst at hendes skrukhus er tæt på hønsegården og de andre, eller er det lige meget ?

På forhånd tak for hjælpen :)

Offline Marianne Hørmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Skruk SOS..
« Svar #1 Dato: 14 April , 2014, 21:39 »
Det er lidt forskelligt hvad jeg har gjordt. Nogle gange har jeg brugt et skrukhus der står i den anden ende af haven ifht hønsehus og går. Når der er gået en uge eller to, har jeg flyttet dem ind til de andre. En anden gang har jeg haft tre mødre med 10 kyllinger hver gående i samme aflukke. Denne gang har jeg en med 15 kuller gående i samme rum som de andre dog adskildt af hønsehegn. Om tre uger fjerner jeg hegnet og lader dem alle gå sammen. Så der er mange muligheder. Men ruger hun selv sine æg ud, er det nemmest at hun er adskildt fra de andres æg.

Offline hrhanegal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Skruk SOS..
« Svar #2 Dato: 16 April , 2014, 17:36 »
Hej igen,

jeg ved ikke helt om min høne stadig er skruk ? håber i har et par gode råd!!

Jeg valgte at flytte hønen ned i et andet bur, da de andre forstyrrede hende når de skulle lægge æg..
Nu har hun så været der i to dage, men nu ligger hun mere uden for og nyder solen end at være på æggene:(
så nu er mit spørgsmål så, tror i ikke hun er skruk længere, eller vil det hjælpe hvis jeg evt. putter hende i et lille kaninbur væk fra de andre. Vil hun mon så optage den faste rugning eller er det slut ?
For jeg kan jo evt give hende nogle nye æg i kaninburet, for jeg ved ikke helt om de andre æg har taget skade af at være blevet kolde ?

Vh Joan

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Skruk SOS..
« Svar #3 Dato: 16 April , 2014, 18:16 »
jeg har ikke så mange forslag til hjælp med skrukken. hvad noget virker for en høne, gør ikke for en anden. dog har mange succes med at isolere hønen og gerne i et aflukke så hun ikke kan komme ud. hun skal selvfølgelig have mulighed for at lægge sin skruk klat lidt væk fra reden og spise og drikke.

jeg ved dog at ægene fint tåler at blive kolde. de kan klare de utroligste ting. men de kan ikke klare hvis hun har forladt dem helt.
jeg har også en skrukhøne nu. hun havde lagt sig i den ene redekasse. og prøvede at flytte hende på gulvet med nogle ubefrugtede æg. (det virkede sidste år med 2 høner) men nej. det ville damen ikke og hoppede igen og igen tilbage til samme rede. så nu har hun fået lov at ligge.  jeg er ikke så meget til at isolere. vil helst de bliver blandt flokken, indtil kyllingerne kommer.

jeg løfter hende lige dagligt og tager evt. nylagte æg (sjældent der er et, men det sker) har mærket dem hun ruger, så det kan ses fra alle vinkler (en streg hele vejen rundt)

eneste ulempe er faktisk at der er kø i den sidste redekasse når  ægene skal ligges :-)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.