Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Føre nye kyllinger sammen med 3 uger gamle kyllinger  (Læst 4514 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline janius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Føre nye kyllinger sammen med 3 uger gamle kyllinger
« Dato: 14 ſeptember , 2016, 19:38 »
Hej hønseelskere

Jeg har haft gang i rugemaskinen og vi fik et hold kyllinger der nu er 2 uger gamle. Imidlertid ikke så mange som vi ønskede så vi satte straks  et nyt hold over som klækkes om en uges tid.

Vi vil rigtig gerne føre de nye sammen med de andre kyllinger men kan vi det uden ballade?

Umiddelbart forestiller jeg at lade nyeste hold blive en 10 dage gamle så de ikke er helt små og har lært det basale men er der nogen med erfaringer der kan bekræfte den ide?

Med mange hilsner
Jesper

En glad hønseruger

Offline ÆGGEKAGEMAND

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Føre nye kyllinger sammen med 3 uger gamle kyllinger
« Svar #1 Dato: 15 ſeptember , 2016, 16:28 »
Jeg kigger med . Jeg har selv 23 kyllinger fra maskine og 14 fra hønemor som snarrest skal føres sammen..Jeg havde samme tanke med at lade de mindste bliver lidt mere tuff . Og det er mine de nyeste fra hønemor allerede. De kan løbe ud i naturen med mor modsat de andre som pt kun har en 10 m2 at gå på ..det har modnet de små meget at kunne gå ude

Offline Besto

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Føre nye kyllinger sammen med 3 uger gamle kyllinger
« Svar #2 Dato: 21 ſeptember , 2016, 18:41 »
Vi satte tre yngre sammen med fire lidt ældre ved at sætte dem ind i hønsehuset en aften, er store var gået ind. Vi havde sprayet både de gamle og de nye i nakken med deodorant. Så lugter de ens. Vi havde ingen problemer efterfølgende.

Sendt fra min SM-G928F med Tapatalk


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Føre nye kyllinger sammen med 3 uger gamle kyllinger
« Svar #3 Dato: 22 ſeptember , 2016, 06:05 »
Jeg synes som regel ikke der er problemer, når man sætter kyllinger i forskellige aldre sammen - forudsat at alle er så gamle, at de bruger det meste af deres dag med at gå på opdagelse, skrabe og fødesøge.
Kyllingerne skal nærme sig den kønsmodne alder, inden de begynder at tænke i hierarki og være forbeholdende over for fremmede artsindivider.

Høns genkender hinanden via synet, som er h*nens mest veludviklede sans. H*nens mindst udviklede sans er lugtesansen, så jeg tror ikke på den med, at alle straks bliver en harmonisk flok, hvis de lugter ens - modsat hunde så ser man jo heller aldrig hønsene gå og snuse til hinanden, når de hilser.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Føre nye kyllinger sammen med 3 uger gamle kyllinger
« Svar #4 Dato: 22 ſeptember , 2016, 23:14 »
Jeg gør det tit at jeg allerede fra starten sætter en af de lidt større kyllinger ved de nye. De lærer hurtigere hvor de kan finde foder og vand ved at de ser hvor den ældre kylling spiser og drikker. Det er bedst at de ældste kyllinger er i mindretal. 5 store og 12 små går fint, mens der ved 12 store og 5 små kan opstå problemer for de små. Jeg venter med at sætte dem sammen til de mindste er en uge gammel. ælderforskellen må helst ikke overstige 14 dage meget.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline janius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Føre nye kyllinger sammen med 3 uger gamle kyllinger
« Svar #5 Dato: 25 ſeptember , 2016, 08:37 »
Tak for gode svar. Jeg er lidt i tænkeboks nu, for den ældste flok der nu er små 4 uger gamle tæller 10, mens den nye flok er mindre. Tænker jeg tager et par af de ældre og sætter sammen med de små og lader dem gå et par dage får så at bringe dem alle sammen på god plads så der er rum til at løbe lidt af vejen hvis der er brug for det.

Mvh Jesper


Sent from my iPad using Tapatalk