Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Indiske Kamphøns - kærlighed, tvivl og svære at fotografere!  (Læst 10162 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

KarinP

  • Gæst
Det hele startede i sommers; på vej hjem fra ferie, var vi forbi Tommy og hente 7 Indiske Kamphønsekyllinger + en enkelt "uspecificeret" (muligvis Maran?) i noget blåtegnet. Nogle husker måske Tommy's tråd om hans æg fra England og vi var altså de heldige, der fik lov til at købe disse søde små kyller :-)

Jeg havde allerede i lang tid kigget på billeder af racen og læst alt hvad jeg kunne finde på div engelske, hollandske og tyske hjemmesider og blevet mere og mere lun på, at sådan en flok måtte jeg simpelthen eje en dag.
Dog havde jeg kun kigget på den farvevariant der hedder hvid fasan, da jeg altid har haft en del fjerfobi og herunder været direkte angst for sorte høns!! Men Tommy's kyllinger var jo brun fasan, der jo hovedsaligt er sorte, så det var lidt UPS - men når nu chancen for at prøve racen var der, så er det også svært ikke at slå til.

Herhjemme fik de lov til at flytte ind i det hønsehus&gård, vi har lige udenfor døren, da jeg mente at det var den bedste måde at lære dem at kende på, samtidig med at de kunne få lov til at rende frit i baghaven hver dag. På den måde kunne jeg også "teste" mig selv, om jeg kunne lære at omgås dem, selv om de var sorte eller jeg ville blive ved med at gå en stor bue udenom dem.
Min skræk blev dog hurtigt gjort til skamme - de Indere er simpelthen bare SKØNNE, de er livlige, fredelige, nysgerrige og sjove. Fulde af numre - og rigtigt gode til at flyve...opdagede jeg hurtigt, for hvis ikke man var tidlige nok ude om morgenen og åbne deres låge, ja så skulle de nok selv sørge for at komme ud. Vi prøvede faktisk på et tidspunkt at stække dem, men det hjalp lige præcis intet...


Til min store glæde, så det ud til at blive til 3,4 det var helt perfekt for så behøvede jeg kun at sortere en enkelt have fra, så kunne der gå 1,4 i en flok + en hane i reserve sat sammen med et par af mine andre høner. Og jeg skrev glad til Tommy, at det hele gik så godt og at der var hele 4 høner og bla bla bla. MEN så kun et par dage efter, kom Nemesis på besøg - i form af en fremmed kat - og slog 2 af hønerne ihjel. Og ØV, hvor blev jeg ked af det, da jeg fandt dem.
Efter det valgte vi at aflive den blå ?Maran? hanekylling og ca 14 dage efter blev den ene af de 3 Inderhanekyllinger syge og måtte aflives.

Tilbage har jeg så 2,2 superskønne, nu halvvoksne, Indere. Og dejlige det er de bestemt; ind imellem har jeg sgu lyst til at gi' dem et kram!! Og smukkere og smukkere bliver de dag for dag, selvom de vokser laaaangsomt, (jeg har læst at de først er fuldt udvokset når de er omkring 1½ år gamle) så kan man alligevel sagtens se, at især den ene hane en dag bliver en rigtig flot fyr.

Men lige nu, aner jeg simpelthen ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre...2 høner er ikke meget at gå videre med og økonomien tillader ikke indkøb af dyr fra Tyskland e.l. som ellers var oplagt, for de har vist rigtigt gode Indere i stor dernede. Herhjemme er der vist slet ikke andre, der har racen i stor. Så overvejelserne går lidt på enten at forsøge næste år at købe flere æg fra England (men har ingen rugemaskine og har ikke så meget lyst til at skulle tage risikoen med at lade en Silke ruge dem ud) eller simpelthen bare at beholde 1,2 og nyde dem så længe det varer. Det er godt nok svært, når man nu endeligt har fundet en SÅ skøn race - jeg har ellers gennem årene prøvet en del forskellige, men ingen af dem er nået Inderne til sokkeholderne (eller hedder det "til sporene" når det har med høns at gøre...)

Billederne jeg har taget yder dem desværre slet ikke retfærdighed...Må ud og igang med kameraet igen, når det er blevet lidt varmere. Flokken bor pt i vores "hønsestald" pga vinteren og der er det ikke nemt at komme til at tage gode billeder.


Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Indiske Kamphøns - kærlighed, tvivl og svære at fotografere!
« Svar #1 Dato: 17 December , 2010, 16:46 »
Nu du har 2,2 og det er svært at få nyt blod ind, så kan du sætte dem sammen i par. Derefter skal du sætte hønekyllinger fra det ene hold sammen med hanekyllinger fra det andet hold. På den måde har du altid 2 stammer.
Og hvor er det da dejligt at læse din historie og se de flotte billeder. Stort tillykke med de dejlige høns.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Indiske Kamphøns - kærlighed, tvivl og svære at fotografere!
« Svar #2 Dato: 17 December , 2010, 17:46 »
Hvor er de fine - og en god historie !

Men nu siger du du ikke tør løbe risikoen ved at lade en silke ruge æg ud. Se, her hos mig tager mine silker sig af de æg, som jeg ikke tør lade maskinen om! Og hvad kan gå galt - du kan jo prøve igen, hvis ikke det går første gang. Ellers må du lokke en til at ruge æggene ud for dig i en maskine, hvis det er.

Held og lykke med dem, jeg har nu aldrig været fan af kamphøns, men jeg må sige, at efter jeg får set flere og flere af dem, er der nu alligevel begyndt at være 'noget' over dem, som jeg godt kan lide...  :D
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Indiske Kamphøns - kærlighed, tvivl og svære at fotografere!
« Svar #3 Dato: 17 December , 2010, 19:57 »
Indiske kamphøns er desværre ikke en race, som "hænger på træerne" og det er derfor dejligt at se at de stadig findes, dog synes de at være noget højtstillede og spinkle, men det kan være at fylden kommer senere.

Den er vist nok heller ikke den nemmeste race at avle med.

Her er et par fra Hannover udstillingen 2010 i farven hvid fasan brun (jubilee i gamle dage)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

frida

  • Gæst
Sv: Indiske Kamphøns - kærlighed, tvivl og svære at fotografere!
« Svar #4 Dato: 17 December , 2010, 20:07 »
Skønt at læse din historie og tanker. Det er så skønt når man finder en race man "svinger" med :D.
Jeg ville også, som skrevet i et andet svar, vælge at have en eller to skrukker/silker. De vil da elske et liv hos dig, hvor de måtte skrukke al det de orker ;D
De sjældne racer er da de mest spændende, og udfordrende at arbejde med. Så klø endelig på, med det, du har at klø på med /o

KarinP

  • Gæst
Sv: Indiske Kamphøns - kærlighed, tvivl og svære at fotografere!
« Svar #5 Dato: 17 December , 2010, 21:14 »
Tusinde tak for svarene  :) Det er SÅ dejligt at få input og gode ideer fra andre.

Henriette: God ide mht at lade dem gå i par, måske med et par ekstra "fyld-høner" så ikke de bliver alt for slidt af hanen.

Marianne: Sjovt at høre at du stoler mere på Silkerne end på maskinen. Det giver mig blod på tanden til at prøve selv - jeg har indtil nu haft gode erfaringer med at lade en skruk Silke fungere som "sted-mor" for daggamle slagtekyller, hun gik fra at ligge på 4-5 æg til at passe 15 kyller som om de var hendes egne børn  :D Jeg skulle måske finde den samme høne frem til næste år og lade hende prøve.

Jeg havde det forøvrigt sådan med alle typer kamphøns før i tiden, at de bestemt IKKE var noget for mig, de så mærkelige ud og jeg var faktisk ret bange for dem jeg så på udstillinger og hos opdrættere. Altså lige indtil jeg faldt for Inderne  ;D Og idag har jeg det sådan at jeg sagtens kunne forestille mig andre kamphønseracer kunne få foden indenfor her - de er i mine øjne lige pludseligt interessante (det kunne jo være at der var flere racer med samme skønne temperament) og de er lige pludselig også blevet meget kønnere i mine øjne  8)
Min mand, han er gået fra GRIMME ÆKLE MÆRKELIGE DYR - ALDRIG I LIVET!! (sagt første gang jeg viste ham kamphøns) og til at være den der har foreslået at vi køber flere rugeæg fra England  <.

Lestat: Tak for de flotte billeder  /o Du har helt ret, de er pt spinkle og højtstillede, men de udvikler sig hele tiden i den rigtige retning og jeg er overbevist om, at de vil se helt anderledes ud om ½ års tid. Nu strækker hanen sig også ekstra meget på billederne, det er knapt så slemt i virkeligheden. Men faktisk så aner jeg jo ikke om de bliver korrekte iflg standarten, det kan kun tiden vise  :)
Og jo - jeg har også læst at de er svære at avle på og at mange giver op undervejs...Og jeg er heller ikke "hook" på at skulle lave kyllinger om vinteren - faktisk før nytår - for at de kan nå at blive nok udviklede til udstilling. Men har så overvejet helt at lade være med at udstille eller så udstille dyr fra året før. Det med udstilling betyder ikke så meget for mig, men det kunne da være sjovt at vise dem frem, så måske andre kan få øjnene op for hvor superdejlige de er  ;D

Anette1: Du her helt ret, mht at de sjældne er spændende, men det kan nu også være ret skræmmende, når man har så lidt erfaring som jeg har  ;)

MVH
Karin

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Indiske Kamphøns - kærlighed, tvivl og svære at fotografere!
« Svar #6 Dato: 17 December , 2010, 21:30 »
Der er faktisk mange af kamphønseracerne som er ufattelige nysgerrige og tillidsfulde, her må Filip Sebastian på banen for han har stor kendskab og interesse for kamphøns.

De kan nok udstilles med fordel som 2 års.

Held og lykke med dem, det ville være dejligt at dem på LU  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Indiske Kamphøns - kærlighed, tvivl og svære at fotografere!
« Svar #7 Dato: 25 ſeptember , 2016, 10:30 »
Ærgeligt at trådstarteren ikke er medlem mere, for jeg ville da godt have hørt mere om dem. Jeg overvejer selv at få rugeæg hjem fra England men er lidt skeptisk mht udenlands transport tid og tryk og temperatur udsving i flyveren