Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Død høne i huset  (Læst 3533 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jacob KBR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Død høne i huset
« Dato: 20 ſeptember , 2016, 20:20 »
Havde 5 høns vi fik i starten af juni (2 isa Warren, 1 mørk sussex, 1 brun skovhøjs og 1 stribet skovhøne) alle ca. 20 uger undtagen den stribede den skulle være ca. 18 uger. De faldt ret hurtigt til rette skulle kun sættes på pinden den første nat. Den stribede har altid været lidt bag efter de andre og har helt sikkert været nederst i hakkeordenen. De andre har lagt æg som de skulde og har fået flotte kamme men den stribede har ikke fået kam er dog blevet lidt rød. Den har ikke været sløv og har hele tiden haft adgang til mad og vand. I går var der så for første gang 5 æg i kasserne (kun 2 dagen før, plejer at få 4) så vi tænkte endelig kom den sidste høne i gang med æggene.
Men ak da jeg kom hjem fra arbejde i dag lå den stribede på ryggen i huset, vi er helt uforstående for hvad den er død af ? Hønsene er købt hos Bangs.dk så de er vaccinerede nogen der har nogle ideer også hvad skal jeg gøre med den døde høne skal den bare i skraldespanden ?

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Død høne i huset
« Svar #1 Dato: 21 ſeptember , 2016, 14:28 »
For det første skal selvdøde dyr altid i skraldespanden, eller evt. obduceres af en dyrlæge hvis man har mistanke om noget smitsomt. For det andet så kan høns også falde døde om med hjertefejl eller lignende. Hvis man har haft høns i nogle år ved man at det (desværre) sker en gang imellem. Hvis hønen har været syg over længere tid, vil hun så længe som muligt prøve at skjule det for ikke at miste status i flokken. Svage dyr er udsatte dyr.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Sierra

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Død høne i huset
« Svar #2 Dato: 30 ſeptember , 2016, 18:54 »
Jeg er ny udi hønsehold. Har et nyt hønsehus uden utøj, men alligevel er der nu 3 høner der er døde på "mystisk" vis - den sidste i dag. For ca 1,5 mdr. siden blev den mindste Maran sløj - den sad og hang og spiste ikke. Jeg aflivede den dag 2. Der var ikke noget at se på den udover at den var afmagret. Jeg gav den propolis i et saltvandssprøjte, hvidløgsvand og havresuppe.
For små 14 dage siden begyndte en af de tværstribede skovhøns at sidde stille - pikkede lidt, men spiste ikke. Jeg havde i mellemtiden læst om sur kro og da jeg syntes den så lidt opsvulmet ud, masserede jeg den og gav den lidt olivenolie. Da de andre begyndte at hakke den, satte jeg den ind i drivhuset - masserede den igen, men næste morgen var den næsten død og jeg aflivede.
I morges var endnu en af de tværstribede noget sløv - den fløj ikke straks ud af huset, men sad noget længere på pinden. Der var ikke noget at se - og den fløj da også ud. Da jeg kiggede til dem i eftyermiddag, sad den på pinden, som om den var gået tidligt i seng - jeg så det lidt an, men da jeg var derude for 20 min. siden, lå den død på gulvet.
Jeg har ikke gravet den ned, da jeg prøver at samle mig sammen til at skære den op, for at se, om der er noget at få øje på.
De fodres med hvede, æglægningsfoder og lidt knust majs. Der ud over alt grønt fra køkkenet, A38 ca. hver anden dag, vitaminer og hvidløg i vandet.
Deres klatter ser umiddelbart fine ud - dog havde de 2 af de døde høns våd afføring. Der er ikke utøj eller orm. De har en stor have at boltre sig i. Hvad pokker er der galt mon ?
Welshterrier, 3 Sorte kobbermaran, 6 tværstribede skovhøns