Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Isa Brown mister alle fjerene - skal vi aflive?  (Læst 4376 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hyggenot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Isa Brown mister alle fjerene - skal vi aflive?
« Dato: 17 Oktober , 2016, 17:30 »
Kære hønseejere,

Vores kære høne Bodil på halvandet år har haft 2 svære måneder. Hun har ligget skruk knap 2 måneder før hun til sidst opgav (vi satte hende ud af redekassen utallige gange om dagen, det var vældig hyggeligt). Lige da hun kom ud af redekassen og er blevet normal igen,opdager vi at vi har blodmider i hønsehuset. Det har vi aldrig prøvet før, men har nu behandlet med et pulvermiddel og aske i hele huset og gjort grundigt rent og vi ser ingen tegn på flere mider. Vi tror at Bodil har været hårdest ramt af hønsene, da hun har ligget konstant i redekassen. Det er en uge siden blodmiderne forsvandt men nu ser vi at Bodil smider alle sine fjer, og det går stærkt. Hun har decideret bare pletter både på bryst og over halen, men vi kan se at totterne flyver af over hele kroppen. De andre høns har ingen tegn på mistrivsel (vi har 12 i alt).
Jeg har givet hende ekstra protein ved at give ekstra æglægningsfoder, men er der andet vi kan gøre?

Det er en kold tid at mangle fjer på. Hvor slemt skaldet blive, før vi må aflive hende? Hun følger flokken og viser ikke tegn på ubehag eller unormal opførsel, og spiser og drikker.

Jeg har vedhæftet lidt billeder af hende taget i dag.

Med venlig hilsen
De bekymrede hønseejere
« Senest Redigeret: 17 Oktober , 2016, 17:45 Fra Hyggenot »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Isa Brown mister alle fjerene - skal vi aflive?
« Svar #1 Dato: 17 Oktober , 2016, 17:40 »
Det er fældetid nu,  så mon ikke det er derfor at hun smider fjerene.  Det kan Nogen gange se voldsomt ud
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Isa Brown mister alle fjerene - skal vi aflive?
« Svar #2 Dato: 17 Oktober , 2016, 17:48 »
Jeg tror da bestemt også, at hun fælder - det passer meget godt med årstiden og det, at hun for kort tid siden har rejst sig efter en skruktur
God ide at give hende ekstra protein, da produktionen af så mange fjer tager utrolig meget energi - nogle gange så meget at hønen ligefrem kan virke syg
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hyggenot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Isa Brown mister alle fjerene - skal vi aflive?
« Svar #3 Dato: 17 Oktober , 2016, 17:56 »
Mange tak for jeres svar, så er jeg straks mere rolig! Vi har haft høns i 2 år nu, og vi har aldrig set det før, selvom vi bruger mange dejlige timer på at kigge på dem rende rundt i haven. Måske er Bodil den første der vælger at smide det hele på én gang.

Mange tak for jeres svar endnu en gang! Hun skal nok få lidt ekstra godt med madrester, så håber jeg hun kommer stærkt igen.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Isa Brown mister alle fjerene - skal vi aflive?
« Svar #4 Dato: 17 Oktober , 2016, 18:31 »
Vores høns fælder voksendragten første gang ca 1 år efter de er blevet kønsmodne/begynder at lægge æg - så er det de samme høns du har, så fældede de måske slet ikke sidste år.

Hov - jeg opdagede først dit billede nu - der er ingen tvivl - din Isa fælder  ;D
« Senest Redigeret: 17 Oktober , 2016, 18:33 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hyggenot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Isa Brown mister alle fjerene - skal vi aflive?
« Svar #5 Dato: 17 Oktober , 2016, 19:00 »
Jeg kæmpede lidt med at få billedet lagt på pga. billedstørrelse, så det er først lige lykkedes det er derfor  ;D

Den ældste høne fylder 2 år snart, så det kan faktisk meget vel være tilfældet som du skriver, interessant. Man bliver hele tiden klogere på sine høns. /o

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Isa Brown mister alle fjerene - skal vi aflive?
« Svar #6 Dato: 19 Oktober , 2016, 18:16 »
Det er helt normal fældning.

Nogle høns går og smådrysser i en periode så man ikke opdager andet end at de ikke lægger æg, andre smider store dele af fjerdragten - jeg har set værre fældning end din Bodil her.
Det gode ved at smide det hele er, at så bliver det overstået. Godt du er opmærksom på godt foder i fældningsperioden. Lidt fedtholdigt frø kunne vist også gøre lykke - hamp, solsikke...
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Hyggenot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Isa Brown mister alle fjerene - skal vi aflive?
« Svar #7 Dato: 24 Oktober , 2016, 14:34 »
Mange tak for dit svar, Bente.
Hun har nu smidt stort set alle fjer på kroppen, men har stadig lidt dun på siderne. Nu kan vi se at der begynder at komme nye fjer ud, men de har ikke foldet sig ud endnu, så hun ligner mest et forvokset pindsvin. Så håber vi de snart bryder helt igennem.
Jeg forkæler hende med kød og ost, og vi har sat varmelampe op ude i hønsehuset så hun kan have det dejlig lunt selvom det stadig kun er efterår. Det er godt nok en luksustilværelse :-)