Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En mager hund - øh hanekylling :O)  (Læst 7998 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
En mager hund - øh hanekylling :O)
« Dato: 21 ſeptember , 2015, 22:38 »
I går stod jeg og fulgte en af mine Brahma hanekyllinger (5½ mdr gl) i hans arbejde med at komme ind i hønsehuset for natten. Mine høns skal op af en 2½m lang landgangsbro, for at komme ind. Indgangen er ca 70cm over jorden.
Det klarer alle fint, så det er ikke problemet. Det er, at før nævnte Brahma har virkelige problemer med at finde ind. Han kredser rundt om landgangen igen, og igen og igen. Tager sigte - går i knæ for at flyve op - han kunne bare gå op fra enden af broen, men nej, han skal hele tiden forsøge at flyve op, og lande ca ½-vejs oppe. Efter 12 forsøg, lykkedes det fortsat ikke. Så gik jeg ind, fangede ham og satte ham op til hullet og han gik ind.
Havde jeg ikke gjort det, var han kommet ind selv, men først efter uendelige forsøg. For han finder altid ind selv - det var bare fordi jeg så det, at jeg hjalp.
Han er i det hele taget meget kluntet, fumler rundt og kan endda falde over egne ben.

Han har ikke et g fedt på kroppen. Han er rad mager, brystkød er der heller ikke noget af. Mon det kommer, hvis han får lov til at blive de obligatoriske 7 mdr før slagt ?

Han har også en anden adfærd, som jeg ikke rigtig forstår. Han "taler" meget. Når han sådan går rundt - taler han. Det gør kun en af de andre også, men det er en Barnevelder hanekylling.

Er han syg ? Eller er han bare anderledes  ::)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: En mager hund - øh hanekylling :O)
« Svar #1 Dato: 21 ſeptember , 2015, 23:06 »
Har du nogle brødre til ham, så du har noget at sammenligne med? Det tager tid for brahmaerne at sætte kød, og de føles meget spidse i brystet.

Men det kunne da godt lyde til at han er lidt småtumpet, også ud fra de andre ting, du har skrevet om ham. Vil dog sige at de unge brahmahaner generelt er nogle lemmedaskere, som til tider kan være motorisk udfordrede ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: En mager hund - øh hanekylling :O)
« Svar #2 Dato: 21 ſeptember , 2015, 23:25 »
Ja - måske, for han var mellem de 8 kyllinger jeg købte i maj. Der er endnu en hanekylling, han er noget større, faktisk højere end den 1-årige Brama hane jeg også købte den gang.

Om de er brødre er jeg ikke klar over, men den anden er - som du siger - en lemmedasker. Han er dog noget bedre rent motorisk (heder det  det <J), men han kan også vralte noget. Han er heller ikke så tung, som jeg syntes han burde være, så stor som han er.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: En mager hund - øh hanekylling :O)
« Svar #3 Dato: 22 ſeptember , 2015, 11:21 »
Jeg tror man skal være lidt opmærksom på hanerne af store racer, der går frit. Jeg må i hvert fald  fodre dem ekstra for at de får mad/vitaminer/mineraler nok. Min nuværende hane ( 6-7-mdr) er helt træt,flad og vaklende om aftenen, hvis jeg (pga regnvejr eller forglemmelse) ikke har nok foder ude. Han kan godt gå i hønsehuset og spise, men han går ikke fra hønerne. Et par af hanerne begyndte i ca 3 mdr-alderen at vise tegn på at de manglede noget - vaklende, besværet gang og lå meget ned - foder og ekstra vitaminer+mineraler hjalp.
Der hvor jeg oplever det går galt er når de begynder at vokse meget og samtidig har travlt at finde deres position og kapre nogle høner.

En lidt sjov oplevelse fra årets haner var, at mens hane rød (ringfarve) og hane sort havde travlt med at diskutere hvem af dem der havde ret til de ældre høner, løb hane grøn under radaren og snuppede dem allesammen. Snydt grønærter!

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: En mager hund - øh hanekylling :O)
« Svar #4 Dato: 22 ſeptember , 2015, 11:47 »
Jeg oplever også, at dem der går i rene unghanegrupper vokser bedre til end dem, der går med flokken.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: En mager hund - øh hanekylling :O)
« Svar #5 Dato: 25 ſeptember , 2015, 13:44 »
Det er nok rigtigt, at når de går frit, så bliver de ikke fede og vokser ikke vildt hurtigt til. Det er for mig helt ok. Jeg blev bare lidt bekymret mht hans manglende vægt set ift størrelsen han har.
Han skal jo ikke sultes  /d

Men mon ikke det ændres sig, når vejret bliver mere til indendørs sysler  ;), selv om jeg ofte har set dem gå uden i regnvejr. Hovedet højt oppe og halen sænket helt til jorden, så vandet blot glider af. De går ude i regnen efter den gamle regel: Heldagsregn - høns bliver ude i det. Regnbyge - høns søger ly.