Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sur hane og børn....  (Læst 4959 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mgs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
Sur hane og børn....
« Dato: 24 April , 2014, 19:06 »
Så hoppede hanen på min datter! Det var kun en enkelt gang så løb han. Min datter er lidt af en vildbasse på 4 år og løb efter en af hønerne for at bære hende, hvilke vi prøver at lære hende at hun ikke må..
Så tænker jeg, er det nultolerance eller var han bare en god hanefar der passer på sine damer? Han er ellers en rigtig fredelig hane og han er jo lille, så han kan ikke gøre meget skade. Men man skal jo ikke være en lort bare fordi man er lille...  :o

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Sur hane og børn....
« Svar #1 Dato: 24 April , 2014, 19:23 »
De ganske få gange i de mange år jeg har haft høns hvor en hane er hoppet på mig eller børnene, er den i hønse himlen efter ganske få minutter. Jeg har nul tollerence over for den slags, for den vil gøre det igen. Jeg har heller aldrig beholdt kyllinger efter en aggressiv hane, da det er arveligt, og det kan avles væk. I denne vinter har jeg haft 15 haner og ikke en har været fræk
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Sur hane og børn....
« Svar #2 Dato: 24 April , 2014, 19:40 »
Enig med Henrik. Har ikke den store erfaring med høns, men generelt skal kæledyr bare ikke være aggressive. Har aflivet min ellers flotte og dejlige brahma hane af samme årsag, og han smagte dejligt ;)

Min ene datter er faktisk blevet bange for høns pga ham, og vi arbejder på at give hende selvtilliden tilbage.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Sur hane og børn....
« Svar #3 Dato: 24 April , 2014, 21:39 »
Ja hanen skal af med hovedet, men datteren skal altså også lære ikke at jage med hønsene. Det duer bare ikke med unger der ikke forstår at behandle dyrene ordentligt. Jeg er i fuld gang med at opdrage på et barnebarn.... det er hårdt, det ved jeg alt om. Men held og lykke med begge projekter.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Sur hane og børn....
« Svar #4 Dato: 24 April , 2014, 22:00 »
Mgs,efter hvad jeg kan læse i dit indlæg ,så er hanen normal fredelig,har den så ikke bare passet sit arbejde og taget vare på haremmet?man må vel også se det fra dyrenes side ,og eventuelt lige se tiden an .
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline mlyhnesv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Sur hane og børn....
« Svar #5 Dato: 24 April , 2014, 22:15 »
Vores 2 første haner var rene terror maskiner!!! de brugte sporerne og gik efter ansigterne! de 3 sidste har været engler. Han brokkde en del i dag da 5 høner miste knoppen men det er vel ok. De 2 første fik øksen af samme grund

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Sur hane og børn....
« Svar #6 Dato: 24 April , 2014, 23:27 »
mgs

Få styr på datteren først. Hun har 'konfronteret' hanen og 'udfordret' ham.

Jeg er lige ved at sige, at hvis han ikke havde opført sig som han gjorde, så burde han af med knoppen med det samme, men jeg gjorde det (næsten) ikke.
Det er sommetider en hårfin balance. Hanen skal passe på flokken og holde styr på den. Ind kommer et barn/eller en mår, som jagter/prøver at fange én af hans damer. Hvad forventer du af den stakkels hane?

Hvis der derimod er tale om totalt umotiverede angreb mod børn/voksne, så er det Coq au Vin i førstkommende weekend (han kan godt tåle at hænge/ligge et par dage hvis angrebet foregår i løbet af ugen).
Mvh
Erik Andersen

Offline JLM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Sur hane og børn....
« Svar #7 Dato: 25 April , 2014, 00:17 »
Som jeg læser det, så gjorde hanen bare som han skal. Hans natur. Det ville jeg aldrig aflive et rask dyr for.

Men jeg forstår heller ikke den der "nul tolerance" tanke. Næsten altid, er det OS der ikke respekterer dyrene. Det er OS der ikke læser deres sprog godt nok.
Sådan er det tit med hunde der bider og sådan lyder det også som om, at det var med jeres hane.

Hanen er vel heller ikke farlig, så giv ham en chance og hvis det gentager sig (og han faktisk er aggressiv) i en anden situation, så må han videre (på den ene eller anden måde ;))

Offline mlyhnesv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Sur hane og børn....
« Svar #8 Dato: 25 April , 2014, 07:53 »
Som nævnt angreb vores 2 første haner (brødre) ALT der var i nærheden helt uprovokeret. De yndede også at sidde på en høj plade og flyve direkte ned på rygge af hønen og så parre sig mens hun stadig var fortumlet af slaget og mad var noget de jagede hønerne væk fra hvis de kunne.
De var altså ikke værd at samle på.
Det er da sjovere at se en hane kurtisere hønen og stå og kalde når han finder en lækker orm

Offline mgs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
Sv: Sur hane og børn....
« Svar #9 Dato: 25 April , 2014, 09:19 »
I har helt ret i at jeg skal have lidt styr på min datter. Min sidste bemærkning gælder jo i virkeligheden både barn og hane.
Han er på ingen måde som mlyhnesv skriver. Han gemmer alle godterne til hønerne og kalder dem hen når han finder noget. Han parre sig også kun når det virker til at hønerne er klar. Når de lægger æg følger han dem op i kassen og venter til de er færdige.
Jeg tror også han blev presset lige rigeligt nok til hvad en hanefar skal finde sig i. Jeg ser tiden an og håber det var en uheldig hændelse..

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Sur hane og børn....
« Svar #10 Dato: 25 April , 2014, 12:51 »
I har helt ret i at jeg skal have lidt styr på min datter. Min sidste bemærkning gælder jo i virkeligheden både barn og hane.
Han er på ingen måde som mlyhnesv skriver. Han gemmer alle godterne til hønerne og kalder dem hen når han finder noget. Han parre sig også kun når det virker til at hønerne er klar. Når de lægger æg følger han dem op i kassen og venter til de er færdige.
Jeg tror også han blev presset lige rigeligt nok til hvad en hanefar skal finde sig i. Jeg ser tiden an og håber det var en uheldig hændelse..

Det lyder rigtig fornuftigt under de beskrevne vilkår /o
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Sur hane og børn....
« Svar #11 Dato: 25 April , 2014, 22:59 »
I har helt ret i at jeg skal have lidt styr på min datter. Min sidste bemærkning gælder jo i virkeligheden både barn og hane.
Han er på ingen måde som mlyhnesv skriver. Han gemmer alle godterne til hønerne og kalder dem hen når han finder noget. Han parre sig også kun når det virker til at hønerne er klar. Når de lægger æg følger han dem op i kassen og venter til de er færdige.
Jeg tror også han blev presset lige rigeligt nok til hvad en hanefar skal finde sig i. Jeg ser tiden an og håber det var en uheldig hændelse..

 /o /o /o

Som JLM så rigtigt skriver skal vi ikke anskue dyr og deres opførsel med 'menneskeøjne', men forsøge at lære adfærd og temperament at kende. 'LÆSE' dyrene og acceptere at de ikke er mennesker.

Når det er sagt så skal dyr, der opfører sig atypisk, selvfølgelig ikke have lov at terrorisere som det passer dem.
Mvh
Erik Andersen