Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne med hæmoride?  (Læst 3503 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Znowflake

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Høne med hæmoride?
« Dato: 01 Oktober , 2018, 09:48 »
Efter at have lukket hønsene ud i morges - hvor de venter utålmodigt på at jeg får ryddet op så de kan få en håndfuld fuglefrø - opdagede jeg at den ene høne stod for sig selv et stykke væk, og da jeg kiggede nærmere kunne jeg se at hun havde det der lignede en stor "hæmoride"hængende ud af bagenden. Jeg ville kigge nærmere på hende, men da jeg kom tilbage efter oprydning var hun væk og gik rundt sammen med de andre. Det lykkedes mig at få fat i hende, men det er ski svært at holde en høne OG kigge hende bagi med kun et sæt hænder, så hun stak af før jeg kunne kigge ordentlig efter. Jeg sad et stykke tid og observerede hende, og hun gik rundt med de andre og spiste og lavede morgen fjer-pudsning, og enden var dækket af fjer og hang ikke, så "hæmoriden" var umiddelbart trukket ind igen, men jeg tænker at jeg vil tjekke hende ordentlig når endnu et sæt hænder kommer hjem. Jeg siger "hæmoride", fordi det er det det ligner, men er der nogen der ved hvad det egentlig er? Og hvad jeg skal/kan gøre? Vi har 5 høns og 1 hane, og en høne er lige kommet tilbage fra 3 mdr skruk, for ca 3 uger siden, og vi har i hele sommerperioden fået 4 æg hver dag, og det får vi stadig, med et 5. æg 2 gange den sidste uge (regner med at det er fra skruk?). Så ingen umiddelbare æg problemer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høne med hæmoride?
« Svar #1 Dato: 01 Oktober , 2018, 12:14 »
Det lyder som æggelederprolaps: http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Leksikon/Sygdomme

Sker det hos en af mit fjerkræ. Så bliver den aflivet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Høne med hæmoride?
« Svar #2 Dato: 01 Oktober , 2018, 15:38 »
Det er ganske rigtigt en prolaps, som Lene skriver.
I nogle tilfælde ryger et stykke af tarmen med ud, når der bliver lagt et æg, men så formår hønen at få tarmen på plads igen efter kort tid. Hvis det er tilfældet ved din høne, så skal du se tiden an, da det kan være et forbigående problem.
I tilfælde hvor prolapsen er stor og sidder synligt hele tiden, er der sjældent noget at gøre og risikoen for, at der går hul er stor.

Jeg har en wyandot, der forrige sommer fik en prolaps. Den var ikke voldsom stor og påvirkede hende ikke, så jeg lod hende være og holdt øje med hende i nogle dage. Hønen lagde sig så skruk og efter skrukperioden var problemet gået i sit selv igen. Hun render stadig rundt i haven her 2 år efter og har ikke udviklet prolaps igen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Znowflake

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Høne med hæmoride?
« Svar #3 Dato: 03 Oktober , 2018, 13:10 »
Efter at have observeret prolapsen, fik jeg senere samme dag fat i hende og kigget hende bagi. Der var ingenting at se. Alt så ud som det skulle. Fint, tørt og ingen udhæng/blod eller ligende. Vaskede og rensede bare for en sikkerheds skyld. Jeg har holdt øje med hende siden, og der har ingenting været siden.
Jeg vil gøre som du siger Helle - holde godt øje med hende og håbe på det bedste.
Vi går mørkere tider i møde, så måske færre æg kan redde hende.