Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere  (Læst 156696 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pimhund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #30 Dato: 04 Juni , 2010, 22:01 »
Hejsa.
Super tråd...
Nu skal jeg jo nok lige have det skåret lidt mere ud i pap end de fleste:
Det vil altså sige at man ikke har stamtavler til høns på sammen måde som man har det til køer? (Det er lidt mere mit fagområde)
I princip skal den altså "bare" være ringet og vac.? Og så lige være perfekt for racen???
Mvh. Annemette
0.1 Barnevelder
0.3 dværghøns???
0.2 orpingtoner i bl. farve
1.1 gule orpingtoner
0.1 shetlænder
1.0 labrador
1.0 münsterlænder
2.1 dejlige børn
1.0 mand på polsk

Susanne

  • Gæst
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #31 Dato: 04 Juni , 2010, 22:07 »
Fantastisk oplysnede tråd! Tak for den, Lene! og bliv endelig ved!  /o

Skal man være medlem Dffr for at blive medlem af en lokalklub? Jeg vil gerne lære noget mere og tror jeg vil melde mig ind i Vendsyssel Fjerkræklub. Tænker man kan få hjælp til alle  begynderspørgsmålene der.

Men jeg er  jo ikke seriøs avler, der udstiller (måske i fremtiden, men ikke endnu) og synes ikke jeg hører hjemme blandt alle de professionelle i Dffr.

Hvordan er det lige, det hænger sammen?

(og måske skulle man ønske sig skandinavisk fjerkræ standard i julegave )

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #32 Dato: 04 Juni , 2010, 22:21 »
@ Pimhund

Der er ikke stamtavler på høns - men der er mange seriøse opdrættere som laver en form for stambogsføring - hvor de forskellige stammer skrives ned og mærkes igennem generationer.

I princippet kan man faktisk bare udstille hvis der er fast fodring på og der er vaccineret mod new castle disease - meen de skal nu engang også være racetypiske.

For hver enkelt race som er godkendt i Danmark findes der en standard, hvor i der beskrives hvordan racen skal se ud.

Alle godkendte racer i Danmark er samlet i Skandinavisk  Fjerkræ Standard, (høns, dværghøns, gæs, ænder og kalkuner) dette opslagsværk, hvor i der også står om farver, fejl, udstillinger osv. kan købes hos DFfR og synes jeg er den ganske uundværlig  ;D

@ Susanne

Du behøver ikke at være medlem i DFfR for at være medlem i en klub eller special klub. Dog skal du være medlem i DFfR for at kunne udstille, være med i bestyrelsen eller have stemmeret på generalforsamlingerne i diverse klubber og special klubber.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #33 Dato: 06 Juni , 2010, 11:00 »
3 fejl

1 : Tvillingetak

2 : Meget dårlig skåret kam

3 : Kraftigt underbid (ligner en næbkuperet hybrid)

Alle 3 haner er lige til gryden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #34 Dato: 08 Juni , 2010, 12:08 »
Hold da op, den sidste hanekylling der kan han overhovedet spise? :o

Af de 20 trefarvede sussex æg jeg købte er der kommet én hanekylling :( men hvis bare han vil være så venlig at få en fantastisk kam så er det det værd /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #35 Dato: 12 Juni , 2010, 23:25 »
Her er det point kort som for det meste bruges på diverse udstillinger rundt om i Danmark.

Pointkortet går op til 100, men da det perfekte dyr ikke findes, så gives der op til 97 point som max.

Som det også kan ses, så er de punkter som type og kropsform samt fjerdragten dem som giver flest point, så de skal være i orden.

Er der bare et punkt som giver 0, så bliver det samlede resultat også 0.

« Senest Redigeret: 12 Juni , 2010, 23:33 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #36 Dato: 16 Juni , 2010, 20:27 »
Spændende må jeg nok sige! ;)

Det er meget lærerigt sådan et kort, jeg lærte meget af at læse på sådan et sidste år på LU :D
« Senest Redigeret: 16 Juni , 2010, 20:28 Fra Mikkel Berggreen Schmidt »
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #37 Dato: 09 Juli , 2010, 09:32 »
Nu er der forhåbentlig godt gang i kyllingerne rundt omkring og sorteringen er i fuld gang, husk et dårligt dyr tager bare pladsen fra et godt dyr.
Og plads kan man ikke få for meget af, tværtimod.

Det er også en fordel at skille hanekyllingerne fra hønekyllingerne så disse ikke blive trådte og slidte af de kåde pubertets knægte.

Og med alvsdyrene er det ved mange store racer en fordel at skille hanerne fra idet de også træder og slider hønsenes rygge.

Måske skal de "gamle" dyr også sorteres så kun de allerbedste beholdes til næste avlssæson, men sælg/slagt aldrig dem alle, for hvis tillægget slår fejl, så har man altid de "gamle" at falde tilbage på.
« Senest Redigeret: 09 Juli , 2010, 09:38 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

KarinP

  • Gæst
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #38 Dato: 09 Juli , 2010, 21:35 »

3 : Kraftigt underbid (ligner en næbkuperet hybrid)


Da kun hvis det er gjort af en blind?? Har aldrig set en næbkuperet høne, der så sådan ud - eller bare noget hen i den retning...

Offline Moos

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 79
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #39 Dato: 21 Juli , 2010, 16:23 »

 Den har kun fået kuperet overnæbbet  ;D

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #40 Dato: 21 Juli , 2010, 18:20 »
Hvad med foder Lene? Hvad bruger du der, altså hvis du kan beskrive hvad du giver af foder og tilskud fra klækning over udstilling til når de skal bruges i avl igen året efter? ;)

Når du mener at sortere, afliver du så kyllingerne, eller kommer de bare til opfedning? :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #41 Dato: 21 Juli , 2010, 20:09 »
Foder :
Til start får kyllingerne startfoder og lidt undulat frø på toppen (det synes jeg er godt til at holde maven i orden med) efterhånden blander jeg lidt knust majs og hvede i.
Senere går de over til voksefoder iblandet lidt hvede, knust majs, havre og lidt solsikker.
De gamle høns får æglægnings foder iblandet hvede, og havre.

I avls sæsonen (start december/januar) optrappes de gamle høns og de høns som skal igang med æglægning med ren eller næsten ren æglægningsfoder.
Udenfor avlssæsonen reducerer jeg mængden af æglægnings foder, for ikke at "drukne" i æg og for at give dem en pause.
Alt foderet er fra Mølleren, undtaget hvede og havre.
De får desuden skaller, grit, levertran, vispumin og mangan, grønt og rester fra husholningen.

Det er ingen hemmelighed at jeg får RIGTIG mange haner, hvor de aller dårligste, før i tiden blev aflivet i en tidlig alder og smidt i skraldespanden :-[. Men nu efter at hestene er solgt, så er den ene boks blevet til "dødsgangen" hvor frasorterede haner blivet "smidt" hen enten til videre salg eller opfedning og slagtning.
Det er vigtigt at slagtedyrene ¨får nok proteiner, for at kunne sætte kød og ikke blive tynde med fedt.
Her har jeg fodret med ½ Fuld af Pep, og ½ majs og hvede.

Jeg er selvforsynet med kød nu og jeg har ikke købt i butikkerne i et par år nu. Æg fra butikkerne har jeg ikke købt siden jeg startede med høns i 1998.

Høner kan ALTID sælges og de bliver derfor ikke slagtet.
« Senest Redigeret: 10 April , 2012, 13:34 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #42 Dato: 21 Juli , 2010, 23:05 »
Er det ok at hanen får kyllinger med sine egne høns altså de kyllinger han er "far" til?

Kan man således nøjes med den ene hane, hvis bare man vil have hyggehøns og kyllinger eller hvornår bør man evt udskifte ham hvis man gerne vil blive ved med at have gode og sunde fjerkræ?
Med venlig hilsen Heidi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #43 Dato: 22 Juli , 2010, 07:37 »
Mange tænker på indavl, som noget negativt, men indavl forstærker faktisk både negative og positive sider. Man kan avle på de samme høns i 3-5 år ca, hvor man lægger  høner til.
Bare man sørger for at avle på de gode dyr og ikke på alt skramlet.

Til havehønsehyggehold kan man sagtens have en hane, men vil man avle seriøst så synes jeg at man min. bør have to haner, for hvis nu den ene nu falder fra eller er steril.
Så sker det mange gange i avlssæsonen og der kan det være meget svært at finde en ny.

Til havehønsehyggehold er det nemmest at udskifte hanen, men ellers er det bedre at blodforny med et par nye høner, for de kan ikke lave så meget "skade" som en hane kan, hvis det viser sig at være en mindre god "ide".
Man skal gemme de bedste af de gamle, så man altid har "grundstammen"

Apropo indavl så er hybrid høns, som der bruges i industrien og desuden sælges til private, afkom af meget stærkt indavlede linier, som i første generation giver en krydsnings frodighed (heterosis)
Denne krydsnings frodighed forsvinder ved videre avl af disse individer, så afkommet derefter bliver langt ringere end forældre dyrene.

Hvorimod kan man altid forbedre racehøns ved videre avl.

Og som en bekendt af mig siger " jeg har ikke noget imod indavl, bare det bliver i familien"  ;D :D

 
« Senest Redigeret: 22 Juli , 2010, 07:50 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #44 Dato: 23 Juli , 2010, 10:02 »
Når man læser i standarden, så nævnes der "A-fejl" - Er det de fejl der giver 0 point?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk