Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Raceanbefaling til børnefamilie  (Læst 6770 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ny-hoense-ejer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Raceanbefaling til børnefamilie
« Dato: 26 Marts , 2018, 03:41 »
Hej vi har besluttet at skulle have høns. Primært aht vores børn (den yngste er 3). Desuden for at få økologiske æg. Starte med 4-5 og måske komme op på 10 dyr.
Hvilken race vil I anbefale? De skal være rolige og nemme og helst ikke flyve for meget for så kan de lukkes ud i haven.
Giver det evt mening at blande racer for både at få hyggedyr og æg?
Vi vil gerne starte med kyllinger aht børnene - skal man så købe en voksen til dem? Hvor tidligt må de lukkes udenfor og skal sådan nogle vaccineres e.l.?
Umiddelbart tænker vi bare høne for at undgå naboklager over støj fra hanen. Hvad tænker I om det ? Kan man evt påvirke hvor tidligt der gales ved at lukke senere op?
På forhånd tak!
« Senest Redigeret: 26 Marts , 2018, 03:51 Fra ny-hoense-ejer »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Raceanbefaling til børnefamilie
« Svar #1 Dato: 26 Marts , 2018, 08:19 »
Velkommen og I skal nok blive glade for både  hønsene og æggene. Her er lidt om at starte med høns. https://www.havenyt.dk/artikler/dyr_i_haven/dyrehold/1473.html
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Raceanbefaling til børnefamilie
« Svar #2 Dato: 26 Marts , 2018, 11:45 »
En måske meget vigtig ting er at købes der små kyllinger, så kan de fleste racer ikke kønssorteres, så man må påberegne at ca. halvdelen bliver haner (måske endda flere eller færre).
Så hvad skal disse haner?
For haner er der tit masser af, så de er ikke altid nemme at afsætte. Men så kan de jo altid slagtes og blive til god mad, som man 100 % ved har haft et godt liv.
Og ja, så kan børnene også lærer hvor kyllingestegen kommer fra.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Raceanbefaling til børnefamilie
« Svar #3 Dato: 26 Marts , 2018, 11:48 »
Angående rolighed, så gå efter de svære racer, som af "natur" er tungere og roligere end de lette racer.
Og så overvej med pladsen om det skal være dværghøns eller store høns.

Gå evt. på race kikning her: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk for der ligger der små beskrivelser og 100 vis af billeder af alle de racer, som vi pt. har i vores Skandinaviske Fjerkræ Standard.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ny-hoense-ejer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Raceanbefaling til børnefamilie
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2018, 14:15 »
Tak for svaret. Hvis man tager tung race og går i dværg er de så lige så rolige?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Raceanbefaling til børnefamilie
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2018, 16:46 »
Ja.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Raceanbefaling til børnefamilie
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2018, 22:35 »
Vi har selv børn på hhv 0, 5 og 7 😁 Og vi fil høns for 4 år siden👍 det har været skønt at kunne vise ungerne hvor maden kommer fra, både æg og kød👍 Vi har flere forskellige af racer fordi det synes jeg er sjovt 😉 men jeg er nok mest glad for dværghønsene. Dog lægger de omvikle så mange æg og de skrukker meget. Det er så perfekt til os fordi de ruger kyllinger ud hvert år som vi kan fylde i fryseren.

Skal i kun have høns for æggene ville jeg gå efter en race som ikke skrukker fx farverolles.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline ny-hoense-ejer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Raceanbefaling til børnefamilie
« Svar #7 Dato: 30 Marts , 2018, 00:45 »
Tak for svaret.  Hvad gør at du foretrækker dværghøns - jeg hælder mest til dværghøns fordi jeg tænker de så passer bedre i størrelsen til børn. Min mand er mere til de store.
Umiddelbart tænker vi ikke at skulle have hane så burde ikke være problem at de bliver skruk.
Hvad er jeres erfaring med at blande racer - og har du evt råd som forholdsvis ny ejer til helt ny ejer?
På forhånd tak 😊

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Raceanbefaling til børnefamilie
« Svar #8 Dato: 30 Marts , 2018, 09:47 »
Det bedste du kan gøre er at låne Jørgen liljensøes “den store hønsebog” på biblioteket👍 den er virkelig god og hjælper jer med alt fra valg af race til etablering af hønsehus og gård.

Ellers så kan jeg godt lide dværghønsene fordi de er nuttede, de fylder ikke så meget, de skraber ikke så meget i haven, de flyver ikke, de skider ikke så meget og de spiser ikke så meget👍😉 Men, de lægger heller ikke ret mange æg og de lægger ingen æg når de skrukker og kun få om vinteren. Mht at du ikke mener det er et problem at de skrukker når i ikke skal have hane. Så er det ikke jer jeg tænker på, men hønerne. Jeg synes det er synd hvis en høne skal ligge 3-4-5 uger skruk på en rede med tomme æg uden at få noget ud af hendes store indsats 😢 Og det er altså ikke sådan lige til at afskrukke en høne. Det er jo deres indstinkt og helt naturligt for dem. Og mine dvlrge skrukker 2-3 gange hver sæson - så det bliver jo til mange uger hvor hønerne bliver frustrerede over ikke at få kyllinger og I heller ikke får æg...

Vi har 9 dværghøner og de kan slet ikke holde vores familie selvforsynende. Der skal nogle store høns til. Af de store vil jeg ikke anbefale de tunge racer fordi jeg synes de fylder for neget i huset/på pinden, skider nogle enorme klatter (dvs de sviner mere) og æder en ud af huset, men det er en smagssag. Jeg ville foretrække en let æglægger som fx araucana med de smukke blå æg eller skånske blomsterhøns
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Raceanbefaling til børnefamilie
« Svar #9 Dato: 30 Marts , 2018, 10:59 »

"Umiddelbart tænker vi ikke at skulle have hane så burde ikke være problem at de bliver skruk."

SVAR:
Hvis det er en race som skrukker, så skrukker de uanset om der er hane eller ej :)
« Senest Redigeret: 30 Marts , 2018, 11:01 Fra Rudy »

Offline ny-hoense-ejer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Raceanbefaling til børnefamilie
« Svar #10 Dato: 01 April , 2018, 07:51 »
Mange tak for svarene så blev jeg klogere på hvad det vil sige at hønsene skrukker kan godt se det ikke er optimalt hvis det er for tit.
Maria du skriver om ulemperne ved de svære. Grunden til at vi ser på dem er at de ikke flyver så meget så vi tænker de kan lukkes ud i resten af haven bare bag et almindeligt trådhegn når vi også er der. Og at de skulle være mere børnevenlige. Hvad er dine erfaringer der med mere lette racer?
Lige nu snakker vi om at få f.eks 3 dværghøns aht børnene og så 3 almindelige aht æglægning. Hvad er din erfaring med at blande almindelige og dværghøns i samme gård og hus?
På forhånd mange tak 😊

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Raceanbefaling til børnefamilie
« Svar #11 Dato: 01 April , 2018, 09:09 »
Du kan fint have både store og dværghøns sammen. Problemet kan opstå hvis du har en stor hane og så dværghøner.

Det lette racer er mere flyvske og nervøse i det. Du kan også få mellemsvære racer som Sussex, Australorp, Barnevelder osv som er mere rolige, som lægger pænt med æg og ikke er særligt tilbøjelige til at blive skruk
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Raceanbefaling til børnefamilie
« Svar #12 Dato: 01 April , 2018, 10:14 »
Jeg har Sussex, som ikke er de største, ej heller de mindste. Mine børn har fint kunne færdes imellem dem, selvom der er en hane, og der er en skrukhøne med kyllinger.
Jeg har 1-2 høner ud af 8, der skrukker om sommeren. Men du kan jo købe rugeæg eller daggamle kyllinger til dem.
Jeg plejer gerne at slagte mine høner om efteråret,  når de har lagt æg 2 somre, for at få plads til yngre høner. På den måde har jeg også en jævn forsyning af æg.
Det er sæson for kyllinger lige nu, og de er lettest at få tamme son små. Men husk at ikke alle kan kønssorteres lige godt, så du risikerer en del haner.

Mht. racer, så kunne Sussex, Faverolles eller Brahma være gode
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Raceanbefaling til børnefamilie
« Svar #13 Dato: 02 April , 2018, 20:19 »
Vi har en dværg silke, en Engelsk Araucana, 3 store maraner, en isa Brown, 3 dværg wyandotter og hanen er dværg silke. Der er god ro og orden.😊. Vi får små hvide æg, ml blå æg og store brune æg i forskellige nuancer. Det er vores små dværghøns som børnene lettest kan omgås. Da vi havde en hollandsk dværg høne var hun helt sikkert farvoritten, da hun var meget tam. Vores aer og håndfodrede, men ikke løfter på hønsene.
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline jthyge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
    • www.varmkaffe.dk
Sv: Raceanbefaling til børnefamilie
« Svar #14 Dato: 05 April , 2018, 21:04 »
Jeg syntes Orpington er nogle rigtig gode høns omkring børn. Vi har haft orpington af flere omgang, og de er meget rolige og tillidsfulde.
De går roligt rundt i have,  selv når de bliver jagtet lidt af en 3 årig knægt.

De bliver også ved jorden, indtager ikke havemøbler og bænke som mange andre racer.
Eneste ulempe er deres lidt store klatter.
Jesper Thygesen

www.varmkaffe.dk
-blog om hus og have på landet.