Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ingen æg ....  (Læst 7977 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rysse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Ingen æg ....
« Dato: 05 Januar , 2018, 10:21 »
Hej alle
Jeg søger et godt råd.
Jeg er indehaver af 20 Isa Brown og 6 Brahma. Da brahmaer gik i fæld stoppede æglægningen og er aldrig kommet i gang igen. Og nu inden for den sidste uge er alle Isa hønsene stoppet med at lægge æg. Jeg ved ved at produktionen går ned i vinterhalvåret, men har aldrig oplevet at det helt er stoppet. Der er ikke ændret på noget. Hverken foder, spise- eller Sovested. Og dog....  de har fået meget mere plads at løbe på. En kæmpe have med græs og en masse de kan gå og rode i samt tørre sandbade flere steder.
Har I nogen ide' til, hvad der er årsagen eller et godt tip til, hvad jeg kan gøre for at hjælpe hønsene igang igen.
På forhånd tak.

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Ingen æg ....
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2018, 10:49 »
Hej Rysse. Mange svar kræver først modspørgsmål. Kan det tænkes at de lægger deres æg et sted i haven? Har du kunstigt lys til dem? - i mit hønsehus tændes lyset pt. kl. 04 og slukker kl. 08.

Offline Rysse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Ingen æg ....
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2018, 10:59 »
Jeg har været rundt i haven flere gange for at kigge. Det var nemlig også det jeg troede. De har kunstig lys fra kl. 16-20 og igen fra kl. 5-8.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Ingen æg ....
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2018, 13:21 »
Jeg render jævnligt rundt for at finde æg, men det er ikke ret tit det lykkes. En sjælden gang finder jeg en bunke æg, når det bliver efterår og vegetationen forsvinder.
Enten lægger de bare ikke æg fra tid til anden, eller også er der nogen, der kommer før mig - rotter eller andre møjdyr.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Ingen æg ....
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2018, 23:21 »
Pussigt - pussigt - for netop i år kommer der mange æg fra mine høns, som værken får æglægningspiller eller kunstlys. Oftest stopper mine med at lægge æg når de sent efterår fælder.

Er dine Isaer ikke blot i fældning ?? - sent nok, men alligevel

Offline Rysse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Ingen æg ....
« Svar #5 Dato: 05 Januar , 2018, 23:27 »
Nej de fælder ikke.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Ingen æg ....
« Svar #6 Dato: 07 Januar , 2018, 00:54 »
ikk ?, ja så ved jeg ikke hvad der er galt, for de er ikke for gamle til at lægge æg ?

Offline Rysse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Ingen æg ....
« Svar #7 Dato: 07 Januar , 2018, 05:10 »
De 8 Isa'er er fra sensommeren. og resten af den er 1.5 år. De lagde fint med æg ind til for nylig.

Kan det være noget der har forskrækket dem ? Det ser ikke ud som om de er syge. De er aktive som de plejer- nok  mere, da  de har fået meget mere plads.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Ingen æg ....
« Svar #8 Dato: 07 Januar , 2018, 07:13 »
Hvis det er startet samtidig med, at de har fået mere plads, så skal de måske bare vænne sig til det.
Som sagt så får jeg heller ikke æg hele tiden. F.eks. fik jeg næsten ingen æg sidste sommer omkring sankthans.
Jeg ledte og ledte, men fandt ingenting, og pludselig fik jeg æg igen.

Offline Rysse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Ingen æg ....
« Svar #9 Dato: 07 Januar , 2018, 07:19 »
Ok. Jeg må nok bare finde min tålmodighed frem og håbe på, at de får lyst til at lægge æg igen.

Tak for alle Jeres input.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Ingen æg ....
« Svar #10 Dato: 20 Januar , 2018, 20:55 »
Nu er mine stoppet med æglægningen ??. Øv - det forstår jeg ikke et pluk af. Der er ikke sket noget der skulle påvirke hønsene - så ???????????????????

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Ingen æg ....
« Svar #11 Dato: 22 Januar , 2018, 16:49 »
Nu er mine stoppet med æglægningen ??. Øv - det forstår jeg ikke et pluk af. Der er ikke sket noget der skulle påvirke hønsene - så ???????????????????

Man skal simpelthen passe på med hvad man siger. Det giver bagslag. Jeg har altid fremhævet den gode egenskab ved min hønserace at de lægger rigtig mange æg om vinteren. Det holdt de så op med i denne vinter. Jeg siger det aldrig mere!!!

Offline Rysse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Ingen æg ....
« Svar #12 Dato: 22 Januar , 2018, 17:46 »
Ja, det skal man passe på med. Håber de snart kommer i gang igen.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Ingen æg ....
« Svar #13 Dato: 22 Januar , 2018, 21:13 »
ja pas på med for meget ros. Jeg har en brakel som kom til verden 11 juni 2016, jeg glemmer aldrig den dato det er nemlig min fødselsdag. Den gik så i æglægning omkring 1. dec. Og det var virkelig op og ned og så smed den æggene oppe fra siddepinden. Så holdt den vinterpause her og begyndte igen nytårsaften og hvor det kørte på skinner. De lå i redekassen og det var bare som det skulle være. Så kom jeg også til at rose den og tænkte yes det var den pause der skulle til. Nå men vi er tilbage ved det gamle mønster. Så aldrig mere ros fra mig af
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Ingen æg ....
« Svar #14 Dato: 22 Januar , 2018, 22:14 »
Jeg er ellers god til ros  ::), når det gælder mig selv  ;). Men det gælder åbenbart ikke i hønse verdenen  /d. Så jeg skal nok passe på fremover - ingen ros fra min side  :angel:.

Men, men jeg tror jo på at ros er godt - for sjælen og så vider  :laugh: