Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: rugemaskine  (Læst 4180 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
rugemaskine
« Dato: 25 December , 2017, 11:41 »
Efter flere år, hvor mine høns har fået lov at ruge ud selv, har jeg i år ønsket  mig en lille rugemaskine i julegave, så jeg til foråret kan ruge kyllinger ud selv. Og jeg har fået mit ønske opfyldt.
Jeg er lige nu i  gang med begejstret at afprøve rugemaskinen, lære den at kende og se, om den virker .... Og nu kommer mit spørgsmål. Maskinen er født med en indstilling, som hedder 37, 8 grader, men jeg har nu indstillet den til 37, 5 grader. Alligevel kører maskinen fra 37, 1 grader til 37,8 grader og tilbage igen. Er det normalt? Eller er maskinen i stykker? Skal den gøre det? Og burde den ikke stoppe ved 37, 5, som jeg har indstillet den til?

Åh lige som jeg skriver bipper en alarm, fordi fugtigheden er oversteget 55 %, som jeg har indstillet den til. Men hvordan styrer jeg lige, hvor meget vand jeg skal komme i maskinen? Der står i manualen, at fugtigheden styres ved, hvor meget vand jeg kommer i vandkanalerne. men jeg aner ikke, hvor meget, der er for meget.

Håber der er nogle af jer kyndige kyllingeudrugere, som kan komme mig til hjælp. Jeg vil jo gerne have styr på det, så jeg ikke klokker i det, når der er levende kyllinger i æggene.

På forhånd tak for hjælpen og god jul til  jer alle.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: rugemaskine
« Svar #1 Dato: 25 December , 2017, 13:44 »
leg lidt med maskinen inden du begynder for alvor og jeg kan fortælle dig det er meget lidt vand du skal bruge. Selv tørruger jeg og har maskinen indstillet på 38,7 indtil 18. dagen og så er der fuld skrald på vandet. Og jeg har fine resultater med det. Temperaturen rører jeg aldrig ved.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: rugemaskine
« Svar #2 Dato: 25 December , 2017, 14:09 »
Rugemaskiner er forskellige, men meget ofte anbefaler deres vejledninger for meget vand. Det betyder meget om man har "fuldt hus" eller bare få æg i maskinen, for æggene afgiver selv meget fugtighed.
For at få den rigtige fugtighed i min maskine er jeg på baggrund af erfaring blevet tørruger med fyldt rugemaskine. Fosteret skal bruge den plads der opstår i ægget ved fordampningen, ellers drukner de i den sidste fase. Kun de sidste dage tilsætter jeg vand.
Den bedste kontrol af fugtigheden er gennemlysning af æggene i forløbet, hvor den reelle fugtighed og fordampning afsløres.
Jeg starter altid rugemaskinen et par dage før rugningen begynder for at gennemvarme og finde den bedste balance.
God fornøjelse.
Mvh.
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: rugemaskine
« Svar #3 Dato: 25 December , 2017, 16:40 »
Tusind tak for svar.  :)
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: rugemaskine
« Svar #4 Dato: 25 December , 2017, 17:48 »
Jeg er netop også i gang med min første udrugning ( startede tidligt i går morges)
Det er en rimelig stor model til 96 æg og deraf stort volumen



Jeg sprayede bare siderne, netbunde mm lidt med desinfektionsmiddel inden start af maskinen, og så snart temperaturen steg røg fugtigheden op på over 60%.
Har måtte sætte noget i klemme mellem topdelen og den første af de to side afdelinger for at få fugten ned.

Maskinen er fra fabrikken sat til at give alarm når fugtigheden falder til under 45%, men det kan dog justeres.
Jeg har alle 96 pladser fyldt og bare det at jeg hældte 25 cl vand i i dag gav et massivt fugtighedsboost, så jeg hælder også til at helt udelade vandet indtil dag 18 medmindre de falder meget lavt til feks under 40%

Temperatur mæssigt ligger den ret stabilt.
Den er sat til 37,8 og svinger mellem 37,6 og 37,9 gr.
Men jeg har også genbrugt den pap kasse den kom i.
Foret bunden med bobleplast og puttet flamingo topdelen tilbage ( med udskæring til styrepult), og så ellers lidt bobleplast rundt i kanten mellem papkasse og flamingo top del.
På den måde arbejder varmelegemet ikke særligt meget og temperaturen er ret stabil.



Jeg regner med at justere maskinen alarm for lav fugtighed ned til 40% da det er ret irriterende at høre på den brokker sig ved 45% når jeg har måtte lufte lidt ud pga høj fugtighed.

Når de 25 cl jeg til satte tidligere i dag er fordampet regner jeg ikke med at tilsætte yderligere, for der skal stortset ingen ting til før fugtigheden stryger i vejret, og med de mange som anbefaler tørrugning, så tror jeg fint den klarer sig uden tilsat vand indtil 18 dagen

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: rugemaskine
« Svar #5 Dato: 26 December , 2017, 00:31 »
leg lidt med maskinen inden du begynder for alvor og jeg kan fortælle dig det er meget lidt vand du skal bruge. Selv tørruger jeg og har maskinen indstillet på 38,7 indtil 18. dagen og så er der fuld skrald på vandet. Og jeg har fine resultater med det. Temperaturen rører jeg aldrig ved.
Er 38,7 ikke lige i overkanten?
Har hørt at man risikerer de alle dør hvis den kommer for tæt på 39 gr ?

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: rugemaskine
« Svar #6 Dato: 26 December , 2017, 08:28 »
det må i meget undskylde men jeg er kommet til at bytte rundt på tallene. Der skulle stå 37,8. Jeg opdagede det først da kragen gjorde opmærksom på det. Selvfølgelig er det andet for varmt.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: rugemaskine
« Svar #7 Dato: 26 December , 2017, 23:51 »
Det sker da:)

Jeg er selv ret ny og i gang med første udrugning pt, så jeg suger bare til mig af info og erfaringer pt.
Grunden til jeg spurgte var at jeg kan forstå at grad tallet er lidt højere på en fladruger uden ventilator