Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Opbevaring af rugeæg for bedst mulig klækkeprocent  (Læst 47354 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Opbevaring af rugeæg for bedst mulig klækkeprocent
« Dato: 10 December , 2013, 20:07 »
http://www.worldpoultry.net/Home/General/2013/12/Vital-chicks-from-properly-stored-eggs-1421405W/

 Eggs which are set within days of lay don't need to be kept at a temperature below 20°C. In this case 21–22°C is regarded as optimal.

 it is common to store the eggs up to 10 days. For this storage length the recommended temperature is 16-18°C. Temperature ups and downs should be avoided, as they can cause early embryonic mortality
When eggs are stored only up to 10 days, 50-60% relative humidity is sufficient. Higher humidity, up to 80%, is not harmful.

if eggs are scheduled for a long storage period [..]. The temperature during storage can be decreased down to 10-12°C.

 turning by hand three times each day is sufficient.
 
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Opbevaring af rugeæg for bedst mulig klækkeprocent
« Svar #1 Dato: 10 December , 2013, 23:35 »
Spændende artikel.
Spændende billede af et befrugtet æg.

Jeg har været aktiv herinde i flere år, og jeg har indtil nu været af den overbevisning (med hjælp fra andre medlemmer herinde) at man ikke kan vurdere om et æg er befrugtet eller ikke, når man slår det ud. Men det har jeg måske misforstået.  :)

Mht opbevaring af rugeæg, inden igangsætning af rugning, må det være rimeligt indlysende at nogle forhold er bedre end andre. Men hvor langt skal man gå? Spørger man 5 eksperter vil jeg tro at man får 5 forskellige svar. Lidt som i politik. Alle har deres ideer, men meget få har praktisk erfaring at binde deres ekspertsvar op på.

Jeg har én enkelt gang ruget på æg, taget fra opbevaringsbakken i køleskabet, og lagt direkte i rugemaskinen. Disse æg havde været opbevaret i køleskabet i 1-14 dage, uden vending eller anden omsorg, da de ikke var tiltænkt til brug ved rugning. Klækkeprocenten af disse æg var ikke væsentligt lavere end klækkeprocenten af æg opbevaret ved stuetemperatur.

Eksemplet med æg fra køleskabet er på ingen måde at betragte som en anbefaling. Der skal ikke herske tvivl om at det ikke er optimal opbevaring. Det nævnes udelukkende for at vise hvor ekstremt livskraftige æg fra sunde høns faktisk er.

Men det rejser spørgsmålene:
Hvor meget skal man gå op i at vende æggene mens de venter på igangsættelse? 1-2-3 gange dagligt, eller måske slet ikke?
Hvor store arrangementer skal man gå i gang med for at kunne holde opbevaringstemperaturen (og måske fugtigheden) på et vist niveau?

@Finn
Jeg synes det er helt fint at linke til artiklen, uanset. Jeg tror blot at vi som hønseejere også må prøve at gøre egne erfaringer, og så selvfølgelig dele disse erfaringer herinde, til gavn for både nye og gamle medlemmer.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Opbevaring af rugeæg for bedst mulig klækkeprocent
« Svar #2 Dato: 10 December , 2013, 23:57 »
Jeg blev da kraftigt irettesat af en svensk hønsedame på FB der havde sat billeder ind af befrugtede udslåede æg,,, og da jeg sagde at det kunne man ikke se, fik jeg vist blommer med små pletter på... hmm jeg lagde da vist biledet ind i en tråd her et sted.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Opbevaring af rugeæg for bedst mulig klækkeprocent
« Svar #3 Dato: 11 December , 2013, 00:03 »
Jo da, men er der ikke små pletter i alle æg? Befrugtede, som ubefrugtede?
Mvh
Erik Andersen

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Opbevaring af rugeæg for bedst mulig klækkeprocent
« Svar #4 Dato: 11 December , 2013, 10:31 »
He he det er en lidt sjov debat om man kan se om æg er befrugtede eller ej..... INGEN kan jo bevise om de har ret!!! Hvis ægget er slået ud bliver det jo aldrig ruget på, og dem der ikke bliver slået ud, men i stedet ruget ud, ved vi jo ikke hvordan ville se ud hvis de var blevet slået ud.... :o ::)

Sååå...det må vel være alt efter folks overbevisning :)

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Opbevaring af rugeæg for bedst mulig klækkeprocent
« Svar #5 Dato: 11 December , 2013, 11:40 »
Spændende billede af et befrugtet æg.
Jeg er nu ikke heeelt sikker på at det er rigtigt det billede. Det kunne godt være en journalist/redaktør som "bare" har sat et billede ind...

Det her er såmænd et input til hvordan rugeæg opbevares bedst muligt og selvfølgelig er der vide grænser og selv om de ikke behandles efter forskrifterne kan der sagtens komme kyllinger ud af æggene alligevel. Men det er da rart at vide hvordan man gør det bedst muligt hvis man har muligheden for det.

Specielt den med at man ikke skal gå så langt ned i temperatur hvis æggene ikke skal ligge så længe kan være rart at kende og er ikke så udbredt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline KenM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
Sv: Opbevaring af rugeæg for bedst mulig klækkeprocent
« Svar #6 Dato: 11 December , 2013, 13:44 »
for mig ligner det mer et genskær fra en lampe.
1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Opbevaring af rugeæg for bedst mulig klækkeprocent
« Svar #7 Dato: 11 December , 2013, 16:13 »
Sådan en lys plet har mine æg også. Men om det henviser til at det er der kyllingen begynder at vokse, hvis der har fundet en befrugtning sted, synes jeg ikke står helt klart. Men har ikke lagt mærke til den lyse plet ved min dværghønes æg og hun går med en steril hane. Tilgengæld er det jo også yderst sjældent ar jeg slår hendes æg ud, da hinden er så sej at det sprøjter over det hele. Hendes æg plejer jeg at koge. Tror faktiskt at jeg vil slå et af hendes æg ud og et af de andres, så sætter jeg et billede ind. Lige et øjeblik.  *d
« Senest Redigeret: 11 December , 2013, 16:29 Fra TosseTina »
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Opbevaring af rugeæg for bedst mulig klækkeprocent
« Svar #8 Dato: 11 December , 2013, 16:33 »
Et lidt bedre nærbillede måske.  :-\
Det lille lyse er et ældre æg fra min dværghøne og der ses en lys plet, men måske er hanen alligevel ikke steril. Det regnede jeg bare med da jeg en gang lod hende ruge på sine egne æg og der ikke blev noget. Det mørke er fra min maranhøne lagt idag.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline KenM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
Sv: Opbevaring af rugeæg for bedst mulig klækkeprocent
« Svar #9 Dato: 11 December , 2013, 17:05 »
dem kan jeg bedre se
1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Opbevaring af rugeæg for bedst mulig klækkeprocent
« Svar #10 Dato: 11 December , 2013, 17:24 »
Super flotte og lærerige billeder Tina - Tak for, at vise os dem  /o

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Opbevaring af rugeæg for bedst mulig klækkeprocent
« Svar #11 Dato: 11 December , 2013, 23:31 »
He he det er en lidt sjov debat om man kan se om æg er befrugtede eller ej..... INGEN kan jo bevise om de har ret!!! Hvis ægget er slået ud bliver det jo aldrig ruget på, og dem der ikke bliver slået ud, men i stedet ruget ud, ved vi jo ikke hvordan ville se ud hvis de var blevet slået ud.... :o ::)

Sååå...det må vel være alt efter folks overbevisning :)

Hvis man slår et helt nylagt æg ud vil den lyse plet også være der. Hvis ægget er befrugtet tvivler jeg stærkt på at dette vil kunne ses med det blotte øje. Det kan muligvis konstateres ved at undersøge den lyse plet under en eller anden form for mikroskopi eller måske konstateres ved at undersøge hormonsammensætning. Det skal nok kunne vises på en eller anden måde.

Jeg er lidt usikker på hvornår befrugtningen af et æg faktisk sker, men jeg ville da tro at det var relativt kort før hønen lægger emballage (skal) om ægget.

Jeg så et sted, at ved avl, skal man sikre at en høne har været isoleret fra andre haner helt op til 52 dage, for at sikre at der ikke var uønskede gener i befrugtede æg. Holder det vand, må hønen jo kunne 'gemme' sæden og holde den i live og dosere efterhånden som hun lægger æg. Der er mange æg på vej/under udvikling på en hønes æggestok, men jeg har svært ved at forestille mig at alle æg 'på vej' bliver befrugtet samtidigt ved en parring. Hvis de gjorde skulle rugeprocessen ligesom kunne ligge 'i dvale' indtil ægget er færdigt og lagt.

Men jeg ved ikke nok om dette til at udtale mig skråsikkert. Jeg forsøger blot at tænke logisk.

Input er meget velkomment.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Opbevaring af rugeæg for bedst mulig klækkeprocent
« Svar #12 Dato: 12 December , 2013, 10:32 »
Erik, hvis du ser den lille film "Den virtuelle høne" som jeg har fået fra Auburn University, Department of Poultry Science i USA, kan du se, hvornår befrugtningen sker.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9405.msg100768#msg100768
Og jo, man kan rent faktisk se den lille kimplet på et befrugtet æg med det blotte øje.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Opbevaring af rugeæg for bedst mulig klækkeprocent
« Svar #13 Dato: 13 December , 2013, 00:06 »
Jeg kan ikke se filmen. Jeg får alle mulige 'security warnings'  hvis jeg forsøger at åbne den. Jeg har ikke specielt høje 'security settings' på min computer, sååå...

Men de lyse pletter på æggene på billederne længere oppe i tråden findes på alle æg vi slår ud her. Tager jeg rugeæg fra, er det bestemt ikke 100 % der er befrugtede.

Er der nogen der har et billede der viser kimpletten på et befrugtet æg?
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Opbevaring af rugeæg for bedst mulig klækkeprocent
« Svar #14 Dato: 13 December , 2013, 17:17 »
Jeg kan ikke se filmen. Jeg får alle mulige 'security warnings'  hvis jeg forsøger at åbne den. Jeg har ikke specielt høje 'security settings' på min computer, sååå...

Men de lyse pletter på æggene på billederne længere oppe i tråden findes på alle æg vi slår ud her. Tager jeg rugeæg fra, er det bestemt ikke 100 % der er befrugtede.

Er der nogen der har et billede der viser kimpletten på et befrugtet æg?

Billederne ligger lidt længere nede i tråden
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn