Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad kan høns IKKE tåle?  (Læst 13575 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Laura Barding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Hvad kan høns IKKE tåle?
« Dato: 18 April , 2014, 06:39 »
Hej alle

Vi skal have vores første høns efter 10 års pause :)
Derfor ville jeg gerne vide hvad høns IKKE kan tåle.

Mvh Laura

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Hvad kan høns IKKE tåle?
« Svar #1 Dato: 18 April , 2014, 07:10 »
Hvis du kigger i området om foder, så er der en tråd om det samme

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=37001.0

En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hvad kan høns IKKE tåle?
« Svar #2 Dato: 18 April , 2014, 07:12 »
Det eneste jeg er stødt på, som høns ikke kan tåle er avocado - så det skal du ikke servere for dem.

Høns har en instinktiv fornemmelse af, hvad de skal holde sig fra at spise, når de går frit og der f. eks. findes buske med giftige bær i i deres territorium.


Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Laura Barding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Hvad kan høns IKKE tåle?
« Svar #3 Dato: 18 April , 2014, 08:05 »
Mange tak for jeres svar :) vi skal nok huske på ikke at give dem avocado ;D

Egonsminde

  • Gæst
Sv: Hvad kan høns IKKE tåle?
« Svar #4 Dato: 18 April , 2014, 12:36 »
mener også ganske bestemt at (mørk særligt)chokolade og alkohol er giftigt for fjerkræ.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Hvad kan høns IKKE tåle?
« Svar #5 Dato: 18 April , 2014, 13:49 »
Her får de måske nok RIGELIGT foder i det hele taget :angel:, og de har selv fravalgt de spæde liljekonvalspirer(+) + rabarber(oxalsyre!) - pyyh en stor lettelse! Jeg stoler nu 100% på deres instinkter, og bekymrer mig ikke længere om de gamle taksplanter med giftige bær heller- det meste af deres del af haven ligner i øvrigt en grisefold  ;D Alt grønt er fortæret og gravet/skrabet op...... der må også være noget gift i perlehyasinther!? - de øvrige løgplanter er pist borte  :P
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hvad kan høns IKKE tåle?
« Svar #6 Dato: 18 April , 2014, 14:21 »
mener også ganske bestemt at (mørk særligt)chokolade og alkohol er giftigt for fjerkræ.

Jeg har en høne, som en dag drak sig dinglende beruset i cognac - det overlevede hun i fin stil efter at have sovet rusen ud i hønsehuset natten over
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Fox

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Hvad kan høns IKKE tåle?
« Svar #7 Dato: 18 April , 2014, 21:29 »
Ups, jeg er ret ny med høns, og jeg er kommet til at give dem både avocado og chokolade...

Det er dog nu et stykke tid siden, og kun i små mængder - men de har ikke vist tegn på at have fået det skidt...
Med venlig hilsen
Rasmus Rosenquist

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hvad kan høns IKKE tåle?
« Svar #8 Dato: 19 April , 2014, 05:37 »
Ups, jeg er ret ny med høns, og jeg er kommet til at give dem både avocado og chokolade...

Det er dog nu et stykke tid siden, og kun i små mængder - men de har ikke vist tegn på at have fået det skidt...

Sådan en lille svipser med en lille smule af det forbudte gør nok heller ingen skade, men har du en eller flere avocadoer liggende, som du ikke får spist, så giv dem til skraldespanden og ikke hønsene - chokoladen...hmm...den bliver sjældent for gammel  - og er blot ikke egnet som hønsegodbid.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Fox

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Hvad kan høns IKKE tåle?
« Svar #9 Dato: 19 April , 2014, 10:13 »
Sådan en lille svipser med en lille smule af det forbudte gør nok heller ingen skade, men har du en eller flere avocadoer liggende, som du ikke får spist, så giv dem til skraldespanden og ikke hønsene - chokoladen...hmm...den bliver sjældent for gammel  - og er blot ikke egnet som hønsegodbid.

Chokoladen var en del af en uspist morgenmadstallerken, som ungerne havde levnet. Og hønsene er jo vilde med müsli med mælk - den ene gang var da altså bare chokolademüsli...

Det skal ikke gentage sig... :-)
Med venlig hilsen
Rasmus Rosenquist

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvad kan høns IKKE tåle?
« Svar #10 Dato: 19 April , 2014, 23:43 »
Chokoladen var en del af en uspist morgenmadstallerken, som ungerne havde levnet.

Det er der så sikkert heller ikke meget rigtig chokolade i.  ;) ;)

Jeg har en høne, som en dag drak sig dinglende beruset i cognac - det overlevede hun i fin stil efter at have sovet rusen ud i hønsehuset natten over

Åhh, det kan vel ske, selv for den bedste, som man siger. Jeg har dog aldrig prøvet at sove i hønsehuset.  ;D ;D
Mvh
Erik Andersen