Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æggene forsvinder  (Læst 7366 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline magr

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Æggene forsvinder
« Dato: 12 Oktober , 2012, 16:20 »
Mine skønne høns har gennem lang tid leveret 4-5 æg dagligt. Pludselig er de holdt op, og jeg har fået mistanke om at noget/nogen fjerner æggene!

Igår lå der eet æg, det lod jeg ligge, og vupti -idag er det væk. Der er ingen skaller eller æggerester. Gulvet har spåner, og der er rodet rundt på 'en anden måde' end der plejede, før ægge-balladen.

Igår aftes var der mærkelige pibe-lyde udefra, jeg var ude og kigge, men så ingenting, og tænkte, at det nok var en ugle.

Jeg mistænker rotter, men jeg har ikke set nogen. Men der var et hul lige der, hvor der ikke er gravet hønsetråd ned i jorden... Vi har  kat, godt nok af ældre dato, men hun kommer da tit med mus og fugle.

Men tager rotter æg? Eller er jeg bare paranoid? Og hønsene holder lige en pause, her hvor det er blevet køligt og mørkere??? Eller er der andre kræfter på spil??

Gode råd modtages.......

Venlig hilsen - Malene
1,3 araucaner
0,1 skånske blomsterhøns
0,1 kobber maran
0,1 tyrkisk van - kat
3,1 børn
1,0 mand

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Æggene forsvinder
« Svar #1 Dato: 12 Oktober , 2012, 16:31 »
Hej Malene.
Jeg har aldrig været ude for at rotter tager æg.De kan dog tage alt indenfor fugle , kyllinger og andet i den størrelse.Mit bud er at det er mink eller andre rovdyr i den størrelse.Bruden er også en "røver" men hvad den kan gabe over ved jeg ikke.Håber du finder synderen  /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Anne Ranch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Æggene forsvinder
« Svar #2 Dato: 12 Oktober , 2012, 16:46 »
Tror ik dyr af væselfamilien ville kunne lade hønsene være, de er altså totalt på piller når de møder potentielle byttedyr  :o

Har haft rotter der trillede afsted med æg, men de værste æggetyve jeg har haft, det var et skadepar. Æggene forsvandt bare - ingen rester eller noget  8)
Venlige Potedask
Anne Ranch

Jo langsommere man bevæger sig, desto større bliver verden.........
1.0 Pomeranian/Chihuahua, 0.2 Ragdoll katte. Vildt mange år siden, at der har været så urimeligt få dyr hos mig - det er der nu plads og frihed til at lave om på :-)

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Æggene forsvinder
« Svar #3 Dato: 12 Oktober , 2012, 16:49 »
Lidt af et mysterium.Der kommer nogle gange en overraskende afslutning.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Æggene forsvinder
« Svar #4 Dato: 12 Oktober , 2012, 21:20 »
Rotter kan tage æg og bære dem ud af hønsehuset. Hvordan de bærer sig ad ved jeg ikke. Her var de ihvertfald ikke trillet, da de var flyttet fra hønsehuset og op på loftet over hønsehuset. Hønsene havde ikke adgang til loftet så det er ikke høns der har været deroppe og lægge lidt æg.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lundy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Æggene forsvinder
« Svar #5 Dato: 12 Oktober , 2012, 22:01 »
Her har det været skaderne, der har stjålet æggene...
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline magr

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Æggene forsvinder
« Svar #6 Dato: 12 Oktober , 2012, 22:58 »
...men kan skaderne gå ind i et hønsehus og ud igen, med æg..??
1,3 araucaner
0,1 skånske blomsterhøns
0,1 kobber maran
0,1 tyrkisk van - kat
3,1 børn
1,0 mand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Æggene forsvinder
« Svar #7 Dato: 12 Oktober , 2012, 23:04 »
Andre herinde har været plaget af æggetyveri af skader, men om skaderne har taget æggene ud eller har fortæret dem i huset ved jeg ikke.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lundy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Æggene forsvinder
« Svar #8 Dato: 12 Oktober , 2012, 23:44 »
Her har de gjort begge dele... Hvordan de fragter de æg, ved jeg ikke... Men ikke desto mindre kan de snildt få dem ud af hønsehuset og fortære dem på græsplænen...
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Æggene forsvinder
« Svar #9 Dato: 12 Oktober , 2012, 23:57 »
vi har haft problemer med at krager kom og tog æggene, de gik lige ind i huset og hentede æg, og forælrene viste deres krageunger hvordan det skulle gøres...heldigvis har de ikke været her på det sidste
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Æggene forsvinder
« Svar #10 Dato: 13 Oktober , 2012, 05:32 »
vi har haft problemer med at krager kom og tog æggene, de gik lige ind i huset og hentede æg, og forælrene viste deres krageunger hvordan det skulle gøres...heldigvis har de ikke været her på det sidste

Et år havde jeg akkurat samme problem - dog med skader.

Det var irriterende, men jeg kunne ærlig talt ikke lade være med at grine, når 4-6 skade forældre kom med deres unger og skiftedes til at holde vagt med havedøren, mens ungerne blev undervist i at hente æg i hønsehuset. De kloge fugle sørgede for en meget ægfattig måned for os ???
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14