Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dyrlæge / Aflivning ?  (Læst 5876 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Dyrlæge / Aflivning ?
« Dato: 10 Oktober , 2012, 17:10 »
Der har været en del indlæg om div. sygt fjerkræ.Når man ikke ved hvad ens høne/hane fejler,ser det for mig ud som om at man hurtigst muligt kontakter dyrlægen.Når jeg som gammel vestjyde,ser ordet dyrlæge,så forbinder jeg det med at pengene fosser ud af lommen.Det er slet ikke ment som en kritik af dem som gør det på den måde,hatten af for dem.Men,Men,jeg har haft næsten alt indenfor fjerkræ de sidste 50 år og har aldrig i forbindelse med sygdom kontaktet en dyrlæge.Jeg har altid brugt øksen.Det kunne i den forbindelse være sjovt at se,hvor mange der rent faktisk kontakter en dyrlæge i forb. med et sygt stykke fjerkræ og hvor mange der lige sliber øksen.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Dyrlæge / Aflivning ?
« Svar #1 Dato: 10 Oktober , 2012, 17:19 »
Øksen, hvis det ikke er noget smitsomt. Må indrømme at en regning på mange hundrede kroner ikke er logisk, når man kan få nye fjer for meget mindre.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Dyrlæge / Aflivning ?
« Svar #2 Dato: 10 Oktober , 2012, 17:20 »
Vi er enige,Henriette.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Dyrlæge / Aflivning ?
« Svar #3 Dato: 10 Oktober , 2012, 17:31 »
Det kommer an på hvad hønen eller hanen fejler. Jeg har aldrig mistet et dyr der har været i kontakt med Dr. Dyr. Der har været tale om gratis telefonkonsultationer tre gange og to faktiske besøg hos dyrlægen. Sygdommene har været svær forkølelse inkl. luftvejsproblemer, infektion i kam og infektion i fødderne. Sidstnævnte kan diskuteres om man har lyst til at bruge penge og tid på, men her hos mig skal alle dyr, uanset type, have chancen for at komme sig, hvis udsigten er dertil. :)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Dyrlæge / Aflivning ?
« Svar #4 Dato: 10 Oktober , 2012, 17:43 »
Jeg må give Leif ret, men det er jo også nemt når ens dyr aldrig er syge.

Jeg har lige nu en høne der plukker sig, som den eneste, og jeg har tjekket at de andre ikke plukker hende, det er faktisk hendes ynglingsbeskæftigelse, og skulle det være utøj, så er hun den eneste ud af 24, alle andre har fået fin fjerdragt efter fæld.
Hun har været bar hele sommeren, og nu har jeg så forsøgt med hjortetaksolie på de nye fjerpigge som hun lystigt spiser, og nu ryger hun altså.
Ikke noget med briller eller trøjer, eller dyrlæge her.
Med mindre naturligvis vi taler om ormekur og loppemidler.

Det eneste tidspunkt jeg har brugt dyrlægen, var da Min ynglingsgås Mibbe fik en knude ved næbet, den blev fjernet og Mibbe går frisk omkring på 12 år, med sin veninde på 14, så der er lidt ekstra lange tøjler til de to, men derudover, så er det også øksen her, jeg kan få mindst to høner i fin kvalitet hvis ikke tre for det dyrlægen vil tage for at se på en af mine høns.
Jeg har dryppet øjne på nogle eller vasket med camille te, og de er kommet sig af sig selv uden dyrlægens medvirken.
« Senest Redigeret: 10 Oktober , 2012, 18:39 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Kenneth j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Dyrlæge / Aflivning ?
« Svar #5 Dato: 10 Oktober , 2012, 18:35 »
JEg har lige haft fat i en dyrlæge til mine høns.

Da jeg fomodede at det var orm og da det smitter er mit bud at alle er ramt i større eller mindre grad.
Der er en enkelt som måske også har noget med luftvejene som muligvis også smitter.

Derfor har jeg haft fat i en dyrlæge da jeg ikke syntes at alle mine dyr skal slagtes.

Men er det et enkelt dyr med noget som med sikkerhed ikke smitter vil jeg vælge øksen.
Vil ikke ofre en bondegård på en enkelt høne.
Men gerne for at redde alle mine høns fra at gå og have det skidt.

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Dyrlæge / Aflivning ?
« Svar #6 Dato: 10 Oktober , 2012, 18:48 »
Der har været en del indlæg om div. sygt fjerkræ.Når man ikke ved hvad ens høne/hane fejler,ser det for mig ud som om at man hurtigst muligt kontakter dyrlægen.Når jeg som gammel vestjyde,ser ordet dyrlæge,så forbinder jeg det med at pengene fosser ud af lommen.Det er slet ikke ment som en kritik af dem som gør det på den måde,hatten af for dem.Men,Men,jeg har haft næsten alt indenfor fjerkræ de sidste 50 år og har aldrig i forbindelse med sygdom kontaktet en dyrlæge.Jeg har altid brugt øksen.Det kunne i den forbindelse være sjovt at se,hvor mange der rent faktisk kontakter en dyrlæge i forb. med et sygt stykke fjerkræ og hvor mange der lige sliber øksen.

 /o /o /o

Skønt jeg meget sjældent ser et sygt dyr her, kan jeg kun tilslutte mig "økse metoden". Ikke så meget det at dyrlægen koster, selvom det da også spiller ind, men især det faktum, at f.eks. ormemiddel og andet medicin også ødelægger gode ting (f.eks. livsvigtig bakterie flora).
Man må ikke glemme at behandlede dyr ret ofte rammes af enten samme eller en anden sygdom igen, netop af ovennævnte grund.
Må indrømme at jeg bruger samme hårde metode (dog ikke øksen men boltpistol) i min fårebesætning, på trods af at det er en avls-stambesætning, med stambøger og det hele.

Offline Brahmsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 101
Sv: Dyrlæge / Aflivning ?
« Svar #7 Dato: 12 Oktober , 2012, 20:34 »
Jeg afliver hvis det drejer sig om en gammel og svag høne, hvor jeg formoder den snart dør alligevel.
Hvis jeg har sygdom blandt hønsene, evt. med dødsfald bruger jeg dyrlæge. Jeg ville være rigtig ked af at få sygdomme, som evt. smitter dem alle. Jeg bruger også dyrlæge, ved sygdom, som jeg regner med dyrlægen kan hjælpe med.
Min mening er at selv om det er et "billigt" dyr, har den krav på behandling, hvis det er muligt.
Mine hunde er også bare nogle "billige gadekryds", som også kommer til dyrlægen, hvis der er behov for dette ;)
Problemet er bare at finde en dyrlæge der vil undersøge høns. De får vist et vældigt arbejde (med indberetninger til myndigheder osv.), hvis de finder høns med smitsomme sygdomme, da det er konsumdyr, siger "min" dyrlæge.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Dyrlæge / Aflivning ?
« Svar #8 Dato: 12 Oktober , 2012, 20:41 »
Det er også mit syn på sygdom i fjerkræbesætningen, at hvis det pludselig skulle dreje sig om flere dyr der er syge eller dør af samme symtomer, ja så er det ens pligt at få det undersøgt af dyrlæge /o   Men ellers, enkelte tilfælde med een sygt dyr, gammel som ung, så afliver jeg.
Men det er så mit syn på avl og hønsehold, at jeg ikke gider at have noget skravl gående, da jeg igennem årene har set det mange steder, at een gang skravl altid skravl....

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Dyrlæge / Aflivning ?
« Svar #9 Dato: 13 Oktober , 2012, 03:33 »
Jeg havde for nogle år siden en høne, hvor der begyndte at komme vædske ud af øjne og næsebor. Den tog jeg fra og satte hen i et bur og kontaktede dyrlægen.
Dyrlægen sagde, at det hverken var ILT eller Newcastle Desease, så han ville foreslå, at jeg satte hende tilbage til de andre høns, så de kunne blive immuniseret mod sygdommen.
Det kostede godt 500- kr. Siden da har jeg ikke haft dyrlæge til mine høns.

Venlig hilsen

Erik

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Dyrlæge / Aflivning ?
« Svar #10 Dato: 13 Oktober , 2012, 10:06 »
Jeg havde for nogle år siden en høne, hvor der begyndte at komme vædske ud af øjne og næsebor. Den tog jeg fra og satte hen i et bur og kontaktede dyrlægen.
Dyrlægen sagde, at det hverken var ILT eller Newcastle Desease, så han ville foreslå, at jeg satte hende tilbage til de andre høns, så de kunne blive immuniseret mod sygdommen.
Det kostede godt 500- kr. Siden da har jeg ikke haft dyrlæge til mine høns.

Venlig hilsen

Erik

Det var heller ikke en særlig god løsning, dyrlægen kom med? Her fik mine syge høns med øjenbetændelse og opsvulmede hoveder penicillin i samråd med dyrlægen. De blev isolerede, fik varmelampe, og efter tre dage var de på toppen igen. Det kostede kun et telefonopkald til dyrlægen. Det der har kostet her, har været min hanes dårlige ben pga. infektion eller lign. Det kostede 500 kr. for første konsultation inkl. medicin og 300 kr. for anden konsultation inkl. medicin. Det var mange penge, ja, men hanen lever stadig, det gjorde han ikke uden dyrlægens hjælp, og hanen Frede er der kun éen af i denne verden (heldigvis er der nok nogen der mener ::)).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Dyrlæge / Aflivning ?
« Svar #11 Dato: 13 Oktober , 2012, 10:22 »
og hanen Frede er der kun éen af i denne verden (heldigvis er der nok nogen der mener ::)).

 <J Tjaaaa - <T <B

Længe leve Frede *o

I min hønsegård får alle en ekstra chance hos dyrlægen, når/hvis det er nødvendigt. Dyrlægen kommer med på råd straks, når en h*ne viser tegn på sygom - ikke efter tids nølen...så er det ofte for sent.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14