Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er anden glad eller aggressiv?  (Læst 4473 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sander142

  • Bruger
  • Indlæg: 9
Er anden glad eller aggressiv?
« Dato: 08 December , 2018, 20:25 »
Jeg er helt nystartet med moskusænder med 3 mdr. på bagen. Jeg har en stor andrik ca. 5 mdr. gammel (lidt uvist) og en andemor med 3 hunællinger på ca. samme alder.
Hannen kommer altid én i møde mens han logrer, puster sig op og ligesom hvæser i stød.
Er dette en venlig gestus eller er det for at beskytte damerne?

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Er anden glad eller aggressiv?
« Svar #1 Dato: 09 December , 2018, 10:23 »
I følge denne side: https://www.backyardchickens.com/articles/keeping-muscovy-ducks.67883/ hilser han bare på dig.

Der står bl.a.: "The males communicate with head bobs, posture, raising and lowering the crest on their head, and vocalizations. These can be ha-ha-ha sounds or hisses. All of this behavior is non-aggressive. A male trotting up to you, holding his beak open, bobbing his head, and sounding like he's laughing and hissing is excited to see you. The wagging tail is usually a dead giveaway to the mood. An angry muscovy is typically not wagging his tail. The body language of threat is spread wings, lowered head, and stalking forward."

Så længe han logrer med halen, så skulle han ikke være aggressiv.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Sander142

  • Bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Er anden glad eller aggressiv?
« Svar #2 Dato: 09 December , 2018, 13:45 »
tak gåsepige, det er jeg rigtig glad for at læse:) tusind tak for svar

Offline 8035k0v

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Er anden glad eller aggressiv?
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2019, 09:34 »
Det at den "logrer" med halen er en positiv indikator. Jeg har dog en andrik, der puster sig op og snakkende over til mig. Han logrer ikke. Det er ikke fordi han er hidsig og aggresiv - han er sur, som sur i = DU SKAL KLØ MIG I NAKKEN. Og når han er blevet kløet er han glad og begynder at nippe til min hånd, fingre og arm ganske blidt, ligesom når han pudser fjer på sig selv eller hunnerne.

Synes det virker som om, at han er meget omsorgsfuld. Glæder mig til, at han får ællinger og kan vise sit værd, som far. ;-)

Offline Sander142

  • Bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Er anden glad eller aggressiv?
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2019, 11:25 »
Det kunne godt være at jeg skulle prøve at klø ham lidt mere. Jeg har ikke helt turde det fordi at han napper og så gik jeg ud fra at han ikke kan lide det.. Han er nemlig begyndt at nappe ret meget når han følger efter mig. Men så er det måske fordi at han vil ha mere opmærksomhed? Jeg synes dog ikke at det er særligt blidt..:/

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Er anden glad eller aggressiv?
« Svar #5 Dato: 05 Januar , 2019, 19:12 »
Jeg har en moskusand, der 'bider' mig i benet, hvis jeg retter ryggen, når jeg graver køkkenhaven.
Det er helt tydeligt, at jeg skal se at komme igang igen, så hun kan få nogle flere dejlige regnorme.
Jeg synes, det er enormt hyggeligt.

Offline 8035k0v

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Er anden glad eller aggressiv?
« Svar #6 Dato: 07 Januar , 2019, 00:18 »
Hvis jeg klør andrikken i nakken, så er han ikke helt tilfreds og tager fat og rusker. Han vil helst kløs foran på halsen eller brystet. Så tænker du skal finde "stedet", som han foretrækker. Og ja, de kan nappe og ruske - men synes dog ikke det er hårdt, da næbet sjældent får ordentlig fat. Evt. knyt hånden og spænd armen, når du stikker den stille og roligt over til ham. Så kan han nappe, men ikke få fat.

Jeg kan dog fortælle, at jeg blev "jagtet" af andrikken og et par af hunnerne i dag. Det var dog ikke aggressiv jagt. De havde set, at jeg havde fjernet den ene and fra andegården (den skal lige have et par dages kærlig pleje). Nå, men i hvert fald kom ænderne over til mig, mens jeg sad på hug - og andrikken lagde hovedet på mit ene knæ og snakkede sagte. Hunnerne gik stille og roligt rundt om mig - noget de ikke har for vane at gøre. Tror de ville vide, hvad der skete med den anden and.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Er anden glad eller aggressiv?
« Svar #7 Dato: 07 Januar , 2019, 17:29 »
De er altså sjove, de moskusænder.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Er anden glad eller aggressiv?
« Svar #8 Dato: 13 Februar , 2019, 13:10 »
Hahaha - sikke sjove historier I kan fortælle :)
Min andrik Rasmus er det blideste væsen. Han står bare stille og venter, når jeg går hen til ham for at løfte ham, hvis jeg lige skal tjekke et eller andet. Normalt bærer jeg ikke rundt på ham. Når jeg graver i haven, kommer han tæt på og tigger regnorme - fordi han som den eneste ikke kan finde ud af spise snegle, og han efter fjerskifte var blevet så bleg, gravede jeg regnorme op til ham. Det har han ikke glemt! :) Tit får han følgeskab af en fin, ung og sort and. Hende har jeg ikke lært noget som helst, hun har selv opdaget, hvad der sker, når jeg roder i jorden, og hun står ikke som Rasmus pænt og venter - hun farer frem og tager selv, står nærmest oven i hullet jeg graver og kan ikke vente på at jeg får flyttet nallerne.

De andre andrikker jeg har haft gennem årene har også altid været fredelige, selv den lidt mere macho Bjørn Borg. Det var mest over for damerne og den anden andrik (jeg plejer at have to), at han fremviste sin macho-tendenser.

Så jeg må sige, at jeg griner højlydt, når jeg ser sæsonens nye afsnit af Bonderøven. Han har fået moskusænder, lidt mod sin vilje, men de skal hjælpe ham med at ruge gæslinger ud. Og den unge Frank er tydeligvis bange for sin andrik :D Andrikken er en værre linselus - hver gang de er i haven, er andrikken der. Og han går tæt hen til Frank og hvæser og logrer, men det fremgår slet ikke om han gør mere end det - om han f.eks. napper.
Jeg tror bare han er kontaktsyg, men Frank er altså bange for Anders And :D :D :D
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Sander142

  • Bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Er anden glad eller aggressiv?
« Svar #9 Dato: 13 Februar , 2019, 16:26 »
jeg har ikke set bonderøven,men han har en slem kal? Min andrik er altså gået hen og blevet værre. Det dér med at klø ham diverse steder hjælper heller ikke.. Den er begyndt at puste sig op og den går i baghold på én og den napper ret hårdt så den hænger fast i tøjet og. det giver en gang imellem små blå mærker..:/ Vi er ellers ret søde ved dem og de bliver forkælet:) Kan det være noget med at de skal til at parre sig monstro?

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Er anden glad eller aggressiv?
« Svar #10 Dato: 13 Februar , 2019, 19:23 »
Som sagt har jeg altid kun haft søde andrikker - så om humøret svinger med hormonerne, ved jeg ikke.
Umiddelbart tror jeg desværre, at ligesom der findes aggressive haner har I fået jer en mega-macho og nok også aggressiv andrik :(
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)