Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 2 haner - hvem skal slagtes?  (Læst 3753 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kartoffelkage

  • Bruger
  • Indlæg: 11
2 haner - hvem skal slagtes?
« Dato: 01 December , 2018, 09:08 »
5 daggamle cochin kyllinger er blevet til 3 høner og 2 haner, 36 uger gamle.
Hønsene var længe om at komme i gang med æglægningen, men nu leverer de ca 2 om dagen. Den ene hane har i den grad taget ledelsen, og passer godt på flokken. Men han er også blevet aggressiv, og har angrebet os nogle gange.

Det lader til at de to haner kommer op at toppes ind i mellem (den anden hane er dog svær at skelne fra hønsene), og særligt om morgenen har han været aggressiv når de blev lukket ud midt i en slåskamp.

Nu er spørgsmålet så om han vil falde mere til ro hvis han er ene hane i hønsegården - for så vil vi meget gerne beholde den store smukke røde.
Eller er der ingen vej udenom når han først er begyndt at være aggressiv og angribe mennesker?

De skal lave kyllinger til foråret, så den ene hane skal vi have tilbage.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: 2 haner - hvem skal slagtes?
« Svar #1 Dato: 01 December , 2018, 21:00 »
jeg ville ALDRIG, ALDRIG have en hane som angriber mig, eller for den sag andre mennesker.
At den anden hane virker lidt tilbageholdende er kun naturlig, der kan ikke være to dominerende haner i den samme hønsegård. Han skal nok rette sig op og blive en god hane, han har det i generne  ;)

Offline kartoffelkage

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: 2 haner - hvem skal slagtes?
« Svar #2 Dato: 01 December , 2018, 21:24 »
Nej det er nok også det jeg selv tænker. Også fordi de er nogle ordentlige krabater - nu til morgen var min svigerinde faktisk bange for at lukke dem ud, og det går jo ikke.

Min søn døbte den på eget initiativ kyllerylle (den eneste af kyllingerne som fik et navn) da den var 3 dage og insisterer på at jeg IKKE må slagte eller spise den - uden at han er med.
Det synes jeg bare er fint, men for en 6-årig dansker anno 2018 er det måske lidt voldsomt, så jeg ville gerne forberede ham lidt. Der må findes nogle videoer på YouTube med sådan en hjemmeslagtning...

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: 2 haner - hvem skal slagtes?
« Svar #3 Dato: 01 December , 2018, 22:50 »
Det er et svært emne du der tager op. Slagtning af dyr er altid omgiver at rædsel og frygt for hvad det egentlig er. Jeg syntes man skal være særdeles varsom med at tage børn med i en slagtningsfase. Du skal i hvert fald forklare hvad det er MEGET omhyggeligt og når slagtningen skal ske, skal du være helt sikker på hånden. Det er ikke for sarte sjæle at se på et fejl hug. Et hvor du rammer forkert - midt i hoved, kun får halsen skåret halvt op, eller skal hugge flere gange før hovedet skilles fra halsen. Du skal også vide helt nødagtigt hvordan man holder hanen inden øksen svinges. Hold godt fast i begge ben og få slagfjerne med ind, sammen med benene, så når kramperne starter, så har du fuld kontrol over dyret. En vinge der basker - en hals hvor blodet stråler ud af, kan virke barsk. Hold hanen tæt til jorden eller endnu bedre hav et cementrør der passer i diameter, du kan putte dyret ned i mens blod og nerver arbejder. Men slip ikke ikke dyret før du er sikker på, nerverne er faldet til ro.
Altså - vær sikker på hånden - 2 søm med en afstand der gør, at når du placerer halsen mellem dem på huggeblokken og trækker dyret tilbage, så låses hoved fast - og du kan hugge uden at halsen pludselig flytter sig . . få halsen skjult i et rør eller ved jorden, så man ikke ser blodet sprøjte.

Jeg kan ikke dømme om din søn kan tåle at se slagtningen, men han er efter min mening for lille. Jeg ville vente med at vise ham dyret til det er helt stille og dermed død. Så kan han være med til at skolde og plukke det, det er ikke så barskt som selve slagtningen.

Offline kartoffelkage

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: 2 haner - hvem skal slagtes?
« Svar #4 Dato: 01 December , 2018, 23:13 »
Jeg kiggede lige lidt på YouTube, og jeg må nok sige der var dømt amatørtime ved mange af de slagtninger jeg så. Ingen bedøvelse, 3-4-5 hug for at få hovedet af! osv.
Det er mange år siden jeg har slagtet en høne, og jeg kan godt være lidt betænkelig - det er en rigtigt stor hane, og hvis det kikser lidt med at slå den ud eller hugge hovedet af kan det godt blive en lidt voldsom forestilling.
På den anden side er det helt af sig selv han har bedt om det, så jeg tænker at forklare grundigt hvad der vil foregå og hvad der kan gå galt. Hvis han stadig har lyst må vi se en video af det sammen først.

Personligt synes jeg ikke man skal spise noget man ikke vil slå ihjel selv, og jeg synes ikke der er nogen grund til at slagtninger skal gøres til noget vildt og farligt. Vi slår et dyr ihjel for at spise det, og vi gør det så dyret lider mindst muligt. Jeg vil hellere at mine børn får noget at tænke over end at de spiser industrihøns uden at reflektere over hvordan de lever og dør.
Men jeg er selvfølgelig klar over at det ikke er hverdag for ham, og han skal da ikke lige søvnløs om natten af at have set en hane blive halshugget.
Og min vegetarhustru holder sig nok væk.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: 2 haner - hvem skal slagtes?
« Svar #5 Dato: 02 December , 2018, 07:28 »
Jeg er også enig i, at den aggresive hane er den der må komme i fryseren. Jeg har selv taget valget for ganske nylig, da jeg havde to maranhaner. Den ene så stor og flot, den anden mindre flot, og ikke nær så fremme i skoene som sin flotte bror. Jeg valgte den mindre flotte, ganske simpelt ud fra at han var meget mere tillidsfuld overfor mennesker. Den anden hane blev solgt til en stor hønsegård, hvor han får lov til at udfolde sig, og den tilbageværende hane har vist sig at være en superdygtig hønefører og samtidig er han sød overfor mennesker.

Pøj pøj med slagtningen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: 2 haner - hvem skal slagtes?
« Svar #6 Dato: 02 December , 2018, 07:59 »
Jeg er helt enig med dig Hans Kurt. Min svigersøn vil også absolut have børnene skal se det og de er kun 2 og 5 år. Jeg har sagt det bliver ikke her hos mormor for de skal ikke gøres bange for at komme hjem til os. Jeg er selv født og opvokset på en gård, men trods det bryder jeg mig ikke om at se på. Og min lillesøster er over 50 men har stadigvæk mareridt af det om natten. Nok fordi slagteren løb efter hende og sagde at nu var det hendes tur. Man skal tænke sig om.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline kartoffelkage

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: 2 haner - hvem skal slagtes?
« Svar #7 Dato: 02 December , 2018, 08:26 »
Jeg er helt enig med dig Hans Kurt. Min svigersøn vil også absolut have børnene skal se det og de er kun 2 og 5 år. Jeg har sagt det bliver ikke her hos mormor for de skal ikke gøres bange for at komme hjem til os. Jeg er selv født og opvokset på en gård, men trods det bryder jeg mig ikke om at se på. Og min lillesøster er over 50 men har stadigvæk mareridt af det om natten. Nok fordi slagteren løb efter hende og sagde at nu var det hendes tur. Man skal tænke sig om.
Det var måske ikke tydeligt, men det er min søn selv som beder om at være med. Det kan godt være fordi han egentlig helst vil have at 'kyllerylle' ikke skal slagtes (han navngav den på trods af at vi havde talt om at den skulle spises og ikke var et kæledyr, men det var jo også helt små nuttede kyllinger).
På den anden side er han enormt nysgerrig, og det kan sagtens bare være det der driver ham. Der er ingen grund til at jeg skal overbevise ham om at slagtning er noget helt forfærdeligt hvis han ikke selv synes det, og det er jo både interessant og lærerigt.
Men han skal da hverken tvinges eller trues, det synes jeg er en mærkelig måde at behandle børn (og andre mennesker).

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: 2 haner - hvem skal slagtes?
« Svar #8 Dato: 02 December , 2018, 08:53 »
Ja det er en mærkelig måde at behandle på men desværre tror jeg der var meget af sådan noget førhen. I dag tænker de fleste sig heldigvis om inden de lader børn være med til det.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: 2 haner - hvem skal slagtes?
« Svar #9 Dato: 02 December , 2018, 13:09 »
Efter jeg har anskaffet en slagtetragt, er slagtning blevet mere udramatisk, fordi tragten holder fuglen bedre en jeg kan gøre med min (ene) hånd.

Jeg hænger slagtetragten på min workmate-sløjdbænk. Jeg sætter en spand under, foret med en avis. Så putter jeg fuglen ned i tragten med hovedet først - fuglens egen vægt holder den på plads.

Så bruger jeg min skarpeste brødsav - trækker ned i hovedet, så halsen forlænges max, og så snitter jeg til - et snuptag, et sekund, og fuglen har mistet hovedet. Mens den spræller af, kan jeg holde en hånd på den i tragten, så fuglen bevæger sig mere roligt.

Hovedet og blodet havner i spanden, som jeg også efterfølgende bruger, når jeg plukker - og til sidst kan jeg pakke fjer osv ind i avisen og putte det hele i skraldespanden.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: 2 haner - hvem skal slagtes?
« Svar #10 Dato: 10 Januar , 2019, 10:16 »
Hvordan gik det så ??, hvis jeg må spørge  ::)

Offline kartoffelkage

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: 2 haner - hvem skal slagtes?
« Svar #11 Dato: 10 Januar , 2019, 11:00 »
Hvordan gik det så ??, hvis jeg må spørge  ::)
Hanen blev slagtet lige efter jul. 2 af børnene (på 4 og 6) så nysgerrigt med - det gik helt fint. Min søn bad om han ikke måtte nøjes med at se på (det sparede mig en diskussion, for jeg havde ingen intention om at lade ham svinge øksen).

Selve slagtningen var ikke så tjekket som jeg kunne ønske (næste gang har jeg vel bedre tag på det tænker jeg) - det var lidt svært at få ordentligt greb om ham og få slået ham bevidstløs, men det gik da ret hurtigt og roligt alligevel.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: 2 haner - hvem skal slagtes?
« Svar #12 Dato: 10 Januar , 2019, 20:41 »
 /o

Offline kartoffelkage

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: 2 haner - hvem skal slagtes?
« Svar #13 Dato: 10 Januar , 2019, 21:01 »
I øvrigt er hønsene blevet meget mere selskabelige efter han er væk, så jeg er meget glad for vi fik det gjort.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: 2 haner - hvem skal slagtes?
« Svar #14 Dato: 10 Januar , 2019, 23:04 »
Han har helt sikkert været meget dominerende - også overfor sin flok af høns.