Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tilløben kat...IKKE små-syg, men gravid! Fødslen er i gang #106  (Læst 68303 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Vi har bondemanden med sine mange mange staldkatte som nabo. Kattene er utrolig sky, og piler afsted, når de ser os. Men så var der denne her kat, som pludselig nærmede sig, og altså var utrolig kælen. Jeg opdagede den havde orm, og gav den en ormepille i en klat leverpostej...synes altså det var synd  :-[

Nå, men katten, er ikke særlig gammel, og nu er dens mave blevet så mærkelig oppustet. Når jeg føler efter, virker det ikke som om den er fyldt med fostre (det er en hunkat), men maven er tværtimod stenhård...

En anden ting jeg også har lagt mærke til, er at den helt fra begyndelsen, har "nyst" flere gange, hver gang den spiser. Den startede ud med at kaste sig over hønsenes mad, når jeg serverede rester for dem, og da jeg så forbarmede mig og købte noget kattetørfoder til den, fortsatte den med at "nyse".

Er der mon nogen herinde, som har et bud på hvad disse to ting kan være?

Ny opdatering i indlæg 39 :)
« Senest Redigeret: 23 Marts , 2010, 09:16 Fra Christina »

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #1 Dato: 25 Februar , 2010, 15:23 »
Hej Christina..

Det er ikke altid nemt med de bondegårds katte..ikke alle føler at de skal passes på lige fod med andre dyr..
Som regel bliver katte tynde hvis de har orm..men måske er der undtagelser..
At den nyser, kan evt. være den slæber rundt på noget der smitter(pas på hvis du selv har katte)evt. kattesyge..
Tar du den til dig..ville et besøg hos dyrlægen nok være påkrævet..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #2 Dato: 25 Februar , 2010, 15:27 »
Hej Rikke

Der er ikke nogen tvivl om at den (og nok også en del andre af kattene) vil have bedst af at blive tilset af en dyrlæge, men det er desværre ikke rigtig en mulighed  :-\ Jeg vil dog rigtig gerne hjælpe den og gøre dens liv bedre, hvis jeg kan... Håber der er nogen der har et bud på hvad der kan være galt, og hvad jeg kan gøre for den.

Jeg har haft kat før, men da den konstant blev angrebet af naboens mange katte, blev jeg nødt til at finde den et andet hjem :(

*b

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #3 Dato: 25 Februar , 2010, 15:31 »
Jamen så gi den bare alt det mad den kan spise,,så har den vel mere at stå  imod med..

Er katten meget lille kan der også nemt være indavlet..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline lis nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #4 Dato: 25 Februar , 2010, 15:52 »
når den er meget oppustet og hård i maven tænker jeg på om det evt kan være forstoppelse. hvis den nu ikke har spist i et stykke tid. kommer den af med afføringen.?

Offline randi nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 252
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #5 Dato: 25 Februar , 2010, 17:27 »
nyser katte ikke ved kattesyge?
vi har en stor fed hankat, før styrtede denafsted, nu står den 2-3 meter fra os ude i laden
mvh randi n

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #6 Dato: 25 Februar , 2010, 18:19 »
Har Katten uglet pels? Hvis ja, kan det være katteringorm. Ringormen, som egentligt er en svamp, ligner 1-5 kroner. Hvis det sætter sig i håret kan man tabe dele af håret.
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #7 Dato: 25 Februar , 2010, 19:31 »
Mange katte har en kronisk luftvejsinfekton, der får dem til at nyse. hoste og snotte. Det kan også være orm, der går i lungerne i et af deres udviklingsstadier. Ved mange orm tager det lidt tid inden lungerne "kommer sig" efter en ormekur. Angående oppustethed: har den spist meget tørfoder uden at have adgang til vand? Vi har stillet en spand lunkent vand ud de sidste måneder - og det er virkelig et tilløbsstykke for områdets mere eller mindre vilde katte. De gider åbenbart ikke spise ret meget sne. I øvrigt kan den jo også være gravid. Man kan ikke mærke fostre hos en kat før de begynder at sparke.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #8 Dato: 25 Februar , 2010, 20:02 »
Hej Christina, det lyder til at den har orm & er forkølet. Den skal nok have pincilin, og flere gange ormekur. Stakkels lille pus. Jeg havde gjort det samme hvis jeg var dig. Jeg havde også taget den til dyrlægen, og måske beholdt den hvis den  <G hvis den er rask. Ja ellers få den aflivet..
Jeg forstår ikke de landmænd - og det kommer jeg heller aldrig til!!

Vigge

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #9 Dato: 25 Februar , 2010, 20:17 »
Tak for jeres svar :)

Hmm, ja det er jo svært at sige om det kommer af med sin afføring, da den jo laver på markerne osv.... Kan jeg gi' den et eller andet, som sætter gang i systemet?

Ringorm er det ikke, dens pels er utrolig fin. Hvade engang en kat med ringorm lige over snuden.

@Ankerine: Kronisk luftvejsinfektion...kan man gøre noget ved det? Ved jo ikke om det er kronisk, hvis ikke jeg har prøvet at behandle...? Men kan man få noget i håndkøb mod det? Vand har den haft adgang til. Åh altså, håber godt nok ikke den er gravid...vil du kunne se det ud fra et billede, hvis jeg tog et?

@Vigge: Den fik ormekur den 22. december...skal jeg prøve at se om jeg kan få givet den en mere allerede nu? Penicillin...mod ormene, eller hvad?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #10 Dato: 25 Februar , 2010, 21:08 »
@Christina: Vi har en flok herreløse katte her i landsbyen. Flere af dem hoster, nyser og snotter, især om vinteren. Egentligt ser det ikke ud til at genere dem voldsomt - og det varierer, hvor meget man hører til det. I forrige tørre sommer var det helt væk.... Jeg tror ikke at man kan gøre noget ved selve tilstanden. Men selvfølgelig kan man få følgeinfektionerne "aflivet" med den rette antibiotiske behandling. Jeg har selv eksperimenteret med en, der var meget syg og blev synligt mager. Jeg havde lidt rester fra hunden  ::) som jeg delte ud i "katteportioner" og gav i leverpostej morgen og aften. Det virkede /o. Det skal lige nævnes at vi ikke kan komme i nærheden af disse katte. Ellers var den kommet til dyrlæge, formodentligt til aflivning. Den er derude endnu.... Angående graviditet, så er det jo naturligt nok. I dette klima overlever killingerne kun hvis hunkatten er rutineret (går indendøre) og er i god form. Så måske behøver du ikke at bekymre dig om det? :(. Du må endelig ikke give hende p-piller nu. De forhindrer hende i at føde, hvis hun ER gravid. Hvis du kan se at hun har født på et tidspunkt kan det være en OK løsning hvis ikke man kan indfange og sterilisere. Gang i maven kan hun få ved at du blander lidt hørfrø i en dåse kattemad og giver det over et par dage.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #11 Dato: 25 Februar , 2010, 21:34 »
Her har vi så problemet med alle de herreløse og forladte katte..det er bare for nemt at få en sød lille killing..den bliver så større-(og mindre sød nogle gange), så kan folk ikke forstå hvorfor den begynder at strinte inde, løbe væk, komme tilbage med sår og skrammer(hankatte) er det en hunkat folk får fat i kan folk ikke forstå hvorfor der render så mange fremmede katte i nærheden,,og pludselig får hunkatten killinger,,åh de er så søde..de er tit nemme at komme af med..men så kører rouletten igen..
Folk skal bare forstå at vil de ha en kat, og passe godt på den skal de sørge for at den bliver kastereret/steriliseret..så nemt er det bare..så har man ikke alle disse uønskede stakkels katte, der tit lever en kummerlig tilværelse..
Jeg købte en maincoon/Norsk skovkat..den kostede 1700 kr..folk var ved at besvime af foragelse over dette beløb for en kat..men min holdning er, jeg gerne vil betale for en  kat,,ligesom jeg vil betale for en hund..
Og skulle jeg nogensinde avle katte bliver det helt sikkert ikke disse "gi væk" katte hvor man aldrig ved hvad der blir af katten..vælger en køber at gi 1000 kr eller derover for en kat..ja så er denne person også interesseret i at gi katten et godt liv.. ps. har 6 katte..alle sterilliseret/kastereret..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #12 Dato: 25 Februar , 2010, 21:52 »
Jeg tog en gang en killing til mig som havde det på samme måde som du beskriver... den var forstoppet og jeg havde den til dyrlægen... han anbefalede at give den alm madolie med en sprøjte 5ml og mere hvis det ikke hjalp ;D det gjorde det og katten fik det godt igen men det vigtigste med sådan en lille kat er nok at den for ormekur som du jo har gjort... ellers ring til et kattehjem og spørg dem til råds... de er nok vandt til lidt af hvert ??? held og lykke med det
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #13 Dato: 25 Februar , 2010, 21:55 »
@Ankerine: Kan du huske hvad den antibiotika hed? Så kan det jo være at jeg kan tale "for min syge moster", hvis jeg ringer til dyrlægen og forklarer situationen...

@Rixen: Du har ret i mange af dine pointer... Dog tror jeg i dette tilfælde, at det for bondemanden kun handler om at holde musene væk, ved hjælp af kattene.

@Bullstar: Super god idé med at ringe til et kattehjem. Jeg prøver med olien, dernæst hørfrø og dåsemad, hvis det ikke hjælper.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Tilløben kat...muligvis små-syg?
« Svar #14 Dato: 25 Februar , 2010, 22:05 »
Nej, det kan jeg ikke huske. Men de fleste dyrlæger vil vel udskrive noget bredspektret, der tager lidt af hvert....Kan du komme til katten? Jeg tror ikke helt på den med madolien. Den fordøjes jo og kan derfor ikke "smøre tarmene" som man mente i gamle dage. Så skal du give paraffinolie som går lige igennem. Hørfrø er nemmere. Men med adgang til vand!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand