Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forkølet høne - hvad gør jeg?  (Læst 2063 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Forkølet høne - hvad gør jeg?
« Dato: 09 Marts , 2018, 12:20 »
Opdagede igår at en af mine høner er blevet forkølet, hun raller når hun trækker vejret. Jeg har ikke haft mulighed for at observere hende i dagslys endnu idag, så jeg ved ikke lige om hun ellers er aktiv. Men hun sad da på pinden igår.

Men hvad gør man ved en forkølet høne? Ingenting - hun klarer det selv? Eller skal jeg igang ned kamillethe og hvidløg og den slags guf? Eller...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Forkølet høne - hvad gør jeg?
« Svar #1 Dato: 11 Marts , 2018, 13:58 »
Sidste år da mine kyllinger var forkølet gav jeg dem Echinaforce i vandet, det hjalp. Men har haft en høne i vinter som ikke kunne redes, opdagede det måske forsent, eller også var hun bare for hårdt ramt. Det har jo været ret koldt i et stykke tid. Håber din høne klarer sig :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Forkølet høne - hvad gør jeg?
« Svar #2 Dato: 11 Marts , 2018, 15:13 »
En almindelig virusforkølelse kan man ikke gøre noget ved, men symptomerne kan lindres med Echinaforce, som Lilli skriver - Det har jeg også gode erfaringer med.
Hvis forkølelsen har sat sig i luftvejene og eventuelt lungerne, så hønen har vejrtrækningsproblemer og rallen fra brystet, skal der penicillin til. Her hjælper kamillethe, hvidløg og andet guf ikke.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14