Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Død unghane  (Læst 2530 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Død unghane
« Dato: 07 December , 2017, 22:14 »
Nu til aften fandt jeg en af unghanerne - 20 uger - død på gulvet i hønsehuset. Der var ingen spor af slagsmål eller andre overgreb. Hans fjerdragt var fin, vægten ok, og i morges var han i fuldt vigør.
Der er ingen wirer el. a. han kan være fløjet ind i.
Ingen andre høns viser nogen tegn på sygdom. Hønerne er igen begyndt at lægge æg for fuld skrue efter fældning.
De sidste 4 dage har hønsene måttet nøjes med at være i hønsegård og -hus efter besøg af spurvehøgen. Det har dog ikke generet dem, da vejret har været rædsomt. Men han kan altså så ikke have spist noget giftigt.                   
Er der nogen bud på, hvad han kan være død af?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Død unghane
« Svar #1 Dato: 08 December , 2017, 13:58 »
Det sker en gang imellem og ofte uden man finder årsagen.
Jeg havde en ung og meget flot wyandothane på 16 uger for et par år siden. Om morgenen stod han op sammen med sine hønneke-søskende, gik ud i sommersolen og spiste morgenmad med god appetit - herefter var der støvbad i solen i lang, lang tid, senere  spankulerede han rundt og undersøgte sin have lige så flot, sund og rask som han hele tiden havde været. En halv time senere lå han død i haven. Fin, flot og urørt. Da han dagen efter skulle begraves opdagede jeg størknet blod, der var løbet ud ved næseborene og ved øjenhulerne. Han havde fået en hjerneblødning og havde sikkert hele sit korte liv gået med en svag åre i hjernen som en tikkende bombe.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Død unghane
« Svar #2 Dato: 08 December , 2017, 16:56 »
Tak for dit svar. Jeg må tilstå, at jeg næsten ikke orker at skære ham op for muligvis at finde årsagen.