Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Møde i Silkeborg omkring fugleinfluenza, HPAI H5N8  (Læst 10741 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Møde i Silkeborg omkring fugleinfluenza, HPAI H5N8
« Dato: 29 Januar , 2017, 14:30 »
I går (28/1) afholdt Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl et møde i Silkeborg, hvor en dyrlæge fra Fødevarestyrelsen kom og fortalte om situationen med fugleinfluenza i Danmark. Det første af en række møder rundt omkring i landet og vi var i Silkeborg 50-60 tilhørere. Desværre havde Fødevarestyrelsen sendt en dyrlæge der havde erfaring med mink- og kvægsygdomme og ikke så meget fjerkræ og fugleinfluenza. Det lagde han heller ikke skjul på, heller ikke når det kom til manglende svar på konkrete spørgsmål omkring udbruddet i Danmark og specielt situationen i landene omkring os.

Indledningsvis gjorde han det lysende klart, mejslet i granit og med flammeskrift på himlen, at de restriktioner der pålægges alle med fjerkræ i Danmark ene og alene er af hensyn til fjerkræerhvervet og eksporten af kyllingefødder og hanekamme. Det er for at demonstrere handlekraft og at vi i Danmark har styr på tingene når det handler om sygdomsbekæmpelse overfor de asiatiske handelspartnere. Intet andet. Dernæst gik han over til en gennemgang af situation og fortalte lidt om at det milde vejr i Danmark betyder at vi har mange trækfugle og det ville være bedre for situationen her i Danmark hvis vi fik det koldere så fuglene trak sydpå og væk fra Danmark. (Det kan undre, for som han senere viste, så er der langt flere udbrud sydpå i Frankrig, Bulgarien og Ungarn hvor vores trækfugle jo ikke er?). Det var også helt klart at for Fødevarestyrelsen er der ingen tvivl om at det er trækfugle der bringer smitten rundt. Det er slet ikke til diskussion, det er deres udgangspunkt og de er meget faste i troen.

Fra Fødevarestyrelsens side er der nedsat en “AI ekspertgruppe” med folk fra Fødevarestyrelsen og DTU, men ikke med folk fra hverken hobby- eller racefjerkræ.

Der var en (helt indelukket) rugeægsbesætning i Nordtyskland som fik H5N8 og denne besætning havde leveret rugeæg til Danmark. Godt 500.000 æg blev destrueret (også nyligt klækkede daggamle kyllinger). Det var for med sikkerhed at kunne sige at Danmark ikke havde fugleinfluenza i forhold til eksportlande.

Han omtalte de forskellige fund af H5N8 i vilde fugle og gennemgik udbruddet i besætningen i Nordsjælland. Det var en hobbybesætning med 14 høns, 5 kalkuner, 13 gæs og 35 ænder. Af ænderne var 10 døde og 10 levende testet positive, de resterende fjerkræ var testet negative. Selv kalkunerne som gik meget tæt på ænderne, kun adskilt af et trådhegn havde ikke nogen virus! Det var meget overraskende for Fødevarestyrelsen da ænder (og gæs) normalt ikke er så modtagelige for højpatogen virus som kalkuner er. En nabo med fjerkræ havde desværre fodret på den ramte besætning og så var hans dyr en kontaktbesætning og de blev så også aflivet. 14 høns og 2 påfugle der senere viste sig også at være negative og altså ikke smittet med H5N8. (Her må det så være på sin plads som fjerkræejer at overveje om man skal fodre naboens dyr). De resterende besætninger i 3 km zonen blev gennemgået af Fødevarestyrelsen. I besætninger med ænder og gæs blev der taget blodprøver og alle var negative. Restriktioner i både 3 og 10 km zone er ophævet og 22/2 kan Danmark igen få status som influenzafri og der kan komme gang i handelsaftalerne, hvis de boykottende lande vil.

Han viste hvilke døde vilde fugle der i Danmark er testet positive for H5N8 og det var alle troldænder, andre svømmefugle, måger og store rovfugle. Specielt på det seneste er de store rovfugle (havørne) blevet ramt. Han var ikke klar over at for de 3 fugle som er testet positive i januar, så er der kun 1 som er fundet i januar, de 2 andre er fra december hvoraf den ene havørn stammer fra Tyskland hvor den er ringmærket. På et senere spørgsmål fra flere i salen (inklusive undertegnede) om at ingen af de fugle han viste som smittet med H5N8 jo lander i hønsegårde, der var der intet svar!

Der var ingen fund i Vestjylland, men det var langs de østvendte kyster der var fund af H5N8 i Danmark. Det var faktisk det samme for 10 år siden, heller ingen fund i Vestjylland

Han viste også en tidsmæssig udvikling over fund/udbrud i Europa siden november og den var noget hoppende op og ned, men der er en tendens til at fund/udbrud er for nedadgående. Den geografiske fordeling viste at Ungarn, Bulgarien, Frankrig og til dels Tyskland og Polen er hårdt ramt. I både Ungarn, Bulgarien og Frankrig er der fundet meget få døde vilde fugle med H5N8, mens der er betydelig flere døde vilde fugle med H5N8 i Holland, Tyskland og Polen.

På spørgsmål om hvor mange af udbruddene i besætninger i Tyskland der var fra helt lukkede besætninger, der kunne han ikke svare og det vidste han intet om. (Langt de fleste og alle de seneste i Tyskland er fra helt lukkede besætninger og det er i mine øjne meget problematisk er der tilsyneladende er så lidt kontakt mellem myndighederne i de enkelte lande og de ikke forsøger at lære af hinandens erfaringer!)

På spørgsmål om hvorfor ænder og gæs må gå ude men høns ikke må, så sagde han at dels var det en erfaring fra sidste gang at ænder og gæs ikke var særligt modtagelige overfor smitte og dels var det helt klart en chance de tog. “Kunne de holde stangen til efter jul, så er der langt færre ænder og gæs”. Samtidig er ænder og gæs en sæsonproduktion og der er ikke mulighed for at de kan komme under tag. Men som han sagde, så gik det jo, der kom ikke udbrud i de store fritgående besætninger med svømmefugle.

Dagen inden var der kommet en melding fra Fødevarestyrelsen om at nu må rovfugle og duer gerne flyve frit omkring, men høns må stadig ikke lukkes ud. Den blev selvfølgelig også nævnt og skabte en del debat. Argumentet for duer er at det har vist sig at de ikke er særligt modtagelige overfor smitte, både Tyskland, Holland og England har tilladt både brevduer og andre duer at flyve og ingen er blevet ramt, så derfor følger Danmark nu med. På spørgsmål om hvorfor høns så ikke må gå frit, så blev der henvist til at duer ikke er særligt modtagelige og derfor må de flyve frit. Det argument holder jo så ikke for rovfugle, hvor de vilde rovfugle jo netop er blevet ramt, men det blev ikke kommenteret.

I nogle andre lande er jagt på svømmefugle blevet forbudt og der blev også spurgt om hvorfor det er tilladt i Danmark, men der kom ikke rigtig noget svar på dette.

Der blev spurgt om vaccination af fjerkræ, Zoologiske haver har gjort det, men det er ikke tilladt for private. Her kom han med et modspørgsmål om alle ville gøre det og her var enighed om at det ville alle ikke gøre. Udover at det ikke er tilladt, så fik vi ikke rigtig svar på hvorfor det ikke er tilladt.

Dyrlægen opfordrede gentagne gange til at indsende høringssvar på bekendtgørelser hvis man ønsker at lave ting om. Her bemærkede formand Niels Rasmussen at bekendtgørelsen fra november om indespærring/overdækning af høns var i høring i nøjagtig 43 minutter og det gør det lidt svært at reagere!

Jeg kom med en opfordring om at Fødevarestyrelsen fokuserer meget mere på at kommunikere ud at smittebeskyttelse er det vigtigste. Når der kommer noget fra Fødevarestyrelsen, så står der faktisk kun noget om overdækning og man skal virkelig langt ned i teksten førend de skriver noget om smittebeskyttelse og som de udenlandske udbrud i lukkede besætninger viser, så er det altså langt vigtigere at sørge for at smitte ikke slæbes med hjem! De døde vilde fugle som er smittet med H5N8 lander ikke i hønsegårde. Det med smittebeskyttelse var han enig i var vigtigt og han ville tage det med kommunikationen med hjem.

Dette var det første møde, der er planlagt 2 mere. 18/2 i Nyborg og 25/2 i Karrebæksminde på Sjælland. Jeg håber at til de efterfølgende møder kommer en person der kan svare noget mere uddybende og at Fødevarestyrelsen vil prioritere det noget højere end de gjorde i Silkeborg. Det vidner om at de ikke betragter hobby- og racefjerkræ som særligt vigtigt at informere når de sender en der ved noget om mink- og kvægsygdomme.

På trods at dette, så synes jeg at der kom noget ud af mødet i Silkeborg og vil opfordre folk på Fyn og Sjælland til at tage til de planlagte møder. Jeg er noget bekymret over dels at Fødevarestyrelsen ikke rigtig trækker på de udenlandske erfaringer, hvor udbrud sker i helt lukkede besætninger og dels at Fødevarestyrelsen helt lukker øjnene for at mennesker flytter smitten rundt. Så længe der udelukkende fokuseres på vilde fugle som smittekilde, så kan vi ikke få bekæmpet fugleinfluenza.


http://racefjerkrae.dk/dffr/medlemsmoeder-med-hovedbestyrelsen/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline 50 TEU

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Møde i Silkeborg omkring fugleinfluenza, HPAI H5N8
« Svar #1 Dato: 29 Januar , 2017, 15:36 »
.......................og derfor kan man konkludere at Fødevarestyrelsens ageren i denne influenzasag, er dyb useriøs.
Jeg håber virkelig at der kommer et efterspil!

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Møde i Silkeborg omkring fugleinfluenza, HPAI H5N8
« Svar #2 Dato: 29 Januar , 2017, 18:52 »
Tak Finn, for den grundige orientering.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Møde i Silkeborg omkring fugleinfluenza, HPAI H5N8
« Svar #3 Dato: 29 Januar , 2017, 19:03 »
1000-tak for et fyldigt og klart referat fra det afholdte møde. Alene det at der bliver talt om og uddybet ting omkring fugleinfluenzaén er godt. Det må være meget op af bakke for bl a dig Finn Jensen, at der ikke rigtig kommer noget frem omkring de forskellige tiltag der gøres i DK for at begrænse sygdomsudbruddet. Og at alle gode augmenter flyder bort med strømmen, uden at gøre det mindste indtryk på de bestemmende myndigheder.

Det er desværre ikke så sjældent, at personer, som det offentlige sender frem i forreste række på offentlige møder, ikke er ordentligt klædt på mht viden om det drøftede emne. Det kan godt frustrere en del, da man sidder tilbage med mange ubesvarede spørgsmål - det værste er nok, at myndighederne bagefter kan sige : Vi gjorde da noget og holdte offentlige møder om emnet, så, se hvor gode vi er. Hvad mødet indeholdt og hvilken kvalitet der var i indlæggene - det kommer ikke frem.

Men endnu en gang tak Finn Jensen - din viden er enorm, ville Fødevarestyrelsen dog bare lytte mere til dig og dine altid afbalancerede indlæg.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Møde i Silkeborg omkring fugleinfluenza, HPAI H5N8
« Svar #4 Dato: 30 Januar , 2017, 14:45 »
Er det bare mig eller er det ikke lidt uprofessionelt af FVST at sende en med erfaring indenfor kvæg og mink, eller er det bare strategisk klogt af dem, for så kan han undslippe de mest pågående spørgsmål med et "Øh det har jeg ikke lige forstand/svar på". Alt andet lige så viser det jo desværre bare at vi private med racefjerkræ er en meget underprioriteret gruppe. Men igen der er jo heller ikke penge i racefjerkræ og biodiversitet/ bevaring af racer er der heller ikke penge eller interesse for....



Sent from my iPhone using Tapatalk
« Senest Redigeret: 30 Januar , 2017, 14:47 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Møde i Silkeborg omkring fugleinfluenza, HPAI H5N8
« Svar #5 Dato: 30 Januar , 2017, 15:17 »
Lene.  Det må jo være deres prioritering? Der skulle komme en anden til næste møde på Fyn,  så bliver det spændende hvordan det spænder af.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Møde i Silkeborg omkring fugleinfluenza, HPAI H5N8
« Svar #6 Dato: 30 Januar , 2017, 16:48 »
Tak for dit store arbejde og din idealisme, Finn. Jeg kan bare blive noget så rasende over, at relevante spørgsmål ikke blev besvaret. Veterinæren er selvfølgelig ikke skyld i det, men det er den myndighed, som har sendt ham. De burde besvare de stillede spørgsmål skriftligt. Alt andet er at gøre grin med alle dem, der mødte op. Og så burde myndighedernes ageren være forsidestof i aviserne + et oplagt problem for EU at tage op.

Skrækken for eksportforbud undrer mig. I Sverige har man lige fundet ud af, at 71% af kyllingedele, som bl.a. findes i færdige grillspyd, stammer fra Thailand. Hvordan er det mon i Danmark? Hvordan fragtes kyllingekødet? Hvordan behandles det på slagteriet/pakkeriet? Kan den danske/svenske fjerkræejer, som leverer til slagteriet uforvarende komme til at tage smitten med hjem?

Hvorfor er der ikke offentliggjort seriøse forskningsresultater om, hvordan smitten spredes? Er det næb til næb metoden, gødning, rovfugle, som æder døde fugle eller noget helt andet? Foder, transportkøretøjer? Og hvorfor afliver man fugle uden at have testet dem? Hvis de var særligt modstandsdygtige, burde man da ikke i stedet især avle videre på dem.

For mig lyder foranstaltningerne som om, at man lige så godt kunne have bestemt, at alle hunde skulle holdes inde og have vasket poter i Virkon S 2 gange i døgnet.

Alle vil selvfølgelig gerne gøre deres til, at smitten ikke spredes, men på seriøst grundlag.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Møde i Silkeborg omkring fugleinfluenza, HPAI H5N8
« Svar #7 Dato: 30 Januar , 2017, 21:58 »
@Alice  <M

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Møde i Silkeborg omkring fugleinfluenza, HPAI H5N8
« Svar #8 Dato: 30 Januar , 2017, 23:04 »
@ Alice. Hvor har du ret! Det virker utrolig arrogant at spise os af med en omgang tom snak. Jeg synes landet er af lave når vi ikke kan stole på vores myndigheder!

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Møde i Silkeborg omkring fugleinfluenza, HPAI H5N8
« Svar #9 Dato: 13 Februar , 2017, 11:52 »
Der mange at de skrevne ting som jeg kan tilslutte mig, når det så er sagt, så syntes jeg at det var et godt oplysende møde om hvorfor man agerer som man gør,
og om hvordan at sygdomme er udbredt.

Fugle influenza det har vi efter min overbevisning haft altid, en sygdom opstår ikke bare lige fordi vi står mangler en at slås med. Nu har de sat et navn på denne sygdom, og selvfølgelig skal de tage hånd om den.

Det kan så undre mig at FVST ikke indsamler alle ind rapporterede dyr, og det kan man måske se konsekvensen af når de sidste fund(indtil 28/1 2017) var rovfugle. En rovfugl vil straks den ser et kadaver slå ned
og spise dette, et let måltid, og hvis så dette dyr er død af H5N8, så har vi smitten spredt, om det er pga resurser de ikke indsamles eller for på den måde tie sygdommen ihjel i Danmark, det skal være usagt, men jeg har jo lov at tænke mit

En slem menneske influenza tager livet af en mange Danskere hvert år, fugle influenza har nok også kostet menneskeliv på verdens plan(mener at det var omk. 200 ved udbruddet i 2006) , mest i asien hvor vi tit ser sådan noget udvikle sig, og mon ikke det har sin helt naturlige forklaring i økonomi, der ude kan pengene være små.

Hvis vi ser et dyr gå og hænge, så tages konsekvensen og dyret bliver slagtet og bortskaffet. Hvis det samme sker i fattige områder i østen, så tror jeg at et sådan dyr bliver taget hurtigt og tilberedt inden det bliver helt dårlig, og hvis så tilberedningen ikke er helt i top, så er balladen der.

Det der undre mig er at der i Silkeborg  "kun" kommer 61 tilhører, selvfølgelig et pænt antal, men helt ærligt så havde jeg forventet pænt over 100 tilhører, når det nu drejer sig om noget så vigtigt som dette.

At det er pga. det  nationaløkonomiske, at vi alle skal straffes det burde ikke komme bag på en eneste af forums brugere.

Sådan er det hver eneste gang at der er sygdoms udbrud af en eller anden slags(New Castle eller ILT) for at nævne nogle inden for vores del af sagen, det samme sker jo også hvis der hos landmænd udbryder en eller anden meget smitsom sygdom

Som Finn skriver så er der 2 møder mere 18/2 i Nyborg og 25/2 i Karabæksminde, men der skal tilmeldinger ind, tilslutningen er slet ikke så stor som i Silkeborg, så hvis i virkelig vil dette her, og vil har et godt og oplysende møde, så er det med at tilmelde jer og få de rigtige gode spørgsmål skrevet på et stykke papir(ellers er de glemt når i kommer frem) kontakt DFFRs kontor,  fat knoglen og ring tlf 23 74 01 88 eller skriv til kontoret på mail dffr@racefjerkrae.dk

Er du ikke medlem af DFFR, og gerne vil deltage på et af møderne, så benyt dig af lejligheden og indmeld dig samtidig, så støtter du op omkring det store arbejde som Finn og DFFR gør forbindelse med dette udbrud af H5N8, og alle de andre ting

Et medlems skab af DFFR koster for 2017 kun kr. 500,00
og så modtager du bladet Racefjerkræ hver måned mellem den 10 og 15.





mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Møde i Silkeborg omkring fugleinfluenza, HPAI H5N8
« Svar #10 Dato: 13 Februar , 2017, 18:35 »
Desværre kan jeg ikke komme til mødet i Silkeborg, da jeg bor rigtig langt væk, men jeg håber, det bliver velbesøgt.

Jeg ville ønske, der lå en forskningsbaseret beskrivelse af fugleinfluenza. Symptomer, smittekilder, smitteveje, hvor lang tid er virus smittefarlig, fare for, at den muterer osv. Hvordan hindres smittespredning effektivt.

Forskning koster penge, men der er jo også rigtig mange penge på spil. Det er trist, hvis hobbyhøns må aflives, men for de store fjerkræavlere (hvad enten vi synes om deres produktionsmåder eller ej) kan det være en katastrofe. Forsikringsselskaberne må vel også have en vis interesse i, at der kommer så megen oplysning som muligt, altså at forholdsregler ikke bare er baseret på noget, man tror. De kunne så passende spytte i kassen til relevant forskning.

En sådan forskningsbaseret beskrivelse burde så være lige så let tilgængelig, som beskrivelsen af de forskellige sygdomme hos bier. Og den burde findes i en "pixi-udgave", så den er tilgængelig for alle fjerkræavlere, små som store.

Og hvor ville det være lækkert, hvis forbud og påbud var fagligt begrundet, altså ikke bare "for at hindre smittespredning", men f.eks.: Smitten kan spredes med fodtøj fra en inficeret besætning. Derfor skal der bruges beskyttelses overtræk, eller fodtøjet skal desinficeres hver gang en person går fra en besætning til en anden. Dyrlæger skal bære engangsbeskyttelsesdragt og hånddesinficering efter hvert besøg i en fjerkræbesætning. Osv....

Men det er vel bare ønsketænkning??

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Møde i Silkeborg omkring fugleinfluenza, HPAI H5N8
« Svar #11 Dato: 13 Februar , 2017, 20:12 »
Mødet i Silkeborg er nu også blevet afholdt, men der kommer to møder mere:18/2 i Nyborg og 25/2 i Karabæksminde, men der skal tilmeldinger ind, tilslutningen er slet ikke så stor som i Silkeborg, så hvis i virkelig vil dette her, og vil har et godt og oplysende møde, så er det med at tilmelde jer og få de rigtige gode spørgsmål skrevet på et stykke papir(ellers er de glemt når i kommer frem) kontakt DFFRs kontor,  fat knoglen og ring tlf 23 74 01 88 eller skriv til kontoret på mail dffr@racefjerkrae.dk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub