Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Grønt dyrket i vindueskarmen  (Læst 5973 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tinna75

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Grønt dyrket i vindueskarmen
« Dato: 05 Januar , 2017, 11:43 »
Hej alle sammen :)

Eftersom at hønsene er lukket inde, er det en lidt svær opgave at finde grønt til dem. Jeg har desværre ikke været så forudseende at dyrke grønkål (det er så absolut på listen, når foråret kommer ;)), men lige pt plukker jeg af ligusterhækken til dem, for jeg kan huske, at de selv nippede blade derfra, da de var fritgående.

Er der nogen, der har idéer til grønt, som jeg selv kan dyrke i vindueskarmen. Jeg strander lidt på karse,- så alle andre idéer modtages med tak :)

Det må også gerne være spiselige potteplanter, for da hønsene gik fri, kan jeg huske, at de spiste mine blomster,- jeg kan bare ikke huske, om det var stedmoder eller tagetes. Er høns kloge nok til ikke at spise noget, som er giftigt for dem?

Vh Tinna

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Grønt dyrket i vindueskarmen
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2017, 14:46 »
Køb nogle mungbønner og lav en spireblanding heraf - det er virkelig guf for et hønsenæb.

I det hele taget er det et rigtig godt vitaminboost at spire korn her om vinteren

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=29

Når du er ude og køre, så hold øje med grønkål-rækker. Ser du nogle, så gå ind og spørg om du kan købe en stok eller to.

Jeg synes ikke, du skal tænke i spiselige potteplanter. Her får du nok mere for pengene ved at købe salat, kål osv - i øvrigt er mange potteplanter giftige
« Senest Redigeret: 05 Januar , 2017, 14:48 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Grønt dyrket i vindueskarmen
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2017, 16:49 »
Og jeg kommer med et forsigtigt forslag til at "skralde". Der er ofte rigtig meget at hente fra supermarkedernes containere, som intet fejler, til både dyr og mennesker. Her et billede fra en enkelt tur. 

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Grønt dyrket i vindueskarmen
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2017, 17:38 »
Liguster er giftig. Måske mere giftig for mennesker end for høns, men jeg ville aldrig fodre med det. Hvidkål, billige æbler og revne gulerødder er basis her, og så "krydres" der med de lækkerier, jeg kan finde udenfor og i fryseren. Havre kan dyrkes meget let i en urtepotte - kattene elsker det! Andet korn kan som nævnt også let spires.

Offline Tinna75

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Grønt dyrket i vindueskarmen
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2017, 21:19 »
Tak til jer for svar :)

Jeg må i gang med at spire korn,- mungbønner har jeg aldrig hørt om, men dem må jeg se, om jeg kan finde :)

Ja, jeg havde også lidt tænkt på at spørge i den lokale butik, om jeg kan købe deres skrald. Et vildt billede,- skørt, at det bare ryger ud..

Ja, det var også lige det med den liguster :/ men så skelner de altså ikke mellem giftige og ikke giftige planter, for de har spist godt af den.
Havre må jeg også lige prøve at dyrke,- det lyder nemt og billigt ;)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Grønt dyrket i vindueskarmen
« Svar #5 Dato: 06 Januar , 2017, 07:30 »
http://www.motherearthnews.com/homesteading-and-livestock/sprouted-fodder.aspx

Byg er bedst til at få til at spire.  Havre har desværre let ved at mugge.  Husk det skal være korn der ikke er sprøjtet til nedvisning med roundup.  Det vil nemlig ikke spire.  Hvis du bruger økologisk korn,  så er det ikke.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Grønt dyrket i vindueskarmen
« Svar #6 Dato: 09 Januar , 2017, 11:24 »
Tak til jer for svar :)

Jeg må i gang med at spire korn,- mungbønner har jeg aldrig hørt om, men dem må jeg se, om jeg kan finde :)

Ja, jeg havde også lidt tænkt på at spørge i den lokale butik, om jeg kan købe deres skrald. Et vildt billede,- skørt, at det bare ryger ud..

Ja, det var også lige det med den liguster :/ men så skelner de altså ikke mellem giftige og ikke giftige planter, for de har spist godt af den.
Havre må jeg også lige prøve at dyrke,- det lyder nemt og billigt ;)

Jeg køber ofte på 'sidste dato' kød til hønsene. Har også overvejet at spørge i Brugsen om man kunne få det endnu billigere sidst på dagen! Den anden dag lavede jeg porregratin til husbond og mig  - mens jeg kogte en 'på sidste dato' mørbrad - til hønsene. Det grinede vi lidt af!

Mine spiser taksblade, men kun spidsen af nålene. Måske dyrene ved præcis hvad de kan spise og hvad ikke. Kan være en smule giftighed virker orme/parasitbekæmpende.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Grønt dyrket i vindueskarmen
« Svar #7 Dato: 09 Januar , 2017, 15:22 »
Mine æder altså også rigtig meget liguster, når de ellers må være udenfor...
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.