Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan jeg sætte kartofler hos hønsene?  (Læst 3975 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kejser

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Kan jeg sætte kartofler hos hønsene?
« Dato: 19 Marts , 2015, 19:21 »
Hej!

Mine høns går i en indhegning og har i dagtimerne adgang til udeareal med jord. Jeg tænker på at udnytte jorden ved at sætte kartofler der, men vil hønsene nippe skuddene? Og kan de overhovedet tåle bladene fra kartofler?

Vh Lotte

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Kan jeg sætte kartofler hos hønsene?
« Svar #1 Dato: 19 Marts , 2015, 20:42 »
Kartoffelplanten er giftig, men høns er kloge nok til at lade dem være, eller snarere smager de ikke godt. Mine høns gør det i hvertfald ikke, og de rører heller ikke de giftige taksbær, vintergækker og andre giftige planter som de ellers har fri adgang til.
Oftest er høns ret gode til at gøre den rigtige sortering af de naturlige fødemidler.
Sådan er erfaringerne med mine høns, men jeg tør ikke udstede en generel garanti for alle andre.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Peter Vestergaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Kan jeg sætte kartofler hos hønsene?
« Svar #2 Dato: 02 April , 2015, 22:59 »
... Som jeg husker det er taksbær ikke giftige ej heller for mennesker, det er kærnen i bærret der er giftig. Det røde kan spises.

Offline Peter Vestergaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Kan jeg sætte kartofler hos hønsene?
« Svar #3 Dato: 29 Juni , 2018, 07:41 »
Det er rigtigt, det er kernerne der er giftige, bærene smager godt....

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Kan jeg sætte kartofler hos hønsene?
« Svar #4 Dato: 29 Juni , 2018, 08:33 »
Mine høns roder så meget i jorden, at hver gang jeg har hyppet kartoflerne, så skraber de det væk igen.
P.t. går de i køkkenhaven på grund af ræven, og de har i løbet af en lille uge lagt kartoflerne ned.
Jeg er i tvivl om, man kan dyrke noget som helst, der hvor hønsene går.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Kan jeg sætte kartofler hos hønsene?
« Svar #5 Dato: 29 Juni , 2018, 18:20 »
Mine spiser gerne både kartoffelblade og rå og kogte kartofler. Er det ikke kun de grønne kartofler der er giftige ( pga solanin)?

Omtrent det eneste mine ikke gider er skvalderkål - der er ellers nok af det! De er dog gode til at rode så meget i jorden at den forsvinder. Desværre kun de steder de holder af.

Man kunne jo i stedet plante noget hønsene har godt af og så sætte et hegn omkring som de kan nippe igennem. Har 3 flerårsgrønkål stående klar til udplantning i hønsegård. Men uden hegn forsvinder de med det wuns.
« Senest Redigeret: 29 Juni , 2018, 18:26 Fra Lene Skelmose »