Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Første gangs ruger  (Læst 6066 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kenny.H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Første gangs ruger
« Dato: 02 Marts , 2015, 16:12 »
Hej alle Maran ejere  :)

Det er nu første gang jeg/vi har prøvet at udruge æg fra vores Maran høner/hane, ok det gik ikke så godt som vi nok havde forventet. vi tog 18 æg over 7 dage som vi lagde i et ca 15 grader varmt rum, vi har købt en ny fuldautomatisk rugemaskine til 48 æg som var gjort klar til formålet
(jeg fandt ud af af der var en misvisning i luftfugtigheden imellem maskinens hygrometer og det jeg lagde ind i maskinenen på ca 7%)
jeg indstillede temperaturen til 37,6 grader og fugtigheden på ca 55 % men en del svingende, efter 7 dagen ved første gennemlysning ( hvilket er meget svært grundet de tykke brune æg ) var der 7 ubefrugtede æg resten røg ind i maskinen igen (jeg brugte latex handsker) på 14 gentog jeg processen der kunne ses en stor mørk ting derinde men svingende fra æg til æg.
18 dagen hævede jeg fugtigheden til ca 65 - 70 %.
efter 22 dagen uden resultat klækkede vi selv æggene alle fostrene var døde men i forskellige stadier men de fleste dog små...
mon denne store dødelighed skyldes temperaturen, ??  stolede på maskinens visning, næste gang bruger jeg et indkøbt hygrometer og termometer istedet som backup
denne gang vil jeg prøve med 2 æg og de første 14 dage uden vand i rugemaskinen, håber det så bliver med et bedere resultat  :)
hvis der er nogen af jer som har gode resultater og ideer er jeg åben får dem  /o

en glad Maran nybegynder.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Første gangs ruger
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2015, 16:36 »
Det er meget lidt at have alt det mas med synes jeg - at passe 2 æg - strømudgifter og daglig omsorg. Jeg ville prøve med en ordentlig portion igen - evt. få fat i nogle æg fra en anden hønsegård også og ruge dem sammen - mærkede, så man kunne finde ud af om det måske var ens egen hane, det var lidt galt med, eller sundhedstilstanden i hønseflokken. Det har også betydning for hvor godt resultat man får.  Du skriver dog at der var fostre i æggene - det tyder jo på at hanen er ok.
Umiddelbart vil jeg sige at din fugtighed under rugningen er for høj - se om du kan få den til at ligge på 35-40 stykker.
Netop de meget mørke maranæg er rigtig svære at gennemskue, så tag at give dem en chance - måske kan man alligevel ikke rigtig se hvad de indeholder.
Vent med at hæve fugtigheden, til der er pip i æggene og nogle af dem er språet - kyllingerne har brug for at kunne ånde luft når de kommer så langt, og man risikerer en druknedød, hvis ikke de er kommet så langt at de har brudt hinden til luftlommen inden i ægget.
Du får garanteret masser af andre gode råd, men dette var cirka hvad jeg synes jeg vidste om den sag :-) Jeg ønsker held og lykke med anden omgang - du skal så i øvrigt vide at vi allesammen har prøvet en mislykket rugning - det sker af og til. Så er det bare op på rugemaskinen igen.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Første gangs ruger
« Svar #2 Dato: 23 April , 2015, 07:48 »
Jeg ville sætte temperaturen p 37.8 og have en noget lavere fugtighed indtil 19. dagen.
En garvet maran-opdrætter har fortalt mig, at han lægger sine rugeæg i lunkent vand ca 4-5 minutter på 18.-19. dagen, han lyser dem først for at tjekke at den indvendige hinde ikke er i stykker = kyllingen på vej ud, og selvfølgelig tjekker han skallen evt. begyndende hul indefra. Badet skulle gøre det nemmere for kyllingen at bryde den seje hinde og den kraftige skal.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lunder

  • Bruger
  • Indlæg: 77
Sv: Første gangs ruger
« Svar #3 Dato: 25 April , 2015, 10:37 »
Sidste sommer udrugede jeg æg fra egne maran i "Madam Blå" rugemaskine uden fugtighedsmåler.

Jeg havde ingen fugtmåler på, og jeg tørrugede den første lille ugen inden jeg hældte vand i det ene bundkar. De sidste tre dage med vand i begge sider.

Af mine 16 æg klækkede 12.
Dvs. der overlevede kun 10 for jeg var for nysgerrig og kom nok til at lette for meget på låget. Det gjorde luften for tør, så hinderne nok blev lidt tørre, og så kom de to aldrig ordentlig ud af æggene. :-[ Næste gang holder jeg nallerne væk.

Kan man ikke forestille sig, at æggene skal af med noget af al væsken fra æggehviden, og at de derfor ikke skal have for megen fugt? I naturlig udrugning ligger de jo heller ikke i dampbad.  :o De får noget fugt fra hønen, men vel næppe så det driver ned af æggene.

Men under selv klækningen skal der som sagt lidt fugt til, for at de kan bryde igennem hinde og skal. Hvordan den del fungerer i naturen, kan jeg ikke lige gennemskue  ???
1,6 BK Maran
0,1 splash Maran