Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Køb af Engelsk Araucana æg i UK  (Læst 24719 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thorleif

  • Gæst
Sv: Køb af Engelsk Araucana æg i UK
« Svar #15 Dato: 23 Februar , 2012, 14:25 »
Thorleif: Kan det ikke passe, at du har skrevet et indlæg om avl - der går på at hvis man bliver ved at avle på det bedste, vil der ikke komme indavl? Selv om det bliver i familien :)
Hvis det er sådan det er, så har vi jo masser af godt materiale i Dk. Så skal vi bare finde ud af at samarbejde /o
Lene og Johanne svarer egentlig spoergesmaalet. Forskellige racer reagerer forskeldigt paa "Indavl" eller linieavl, det gelder bare at vurdere (rigtigt) hvornaar nyt blod MAA ind i avlen. Det forbedrer noedvendigtvis ikke racen, men KAN have en positiv effekt paa baade frugtbarhed og stoerrelse. Saa, brug deres Danske dyr saa meget som muligt, og hent in friskt blod naar det er NOEDVENDIGT. Find balansen der, og du avler champions. En lad avler finder en ny hane hvert aar.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Køb af Engelsk Araucana æg i UK
« Svar #16 Dato: 23 Februar , 2012, 14:34 »
Jeg har egentligt også undret mig lidt over, hvad alle I engelske araucana-opdrættere dog vil med nyt blod så tidligt i processen. Find dog ud af, hvad I HAR inden i køber det, I endnu ikke ved at I mangler. I risikerer at købe noget værre hø, der ødelægger det I har nu. Samarbejde, venner, samarbejde /o
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Køb af Engelsk Araucana æg i UK
« Svar #17 Dato: 23 Februar , 2012, 14:40 »
Grunden til mit spørgsmål, var at jeg gerne vil satse på de farver som vi i dag allerede har fra Gunni. Men jeg ved at der i UK findes andre farver som jeg syntes det kunne være sjovt at få fingerne i. Og hvorfor skulle jeg starte helt forfra med en farve hvis andre allerede har lavet noget af arbejdet.  ;)

Og så er jeg ved, at oprette en side på nette vedr. avl af disse dyr og vil gerne have nogle hjemmesider med hvor man evt. kan købe æg i udlandet primært i UK. Præcis som mange har gjordt med Maran høns. Så jo vi vil samarbejde og arbejde med det vi har. Men derfor må vi vel godt kigge efter æg i udlandet.  ;)

Så derfor @Ankerine.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

thorleif

  • Gæst
Sv: Køb af Engelsk Araucana æg i UK
« Svar #18 Dato: 23 Februar , 2012, 14:42 »
Jeg har egentligt også undret mig lidt over, hvad alle I engelske araucana-opdrættere dog vil med nyt blod så tidligt i processen. Find dog ud af, hvad I HAR inden i køber det, I endnu ikke ved at I mangler. I risikerer at købe noget værre hø, der ødelægger det I har nu. Samarbejde, venner, samarbejde /o
Saa rigtigt, saa rigtigt. Og planlegge. Jeg har allerede bestemt hvilke haner/hoener der gaar hvor til naeste aar.
Og Peter: Det maa bare co-ordineres...
« Senest Redigeret: 23 Februar , 2012, 14:44 Fra thorleif »

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Køb af Engelsk Araucana æg i UK
« Svar #19 Dato: 23 Februar , 2012, 14:47 »
Og @thorleif det bliver det også. Men tjek lige mig forrige post.  ;) /o
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

thorleif

  • Gæst
Sv: Køb af Engelsk Araucana æg i UK
« Svar #20 Dato: 23 Februar , 2012, 15:01 »
Unge Fru Kelly haver ogsaa startet en traad med det samme tema, det vidste du nog godt. Der opfordrer hun, som du ogsaa goer, til samarbejde. Racen fortjener det.

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Køb af Engelsk Araucana æg i UK
« Svar #21 Dato: 23 Februar , 2012, 15:13 »
@thorleif,

Som sagt er det mit største ønske for racen at vi er mange som kan føre Gunni's og vibens kæmpe arbejde videre med denne race. Så den er jeg helt med på. Og også derfor jeg har startet en hjemmeside som gerne skulle kunne bruges til netop dette.

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Køb af Engelsk Araucana æg i UK
« Svar #22 Dato: 23 Februar , 2012, 16:58 »
Citér
Lene og Johanne svarer egentlig spoergesmaalet. Forskellige racer reagerer forskeldigt paa "Indavl" eller linieavl, det gelder bare at vurdere (rigtigt) hvornaar nyt blod MAA ind i avlen. Det forbedrer noedvendigtvis ikke racen, men KAN have en positiv effekt paa baade frugtbarhed og stoerrelse. Saa, brug deres Danske dyr saa meget som muligt, og hent in friskt blod naar det er NOEDVENDIGT. Find balansen der, og du avler champions. En lad avler finder en ny hane hvert aar.
Jamen man bliver da lidt klogere hver dag.
Kan da godt forstå hvis du vil have nogle rugeæg fra færdige farver, som vi ikke har i Dk Peter. :)

Tænk for et par mdr siden, ville jeg bare have lidt kønne havehøns og nu sidder jeg her og er helt bidt af avl. Hvad var det lige der skete  ;D

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Køb af Engelsk Araucana æg i UK
« Svar #23 Dato: 23 Februar , 2012, 17:09 »
Ja sådan havde jeg det for 5 måneder siden der ville jeg "bare" have høns som lagde blå æg og nu har jeg det som dig, bidt af avl af disse smukke dyr.

 ;D 8)
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Køb af Engelsk Araucana æg i UK
« Svar #24 Dato: 23 Februar , 2012, 17:14 »
Ja sådan havde jeg det for 5 måneder siden der ville jeg "bare" have høns som lagde blå æg og nu har jeg det som dig, bidt af avl af disse smukke dyr.

 ;D 8)
/o Glæder mig til samarbejdet og til at komme igang i det hele taget. Kan ikke tro jeg siger det her - men har lige en skiferie der skal overstås  :D

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Køb af Engelsk Araucana æg i UK
« Svar #25 Dato: 23 Februar , 2012, 17:17 »
Ski ferie det lyder også godt. Vi har bestilt ferie til jul næste år 1 uge i trysil. Og har allerede arrangeret nogle som skal bo i vores hus og passe vores høns mens vi er væk. Men god tur. Der er intet så skønt som at stå på ski. Og dog måske lige at hygge i haven mens hønsene render rundt om ens fødder.

 ;D
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Køb af Engelsk Araucana æg i UK
« Svar #26 Dato: 23 Februar , 2012, 17:23 »
Det er også rigtigt, det er skønt  :D og hønsene render jo ingen vegne. Glæder mig bare til at få dem :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Køb af Engelsk Araucana æg i UK
« Svar #27 Dato: 23 Februar , 2012, 17:33 »
Formering er nemt, men seriøs avl er svært.

En ide kunne måske være at starte med de farver, der nu er i nogenlunde kvalitet, dvs. de perlegrå og måske også sort og hvid og så få en sund og typefast bestand af dem op og stå først, for de har stadig deres fejl og mangler.

Inden der experimenteres med de mange andre nye farver.

For så er der også gode dyr at bruge til vidre indkrydsning senere.

Og ja jeg ved godt at det kunne være sjovt, lækkert og dejligt at lave noget helt nyt.

Men det er desværre ikke noget som lader sig gøre på en formiddag og især ikke hvis man er nybegynder udi i hønseavl.

Og der vil være mange forhindringer eller udfordringer om man vil.

Men det vigtigste for det hele er at have lysten og brænde for det, både i medgang  og i modgang.

Samt at søge hjælp og vejledning hos dem som ved mere. Samt som det bedste at have samarbejde partnere, som også vil gøre en indsats.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Køb af Engelsk Araucana æg i UK
« Svar #28 Dato: 23 Februar , 2012, 17:45 »
Hej Lene,

Du har så ret så ret.

Det er også det jeg vil arbejde på. Men derfor kan man jo godt lege lidt ved siden af ikke ?

Sådan har jeg det ihvertfald. Også når jeg "koder" på et stort og vigtigt projekt har jeg altid nogle små lege projekter ved siden af.

Og jeg er helt enig i at det kræver arbejde og ikke er noget man kommer nemt til, men så ville det sku også være lidt kedelidt ikke ! ;)

Så jeg glæder mig bare til at se hvad første rugning byder på med en ny hane og nogle nye høns.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Køb af Engelsk Araucana æg i UK
« Svar #29 Dato: 24 Februar , 2012, 20:13 »
Ja Gunni har gjort et stort arbejde for racen, men som andre siger, nu er det os andre som må tage over.

Nu skal jeg passe på hvad jeg siger om andres opdræt, men så vidt JEG husker, fortalte Gunni i sin tid at hun til at starte med fik æg fra 2-3 steder. Hvis det er rigtigt synes jeg det er for lidt til en race som heldigvis får mere og mere udbredelse og en ting er helt sikkert; jeg har ikke nogle araucanaer og jeg vil have nogle i år igen.
Så hvis jeg får mulighed for at købe æg af engelske araucana i udstillingskvalitet i perlegrå, sort, sort vildtfarvet og måske hvid, så slår jeg bestemt til.

Jeg har snakket med avlere derovre, men har ikke fået noget endeligt svar på hvad og hvor mange som kan lade sig gøre. Som Thorleif er inde på er det et stort arbejde at arrangere æg fra udlandet, sidste år da min økonomi var bedre, betalte jeg 1500kr for 24 æg inklusive transport.

Men det kan lade sig gøre, ellers ville vi ikke have engelske araucana i dag

Nu tilbage som Johanne Schiødt