Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange har engelske araucana?  (Læst 31176 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #15 Dato: 19 Maj , 2011, 11:48 »
Åbentbart er der "mange" som har dem, men der er også "mange" som sælger dem igen ret hurtigt   ???

Hvorfor?

Jeg venter et hold nu næste uge, så hvorfor er det folk sælger dem hurtig igen? hvorfor er de ikke "lige dem" ??
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

GKV

  • Gæst
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #16 Dato: 19 Maj , 2011, 12:31 »
Hvorfor?

Jeg venter et hold nu næste uge, så hvorfor er det folk sælger dem hurtig igen? hvorfor er de ikke "lige dem" ??

Nu skal det med folk jo tages med et gran salt, et menneske udgør ikke folk.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #17 Dato: 19 Maj , 2011, 16:54 »
Jeg er totalt enig med Lone og Gunni, kvalitet fremfor kvantitet så engelske araucana kan blive ved med at være en pryd for hønsegårde.

Erik sidste år købte både mig og Gunni rugeæg fra England. Vi betalte dyrt for dem. Desværre var det eneste kyllingerne havde tilfælles med engelske araucana farven og ægfarven. De var for små, nogle havde fjer på benene, kammen var ikke valnøddekam, flere havde ingen kam. Nogle havde krøllede fjer osv.

Der var to der var hæderlige af mine 11. En hane og en høne. Hvis det bare handlede om kvantitet så kunne jeg ha parret dem sammen og solgt afkommet som engelske araucana til gode priser, velvidende at afkommet højst sandsynligt ville blive noget skrammel.

Ved juletid købte jeg så fire høns af Gunni og krydsede dem med min hane. Resultatet er lovende men jeg ved ikke om afkommet vil arve faderens "ingen kam". Dem har jeg selvfølgelig ingen planer om at sælge af pt. før jeg ser hvad de bliver til. Det kræver lidt betænkning og overvejelser. Som Gunni nævnte har jeg 11 kyllinger fra England og de skal jo først og fremmest ud til dem som vil avle seriøst med racen. Så PT. er jeg så heldig at have gener til rådighed fra tre forskellige steder.

Da min interesse ligeså meget er genetik som avl med henblik på udstilling vil jeg gerne prøve at renavle de sorte og hvide

Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #18 Dato: 19 Maj , 2011, 17:55 »


@Johanne

Jeg ved du har skrevet forkert når du skriver valnøddekam, det var nemlig lige det de havde + en masse andre typer, bare ikke ærtekam som standarden siger.

VH Gunni.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #19 Dato: 19 Maj , 2011, 23:12 »
Nu er jeg vist lidt "dum" for jeg ved ikke hvad du mener! Det glæder mig, at de fleste mennesker, der indtil videre har interesseret sig for racen, har indset at det ikke er et spørgsmål om kvantitet men kvalitet, når vi taler om så ny en race i DK.

Nej Gunni. Du er bestemt ikke dum. Jeg tror snarere at jeg ikke var klar nok i mælet.

Jeg er helt enig i at det ikke drejer sig om kvantitet men kvalitet. Dette gælder for alle racer.

Grunden til min kommentar i går var at jeg fornemmede et vist ønske (udfra indlæg længere oppe i tråden) om at få flere med ind i avlsarbejdet af denne race. Og det kan blive ganske svært, hvis man ikke ønsker at sælge til andre, og iøvrigt kapper hovedet af alle overskudshaner.

Så tag ikke min kommentar som andet end en observation af potentielt modstridende interesser.
Mvh
Erik Andersen

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #20 Dato: 19 Maj , 2011, 23:46 »
SNART indehaver af eng. Araucanaer :D Kan også bedre lide dem, end de haleløse ;)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

GKV

  • Gæst
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #21 Dato: 20 Maj , 2011, 08:45 »
Nej Gunni. Du er bestemt ikke dum. Jeg tror snarere at jeg ikke var klar nok i mælet.

Jeg er helt enig i at det ikke drejer sig om kvantitet men kvalitet. Dette gælder for alle racer.

Grunden til min kommentar i går var at jeg fornemmede et vist ønske (udfra indlæg længere oppe i tråden) om at få flere med ind i avlsarbejdet af denne race. Og det kan blive ganske svært, hvis man ikke ønsker at sælge til andre, og iøvrigt kapper hovedet af alle overskudshaner.

Så tag ikke min kommentar som andet end en observation af potentielt modstridende interesser.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare mig så det ikke bliver misforstået.Jeg har ingen intentioner om at være den eneste, sammen med et par enkelte andre, om at have racen. Jeg har prøvet at forhindre, at for meget skidt blev spredt ud og avlet videre på, til stor skade. Der findes vitterligt folk derude som er komplet ligeglade, som sælger racehøns af tvivlsomt udseende.

Hvis nogen tror, at det er nemt og billigt kan de godt tro om igen! Jeg har ikke tal på alle de kyllinger jeg lavede sidste år, for at få så jeg kunne udstille dem, men vi taler om hundredvis. Vi taler om, da der var flest, at gå rundt med en trillebør med 50 kg. hvede og spande med æglægningsfoder og opvækst, mens jeg så dyrene an, ja det er hver dag. Vi taler om, at alle kyllnger skal have to ringe på, for de er ikke til at kønsbestemme 100% i den alder.

Det samme er tilfældet i øjeblikket, jeg fodrer og fodrer og kikker og kikker og slagter og slagter.Så mange at Vibens silkehaner lægges ud til ræven, de er jo også søde og rare haner, men vi tigger altså ikke om gode hjem til dem, vel vidende, at der ikke findes så mange hjem som vi får haner.

Af de mange kyllinger, fik jeg fire haner sidste år, jeg syntes jeg kunne være tjent med, at avle videre på og en hel bakkefuld brugte ringe.

Jeg har så valgt at sælge tre hold avlsdyr og heldigvis er de havnet hos nogen, der vil arbejde videre for at stabilisere racen, så den stort set vil ligne det den er i alle henseender, ikke blot farve.

Jeg har også solgt en del rugeæg, vel vidende, at ikke alle er så bidt af det som jeg, men det hjalp lidt til at dække den enormt store foderudgift.Jeg undres når jeg læser at nogle synes at en pose kanariefrø er for dyre. ;D

Så hen ad vejen vil der sikkert opstå et A hold og et B hold, dem der arbejder for at fremme racen og dem der bare klækker kyllinger til videresalg uanset kvalitet, samt indkrydser dem på andre racer, videresælger dem og voila så er det nøjagtigt som med så mange andre racer. Surprice ,surprice når afkommet kommer. Som dem som Johanne og jeg fik fra England sidste år, der bar præg af både silke, kockin og alverdens andre "gode gener"

Det er det, der irriterer mig, for der er så meget at arbejde videre med i forvejen, jeg har gyldne fjer i mange af mine haner, samt en ærtekam, der gerne vil vælte, når hanen er blevet voksen, kamme af lidt for stor størrelse,  o.s.v. Det vil tage mange år at få det avlet ud og imellemtiden skal der nok blive lavet en masse jams som kan sælges til dem der ikke vil betale, for de skal bare have havehøns. At de sidenhen alligevel skal have kyllinger siger de jo intet om.

Andre faktorer spiller også ind, når man avler, temperament, ægfarve, fertilitet, skal de ruge eller ikke ruge.Jeg har to linier lige pt. Den ene sprøjter på det nærmeste æg ud, æg der rent faktisk er for store i følge standarden  og en anden linie der også er gode æglæggere, men som også har evnen til at skrukke og som også er de mest fejlfri.

En sidste ting i dette lange indlæg. Selvom folk har købt rugeæg, så er de kyllinger, der kommer ikke mit opdræt længere, for det er ikke mig der sorterer i dem, når de vokser og udvælger, hvad der skal leve eller ej og videregå i avlen.

Håber det gav lidt mening.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #22 Dato: 20 Maj , 2011, 09:01 »
Jeg synes, du gør et godt stykke arbejde, Gunni, og jeg kan nikke genkendende til det, for jeg er i samme båd mht. dværg maran.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #23 Dato: 20 Maj , 2011, 10:27 »
Må indrømme, at jeg også synes det er lidt for omstændeligt med al den godkendelse af racer, som vitterligt er anerkendt i andre lande, blot ikke i Skandinavien. Desuden, at når man så, som jeg har fået den godkendt, så skal man have samtlige farvevarianter godkendt, som ligeledes er anerkendt i oprindelseslandet.

Well, der er lidt forskel på, hvad man forlanger indført i standarden fra land til land, det opdagede jeg jo, da jeg var igennem det, men det skulle vel være det nemmeste af det hele.Det er mest eksteriør der tales om.

F.eks har jeg her i år lavet nogle dejlige blå englændere, men jeg har ikke mulighed for at lave nok, til at få dem godkendt, jeg synes det er træls, for nu er der en standard og farven er anerkendt i England, hvorfor f....... kan jeg så ikke få lov til at vise den? Til næste år er de ikke længere ungdyr og derfor skal jeg lægge en masse til efter dem, for at leve op til de 3.3. De er vel ligeså blå som alle andre racer, hvor man jo kan tage dem der er bedst og gemme de der er udenfor standard derhjemme og nøjes med at vise et par stykker, hverken mere eller mindre.

Det samme gælder for de hvide og sorte, jeg har begge dele, men igen, der skal alt for mange kyllinger til at få så mange udstillingsdyr, som der kræves.

Jeg forstår godt, at man skal vise de nye ikke anerkendte racer og farver i nogle år i træk, for at man kan se, om det er noget der er stabilt og at det derfor kan kaldes en race eller farve, men da der ingen regler eller kontrol er for, hvad der må blandes o.s.v. kan jeg ikke se fornuften i det.

Et smukt udstillingsdyr af anerkendt race, kan være et enkelt ud af en flok på 50 blandingshøns, hvor det var det eneste der duede, men er "racen" anerkendt er det ikke noget problem.

VH Gunni.

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #24 Dato: 20 Maj , 2011, 10:31 »
Uden at være inde i reglerne omkring Dffr, så synes jeg da også problemet omkring dobbelt anerkendelse kan vendes om. For heldigvis er Gunni meget omhyggelig i hendes udvælgelse, men der kunne jo også være den der startede med at udstille med det som hun sorterede fra efter rugeæg fra England. Og da farven er anerkendt i andre lande, så vil disse blive representanter for racen her i Danmark. Er det så ikke lige så godt at de skal omkring Lu for at sikre at dyrene er som de skal være ifølge standarterne.
Hilsen Mogens
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

GKV

  • Gæst
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #25 Dato: 20 Maj , 2011, 10:51 »
Uden at være inde i reglerne omkring Dffr, så synes jeg da også problemet omkring dobbelt anerkendelse kan vendes om. For heldigvis er Gunni meget omhyggelig i hendes udvælgelse, men der kunne jo også være den der startede med at udstille med det som hun sorterede fra efter rugeæg fra England. Og da farven er anerkendt i andre lande, så vil disse blive representanter for racen her i Danmark. Er det så ikke lige så godt at de skal omkring Lu for at sikre at dyrene er som de skal være ifølge standarterne.
Hilsen Mogens

Jo, det er fint nok, men når de så er godkendt og har fået en standard, synes jeg godt man kan tage de andre farver med, i stedet for at man skal på den igen. En hvid er da immeran en hvid, sort er sort, blå er blå o.s.v.

VH Gunni.

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #26 Dato: 20 Maj , 2011, 11:18 »
Jo, det er fint nok, men når de så er godkendt og har fået en standard, synes jeg godt man kan tage de andre farver med, i stedet for at man skal på den igen. En hvid er da immeran en hvid, sort er sort, blå er blå o.s.v.

VH Gunni.
Helt enig, Gunni, og jeg kan let se problemet dukke op inden andre bevaringsverdige racer. Problemet er at de forskellige lande godkender forskelligt, og ogsaa at standarden er en smule forskellig. Jeg har set Hollandske Australorp-champions der vilde bleven smidt ud ifra en Britisk udstilling. Jeg syntes ikke engang at Hollenderen lignede en Australorp. Der er ogsaa stor forskel paa Croad Langshan (En af 3 forskellige Langshans), mange lande godkender de blaa. Et problem med denne race dukker troligt op i DK om faa aar, da jeg har eksporteret nogle aeg af meget fine, hvide,store, og jeg formoder at HVIDE store har aldrig vaeret vist i DK (jeg ved de sorte har). Vores (de Britiske) er ogsaa meget stoerre end de Croad Langshans der findes paa kontinentet. Jeg har de sidste aar solgt nogle par og trioer til folk der stilder ud, og det har gaaet meget godt, kvaliteten findes, og naar jeg flytter til Danmark er det min intention at tage med mig mine bedste avlsdyr, de er alle store hvide. Jeg har faaet udleveret de papirer der er noedvendige, det er faktisk meget nemt naar der er under 20 fugle. Nog om det sidesprang. Mit argument er altsaa, godkendt race/god tybe, men hva med farven? De i andre lande godkendte farver for en race skulde vel kunde stildes ud? Naar man leser standarden poengteres jo tybe og stoerrelse, og saa staar det i neste linie, "godkendte farver er....". Eller tager jeg fejl?

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #27 Dato: 20 Maj , 2011, 19:03 »
Jeg haaber alle forstaar at det Gunni mener er etablerede farver inden en etableret race. Hvids nogen "finder op" en ny farvekombination saa skal jo skepsisen vaere der, saa har skepsisen et formaal. Men det er jo ikke det der tales om, og dette er et problem som bare bliver stoerre ettehvert som verden bliver mindre.

GKV

  • Gæst
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #28 Dato: 21 Maj , 2011, 10:34 »
Egentlig vil ikke gå ind i politikken omkring DFfR, det er svært at gennemskue, når man som jeg er ret ny i tingene og har opdrættet stambogsførte heste og hunde, hvor der er helt anderledes procedurer.Jeg indrømmer dog, at jeg har svært ved at se logikken nogen gange.

Det er helt sikkert, at der vil komme perlegrå på udstillingerne og jeg tror vi glæder os, os der også har dem til det også.

Det er det med de anerkendte andre farver der irriterer mig lidt, for de folk i standardudvalget ved jo udemærket godt, hvor svært det er at "opbevare" op til 10 haner i flere forskellige farver, til de er voksne. I mange af mine tilfælde med mine haner var det jo blot de gyldne fjer, hvor dyret ellers var udemærket. Det samme gælder for de blå. Selv den nydeligste kan finde på at få nogle gyldne fjer og ja, så er det af med hovedet, desværre selvom det var den eneste fejl dyret reelt havde.

Tilbage står man så med måske 2 af slagsen og et par pæne høner, men det er ikke nok.

I etablerede racers farver, er det vel også et problem, at haner ikke svarer til det man vil have, men der er stadigvæk mulighed for at vise blot en enkelt dem. Hvorfor skal nye racer tilsidesættes, hvad angår farver, der er godkendt i den pågældende race, men så sandelig også i rigtigt mange andre racer? Det kræver faktisk, at det nye opdræt er meget bedre end hos etablerede, der frit kan plukke en enkelt ud og gemme resten af vejen.

Nu er jeg så heldig at den engelske er en god æglægger og rimelig fertil, så der kommer altså kyllinger, men hvad med de racer, hvor æglægningen ikke er så konstant?  De kan jo risikere at de for tid og evighed kun får anerkendt en farve, selvom den reelt findes i flere, der er bare ikke materiale nok.

Jeg er helt på det rene med, at der skal være en vis kontrol med,( hvilket jeg ikke synes der er generelt,) hvad man anerkender, men lige netop det med farverne undrer mig.

Et eks. er mine tværstribede perlegrå. Se, de er ikke anerkendt i UK, derfor accepterer jeg uden at kny, at de skal femstilles så man kan se, hvad det er for nogle individer. At det så skal være tre år i træk forhindrer jo så, at man kan gå i gang med noget andet, pladskrævende som det er, da det jo skal være ungdyr hvert år. Her taler vi jo igen om en variant som findes hos andre racer og som er en udløber af, at den engelske også findes i tværstribet /grå, som er anerkendt.

Jo, det er besværligt og til tider også lidt deprimerende, at en flok mennesker, jeg slet ikke kender noget til og som ikke henvender sig til mig med spørgsmål om racen som sådan, skal bestemme over mit opdræt.

VH Gunni.

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #29 Dato: 21 Maj , 2011, 11:12 »
Jeg oensker hellre ikke at blande mig ind i poltikken her. Din race, BRITISK Araucana findes jo i nogle farver/farvekombinationer som af naturlige aarsager ikke har vaert stilled ud i Danmark. Etter gaeldende bestemmelser vil de fledste heller ALDRIG blive stilled ud.
Jeg er selv ingen udstillings-mand, men af de to originale farver i Croad Langshan, Sort og Hvid, vil jeg tro at kun den SORTE findes i Dansk Standard? Jeg haaber jeg tager fejl. Anybody?