Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår starter æglægning igen efter sygdom / kommer det igang igen??  (Læst 2208 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fja

  • Bruger
  • Indlæg: 28
    • Kratvej 28 C
Jeg har haft 3 høns syge (se evt: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=46211.msg370780). De er alle friske igen - men umiddelbart ser det kun ud til at den ene lægger æg igen.
Der var en pause på 6 dage hvor der slet ikke kom æg - og siden er der kommet 1 stort æg om dagen.

Samtidig er der begyndt at komme meget små æg - først 1 og nu 2 - men dem tænker jeg kommer fra de nyligt indkøbte hønniker..

Jeg er lidt bekymret for om der kommer gang i de 2 høns (Rød og Blå) som var hårdest ramt af sygdommen...

Nogen erfaringer med hvor længe det kan tage at 'komme tilbage' efter sygdom?? KAN det evt. være de gamle som pludselig lægger små æg??

Offline fja

  • Bruger
  • Indlæg: 28
    • Kratvej 28 C
...det gav jo ikke mange input...

Men - med et lidt nedarvet viden i familien (min far husker at hans far sagde...) - så er det åbenbart normalt at svækkede høns også i en periode lægger mindre æg.

Eksemplet var at hønsene når de skiftede fjer kunne få en periode hvor de lagde små æg, mindre end normalt.

Så - jeg tænker alligevel at de små æg vi stadig får (de bliver gradvis større) må være fra 'Rød' og 'Blå'. De kom også med en dags mellemrum (fra 1 til 2 om dagen) - og uden at der var andre 'afvigelser'.

...vi venter så stadig på de første æg fra de nye hønniker

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Det sker at høns der har været syge går i fældning og derfor har æggestop. Så vil de sandsynligvis holde pause til næste år i februar.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline fja

  • Bruger
  • Indlæg: 28
    • Kratvej 28 C
...så var der 5 æg til formiddag, 1 'normalt' og 4 mindre. Så der er endelig gang i alle 5 høns  ;D

De 'små' æg er kun lidt forskellige - men de 2 er lidt tyndere i skallen og blegere. Tænker det er fra de ny. ...men rart   :)