Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bekymret hønemor til silkehøne  (Læst 4351 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Winni Velling

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Bekymret hønemor til silkehøne
« Dato: 17 December , 2017, 19:41 »
Hej Forum
Jeg har en sort dværg silkehøne som er fra sommeren 2017. Hun ser lidt mærkelig ud i huden omkring øjnene med hvid tør hud (ville have sat et billede ind, men det kunne jeg ikke finde ud af - hvordan gør man det??), men da jeg kun har haft hvide silkehøns før, ved jeg ikke om det er normalt at en sort høne ser sådan ud omkring øjnene. Det gør de hvide nemlig ikke. Hun virker sund og rask, men vil alligevel lige høre om jeg skal være bekymret - eller om der er noget som jeg skal gøre??
Mvh Winni

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Bekymret hønemor til silkehøne
« Svar #1 Dato: 17 December , 2017, 21:14 »
Jeg ved desværre ikke om der er noget galt med din høne, men jeg kan hjælpe med billed-delen, så du kan uploade et billede, så er det nok nemmere at se om din høne er ok.

Du skal klikke på svar og så på vedhæft, og derefter vælg fil. Filen må ikke være så stor. Håber det virker.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Winni Velling

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Sv: Bekymret hønemor til silkehøne
« Svar #2 Dato: 18 December , 2017, 11:08 »
Billede høne AEC2EC7C-AFCD-418A-B98D-CD32B05EE7A0.jpg

Offline Winni Velling

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Sv: Bekymret hønemor til silkehøne
« Svar #3 Dato: 18 December , 2017, 11:18 »
Tak og her er billedet

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Bekymret hønemor til silkehøne
« Svar #4 Dato: 15 Januar , 2018, 13:28 »
Det kunne godt se ud som, at din høne har kalkben - altså et mideangreb, der gør, at huden bliver fortykket og kalklignende. Hvordan ser hønens fødder og løb (ben) ud, er de også hvide og fortykkede?

I leksikon herinde kan du læse om kalkben, og der er mange gode råd at finde om behandling. Nogle behandler med "nix" fra apoteket, andre smører fed creme eller vaseline på, eller - og sådan gør jeg, når mine silkehøns får kalkben ind imellem - dypper benene i et syltetøjsglas med madolie nogle gange, indtil "kalken" er væk, og huden igen er glat og fin mørkeblå. I hovedet ville jeg nok smøre den med creme/vaseline, men pas på, at det ikke kommer ind i øjne, øren og næsebor.

Held og lykke med den.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Bekymret hønemor til silkehøne
« Svar #5 Dato: 15 Januar , 2018, 15:38 »
Ja det ligner godt nok et mideangreb. Det har jeg så aldrig set i hoveddelene før. Midlet mod menneskefnat "Nix" kan købes på apoteket. Det bruger jeg, når de har "kalkben". Det er lidt dyrt, omkring 300 kr for en lille tube, men det er effektivt. Måske var det værd at prøve at smøre hoveddele og ben i det.

Offline Winni Velling

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Sv: Bekymret hønemor til silkehøne
« Svar #6 Dato: 15 Januar , 2018, 17:39 »
Kære alle Tak for svar og jeg kender godt Nix til kalkben, men troede ikke at det kunne være andre steder end på benene. Måske skulle jeg prøve vaseline som en af jer skriver, når det nu er omkring øjnene. Hønen har ikke kalkben, så det er kun i hovedet at den ser sådan ud, mærkeligt??

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Bekymret hønemor til silkehøne
« Svar #7 Dato: 15 Januar , 2018, 23:28 »
Jeg ved at papegøjefolket af og til slås med kalkbensmider i ansigtet - på vokshuden hos deres fugle. Det er lidt det samme.
Nogle maraner, nogle araucana.