Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Racer som er gode vinter-æglæggere?  (Læst 16067 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Dato: 02 November , 2016, 07:51 »
Jeg kunne godt tænke mig at supplere min flok med et par høner som er særligt gode til at lægge æg om vinteren, men hvilke racer skal jeg så gå efter?

Jeg kender til Orloff som skulle være en særlig god vinter-æglægger. Men hvilke andre er der?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #1 Dato: 02 November , 2016, 09:45 »
De bedste jeg har haft har været hybridhøns - ISA Brown og Hellevad, som var i deres første leveår.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Klumpfisken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #2 Dato: 02 November , 2016, 10:24 »
Australorps er gode
Wyandotter og maran har jeg hørt også skulle være ok,  men jeg har ikke selv nogen erfaring.

Tror dog det vigtigste er lys :)
« Senest Redigeret: 02 November , 2016, 10:27 Fra Klumpfisken »
Mvh Kristian

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #3 Dato: 02 November , 2016, 17:17 »
Om høns lægger æg om vinteren kommer i høj grad også an på forhold, såsom lys og ikke mindst foder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #4 Dato: 02 November , 2016, 22:02 »
Mine Barnevelder (2 stk der er 1½år og i fældning) og Brahma´(4 stk fra 2½år og ½år, også i fældning) som IKKE får specialfoder (æggelægningsfoder olign) har ikke lagt æg siden sidst i september, så.....Håber de snart begynder igen - :O)

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #5 Dato: 03 November , 2016, 13:27 »
Ja,  det er jo hent forståeligt de ikke lægger æg pga fældning, men er det normalt at de så starter æglægning op igen efter overstået fældning? Eller begynder de først igen til foråret?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #6 Dato: 03 November , 2016, 14:22 »
Ja,  det er jo hent forståeligt de ikke lægger æg pga fældning, men er det normalt at de så starter æglægning op igen efter overstået fældning? Eller begynder de først igen til foråret?

Det kommer helt an på vejr, vind, foder og lys om de kommer i gang i år eller venter til foråret.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #7 Dato: 04 November , 2016, 13:31 »
Som tidligere nævnt Australorps. Meget stabile og trofaste æglæggere vinteren igennem. Kommer også an på hvornår de er klækket. Mit nye hold i år er først klækket omkring Sct. Hans - lige vel sent - men alligevel ser det ud til at de kan nå det - er i hvert fald ved at blive fint røde i kammen.

Offline Claus Gundersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #8 Dato: 03 December , 2016, 00:31 »
Jeg har 2 stk røde lohman fra øko farm, de er 1 år gamle og lægger hvert et æg om dagen. Jeg har en ca 6 mrd barnewelder som netop for 14 dage siden er begyndt at lægge bitte små æg ca 4-5 gange om ugen. Jeg har et stk led pære på timer i hønsehuset, som tænder kl 4 om morgen og slukker kl 7.30 når hønsene lukkes ud. De får fuldfoder m knækket majs og grisefoder blandet i (krudt) og så æder de ellers det de finder i jorden, samt vores køkkenaffald.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #9 Dato: 03 December , 2016, 09:06 »
Mine fire unge Australorps kom i gang midt i november og lægger nu æg næsten dagligt. Det vil de fortsætte med til de går i fæld næste år.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #10 Dato: 05 December , 2016, 10:00 »
Jeg tror det handler om at "justere" sin flok.
Selv er jeg begyndt at sørge for at jeg som min. har et par yngre høner om efteråret, der begynder lægge æg når de gamle går på pause.
Så jeg slagter ca. halvdelen af de gamle høns, ud udskifter dem :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #11 Dato: 05 December , 2016, 11:06 »
Høns lægger æg fra de er ca. 5-6 måneder og lægger flest æg i det første år, så ingen tvivl om planlægning er en god ting. Så man hele tiden har høner i forskellige aldre, som kan afløse hinanden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #12 Dato: 05 December , 2016, 11:51 »
Jeg tror det handler om at "justere" sin flok.
Selv er jeg begyndt at sørge for at jeg som min. har et par yngre høner om efteråret, der begynder lægge æg når de gamle går på pause.
Så jeg slagter ca. halvdelen af de gamle høns, ud udskifter dem :)

Jeg gør det samme - nye unghøner klar til at tage over i sensommer/efterår når de gamle fælder. Må så tage nogle af de ældste ud for at få plads. En evig rotation.

Har en rugemaskine på juleønskesedlen. Vil prøve at styre udrugning ift fældning - så jeg ikke får høns, der fælder i den koldeste tid. Enormt upraktisk at gå halvnøgen rundt i regn,frost og blæsevejr.
« Senest Redigeret: 05 December , 2016, 11:54 Fra Lene Skelmose »

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #13 Dato: 08 December , 2016, 21:04 »
Sussex er også flittige (men jeg har ikke så meget at sammenligne med) :)

De høns der lægger æg her hos mig nu er 1-års hønerne. Og jeg tror faktisk ikke de har fældet endnu?
Hønnikerne fra i år er ikke begyndt endnu - og jeg afventer pænt d. 21. december :)

Og så er der jo lige mine 4 gamle blandings-høner fra 2009 (deres mor er Lille My, 3-farvet dværg-sussex fra 2007, faren var en stor lys Sussex) - i går lå den ene på reden, og sørme om ikke der lå et lille æg bagefter.
De fire damer lægger muligvis ikke sammenlagt mange æg om året mere, men de lægger dem gerne, når ingen andre gider.
Og så er de ovenikøbet supergode skrukhøns og kyllingeførere <3
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Racer som er gode vinter-æglæggere?
« Svar #14 Dato: 08 December , 2016, 22:58 »
Jeg har 3 dværgwayndotter på 1 ½ år som tilsammen har lagt 9-10 æg om ugen i den sidste måned. Men nu har én af dem igen, igen lagt sig skruk. Jeg har en meget stærk mistanke om, at det i virkeligheden kun er 2 af dem som lægger æg.
De får udelukkende det lys som naturen giver, og så lever de af fuldfoder ad-libitum, en lille smule bygkorn dagligt, noget grønt (som regel kål) hver eller hver anden dag, og en lille smule madrester eller hønseguf i ny og næ.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)