Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nye høns og hønsetrappe  (Læst 3797 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline HansK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Nye høns og hønsetrappe
« Dato: 24 Marts , 2019, 12:02 »
Hejsa.
Jeg har fået mine første høns i mit nye hjemmebyggede hønsehus. 3 stk Isa på 19 uger.
Jeg er lidt i tvivl om min trappe er god nok, eller om hønsene lærer at bruge den.
Der er ca 40 cm op til indgangen og jeg har lavet en trappe på lidt under 1 meter.
Den består af 2 brædder og så med lægter (38x57mm) på tværs.
Er det godt nok ?

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Nye høns og hønsetrappe
« Svar #1 Dato: 24 Marts , 2019, 12:49 »
Vinklen er kun 24 grader, så den er bestemt ikke stejl.
Hvad mener du med lægterne, sidder de under brædderne for at holde sammen på dem, eller er de trin?
Hvor langt mellem lægterne hvis de er trin?

Min hønsestige er noget stejlere, to 100mm brædder, og trinene består af halve naturgrene i afstanden ca. 6cm. Det fungerer godt for Dværgdotterne.

Offline HansK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Nye høns og hønsetrappe
« Svar #2 Dato: 24 Marts , 2019, 12:57 »
Min trapper ser ud som din, bare med lægter som trin.
Afstanden på min passer med ca hver anden på din. Der er måske for lang afstand imellem trinene ?

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Nye høns og hønsetrappe
« Svar #3 Dato: 24 Marts , 2019, 13:15 »
Afstanden er sikkert ok. Jeg synes selv, at lægterne er store som trin, men mon ikke hønsene lærer at gå på dem.

Fordi mine trin er små, kan hønsene løbe op og ned, uden at behøve at træde bestemte steder, og trinene søger for, at de ikke glider nedad.

Offline HansK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Nye høns og hønsetrappe
« Svar #4 Dato: 24 Marts , 2019, 13:23 »
Der er ca 15-20 cm mellem trinene. Kan lige tage et billede 😊
Jeg mejsler lidt af hjørnet på dem. Så kan de nemmere gribe omkring lægterne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nye høns og hønsetrappe
« Svar #5 Dato: 25 Marts , 2019, 08:31 »
Der kan være det problem med hønsetrapper, at små kyllinger ikke kan finde ud af at bruge dem.
Vi bruger herregårdssten, som vi lægger som en trappe. Selvom stenene er lige så høje som kyllingerne, kan de sagtens komme op. I modsætning til hønsetrapper kan kyllingerne ikke "fare vild" under stenene  >:(
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Nye høns og hønsetrappe
« Svar #6 Dato: 26 Marts , 2019, 09:59 »
Jeg synes oftest at nye høns har svært ved trappen. Uanset hvordan skal de vænne sig til den ofte må jeg lige hjælpe dem i starten. Det gør jeg når de er gået til ro (på pinden i gården) tager jeg dem forsigtige og holder dem om/på vingerne. Og går op af trappen og ind i huset... altså de går mens jeg holder den. Ofte skal jeg gøre dettte nogle dage i træk - så har de fundet finden... ud kommer de altid😆☺️👌🐓🐓
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline HansK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Nye høns og hønsetrappe
« Svar #7 Dato: 26 Marts , 2019, 10:05 »
Det lader til at de er begyndt at lære det. Jeg hjalp dem lige nogle gange, og nu går de selv ind og ud.
Nu skal de bare lige hjælpes til at sove på pinden om natten :-)