Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ormeprøve  (Læst 1771 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Ormeprøve
« Dato: 13 April , 2014, 22:47 »
Er der nogle af jer som får testet for orm? Og hvad koster sådan en test? Her render både høns og børn frit, og det med håndvask husker børn ikke altid, så jeg tænker at det måske er meget godt at få kontrolleret for orm en gang imellem.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline 7500-Nikolaj

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Ormeprøve
« Svar #1 Dato: 20 April , 2019, 21:46 »
Nu ved jeg godt det er en meget gammel tråd, men da jeg lige har været møllen igennem, vil jeg gerne give min oplevelse med hvis andre kunne bruge den :)

Jeg har fået lavet en gødnings prøve ved dyrlægen af den ene af mine høns som jeg har gået og nusset lidt om da jeg har haft en mistanke til at der var et eller andet galt og har ikke rigtig kunne få hende af med lidt diarre.

Mine høns får tre gange om året æblecidereddike kur i 5 dage af gangen, blot til info ;)

Nå men efter noget tid hvor jeg havde brugt alle husmands tricks så valgte jeg at aflevere en gødnings prøve fra madamen og dagen efter havde jeg svaret.
Der var orme æg i fra parasitter og da høns var nyt for min dyrlæge, valgte hun at rådføre sig ved deres samarbejdspartner som havde med erhvervs høns at gøre. Fik en recept på "Gallifen 200mg" som skal doseres i ALLE høns drikkevand i fem dage og den afhentede jeg blot på apoteket. Ret nemt.

Jeg har tit hørt om folk der har store problemer med at få fat i ordineret medicin til høns da mængderne ofte er til KÆMPE erhvervs hønserier.
Jeg oplevede det nu meget gnidnings frit. Det mindste jeg kunne få gallifen i var til 125 høns. Så det er muligt at komme ned i de mængder.

Ang. priser som der bliver spurgt til så tager min dyrlæge følgende pris:

Gødningsprøve: 430 kr.   (Jeg fik den dog kvit og frit da dyrlægen ikke havde kendskab til høns på forhånd, så man kan være heldig ;) )


Herhjemme har jeg fremover indført at der afleveres en gødnings prøve en gang om året. Det koster da lidt, men bilder mig selv ind at det er i små afdelingen i forhold til hvad det koster at vaccinationer en hund hvert år f.eks og nå ja så giver de lidt æg tilbage og jeg ved til gengæld hvad der husere i hønsehuset inden tingene udvikler sig for meget, nu når jeg ikke plejer at slagte hønsene og de når en pæn alder her på matriklen.  ::) :laugh:



« Senest Redigeret: 20 April , 2019, 21:48 Fra 7500-Nikolaj »
0,1 Dværg Wyandotter.
0,1 Orpington.
0,1 Brahma
0,1 Sussex
0,1 Amrocks
1,0 Labrador.
1,1 Børn