Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Av, øv, ad, og stakkels høne  (Læst 4545 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Av, øv, ad, og stakkels høne
« Dato: 28 December , 2017, 16:53 »
Men hvad er der galt?
Da jeg kommer hjem til mine høner lige inden deres sengetid, møder der mig et ikke særlig rart syn på skidebrædtet: blod! friskt, rødt blod i store mængder - set i forhold mine hybridhøners størrelse.
Umiddelbart har jeg ingen sløv/syg høne. Alle tre stod klar til at tigge godbidder da jeg kom, og kastede sig i vanelig stil over den håndfuld korn der landede i halmen.....

Kan det skyldes stress? Den ene høne kan godt have været stresset. For i går da jeg kom hjem i skumringen, stod den ene høne udenfor hønsegården, mens de to andre lige var gået på pind. Jeg har en fornemmelse af, at hun godt kan have rendt rundt udenfor hønsegården det meste af dagen. Og mine høner er ikke eventyrlystne. Når de en sjælden gang flyver over hegnet (hvis de bliver skræmt), render de rastløse og skræmte rundt langs hegnet, for at komme ind til deres flok igen.
« Senest Redigeret: 28 December , 2017, 16:57 Fra Lene71 »
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Av, øv, ad, og stakkels høne
« Svar #1 Dato: 28 December , 2017, 16:59 »
Endnu et billede
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Av, øv, ad, og stakkels høne
« Svar #2 Dato: 28 December , 2017, 19:10 »
Hvis du og hønerne er heldige, så kan det være en kam eller fodskade. Blot et lille snit i kammen eller foden bløder helt enormt meget i forhold til en hønes størrelse. Sårene lukker sig fint ganske hurtigt igen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Av, øv, ad, og stakkels høne
« Svar #3 Dato: 28 December , 2017, 19:23 »
Jeg havde godt nok overvejet foden, fordi de også var blod på siddepinden - også på undersiden.

Jeg kan bare ikke se, hvordan foden kan komme til skade om natten på pinden.

Men jeg krydser da fingre for, at alt er normalt i morgen, og alle høner fortsat er friske og aktive.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Av, øv, ad, og stakkels høne
« Svar #4 Dato: 29 December , 2017, 17:29 »
Stadig 3 aktive høner, og ikke noget blodbad i nat  /o

I dag nåede jeg hjem i resterne af dagslys, og havde mit blik stift rettet på de seks hønsefødder som stod - forholdsvis stille - og spiste salat af småkagebøtten.

Jeg har ikke før tænkt over, HVOR lange negle en høne egentlig har. Men jeg opdagede, at den ene høne så ud til at mangle en negl på "lilletåen". Efter mørkets frembrud har jeg så været ude i hønsehuset med en lommelygte, og lyse på fødderne på pinden. Og der er ingen lang negl. Om der er en lille stump negl tilbage, eller der endog mangler en lille bid af selve tåen kan jeg ikke rigtig se.

Men nu føler jeg mig overbevist om, at forrige nats blodbad har været en fodskade - tak for hjælpen Helle  :). Hvordan søren det er sket, er mig stadig en gåde - men det er vist en af de gåder som forbliver uløst....

Nu er mit spørgsmål så, er jeg nødt til at gøre noget ved det? Eller klarer naturen selv helingen?
Jeg tænker, at det er lidt sent at rense såret. Dernæst ved jeg heller ikke rigtig hvordan jeg skal få lov. Jeg er stadig så urutineret i at håndterer fuglene, at jeg har brug for to hænder til at holde vingerne i ro - og så mangler jeg de sidste to hænder til at rense foden med...
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Av, øv, ad, og stakkels høne
« Svar #5 Dato: 29 December , 2017, 19:46 »
Godt  /o Jeg tænkte det nok, når hønerne var friske på trods af alt blodet.
Jeg har selv flere gange gennem årene mødt et hønsehus, der nærmest har været malet med blod, hvor ingen af hønsene ville være ved, at det var dem, der havde "tabt" blodet. Ved nærmere undersøgelser - nogle gange næsten med lup, har det vist sig enten at være en lille bitte rift i en fod eller i kammen.
Når en negl er revet af/ud, så har blødningen selvfølgelig varet længere. Hvordan det er sket, er ikke til at sige og du får garanteret ingen af de tre høner til at afsløre det  ;)

Du behøver ikke gøre noget ved tåen. Hønen klarer selv helingen. Selvfølgelig er det en god ide at lyse på den de kommende aftener for lige at sikre, at der ikke går infektion i såret. Risikoen derfor er meget lille.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Av, øv, ad, og stakkels høne
« Svar #6 Dato: 30 December , 2017, 09:53 »
Min forrige gås, Keld, havde en aften fået revet en negl af. Det så meget dramatisk ud, og han blødte flere deciliter, før jeg fik ham forbundet.

Næste morgen fik jeg fat i dyrlægen, som anbefalede at brænde hullet. Det skulle både desinficere og lukke såret. Jeg varmede en loddekolbe op og holdt den mod såret et sekund. Det skulle også kunne gøres med en teske varmet op over en flamme. Keld var helt uanfægtet bortset fra, at han ikke kunne lide at få sin fod holdt fast.

Jeg var noget bekymret for blodtabet, men dyrlægen sagde, at fugle kan tåle at miste rigtig meget blod uden at blive svækkede.

Keld var ude at lege igen et par minutter efter og fik ingen men. Neglen voksede også ud igen.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Av, øv, ad, og stakkels høne
« Svar #7 Dato: 30 December , 2017, 14:36 »
Man kan rulle et viskestykke eller et tørklæde rundt om hønen, så vingerne holdes fast ind mod kroppen - så kan man komme til at pille ved fødderne. Jeg synes brænding med en loddekolbe lyder ubehageligt, tanken må være at det skal stoppe blødnin. Men forhåbentlig ikke skabe nyt, dødt kød i enden af tåen på den stakkels fugl.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Av, øv, ad, og stakkels høne
« Svar #8 Dato: 01 Januar , 2018, 16:15 »
 Tak for svarene. Så er jeg blevet lidt klogere til næste gang - og forberedt på at blodbad kan forekomme uden besøg af ræv eller mår  :)

Status for min høne er god  /o Det er nogle søde fugle jeg har fået i den her omgang  :) Hun fandt sig i at blive taget op uden det store vingebaskeri, så jeg kunne kigge lidt nærmere på tåen.

Der var ligesom en knop på undersiden af tåen - men det skal der tilsyneladende være, for det var der også på alle de andre tær - en slags trædepude vil jeg karakteriserer det som. Det vil sige, der mangler intet af tåen, og der sidder en stump negl tilbage. Så neglen må være flækket, og det meste revet af. Det kan jo ske for selv den bedste - menneske som dyr......
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)