Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål omkring mit kommende hønsehus  (Læst 3839 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Skouwilse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Spørgsmål omkring mit kommende hønsehus
« Dato: 03 August , 2017, 09:08 »
Hej 😊 Håber nogle af jer herinde vil hjælpe mig med at svare af hjertet, da det er meget vigtigt for mig at mine kommende høns for de aller bedste betingelser for at leve et luksus liv 😉 Jeg for en lidt blandet flok hvor de største er brahma tror jeg ender med 14 ialt min bekymring går på om huset bliver for lille til dem. Huset når det er færdig isoleret ender på 13 kvadratmeter gulvareal højden på huset ca. 2,5 meter. Det er vigtigt for mig der er gulvplads nok til de kan hygge derinde i når vejret er dårligt. De for også et overdækket udeareal ved ikke endnu hvor stort det bliver, men de for et indhegnet areal på 1100 kvadratmeter med div. Buske og træer. Det må være nok til sådan 14 damer 😉 På forhånd tak hilsen Dorte

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Spørgsmål omkring mit kommende hønsehus
« Svar #1 Dato: 03 August , 2017, 09:41 »
13 m2 ville jeg tro var tilstrækkeligt. Man plejer at sige alt mellem 1/5 - 1 m2 per dyr inde, og nu er brahmaer jo nogle giganter så 1 m2 passer nok. Er der en special grund til at du vil have 14? 8-10 stk. burde dække langt over hvad en gennemsnitlig familie bruger af æg osv. :) Held og lykke med projektet!
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Skouwilse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Spørgsmål omkring mit kommende hønsehus
« Svar #2 Dato: 03 August , 2017, 10:07 »
Hej William tak for dit svar 😊 Min mening var i starten at skulle sælge æg ved vejen, men har efterfølgende fundet ud af at dette ikke kan lade sig gøre pga. Reglerne. Min kusine ville give mig hønsene i gave da jeg snart bliver 40 så hun avlede lidt selv og har købt nogle til mig så har pt 12 stk men vi har købt nogle ekstra brama som vi skal hente om 1 måned to af dem ville jeg også rigtig gerne have men er så kommet i tvivl med pladsen, derfor ender jeg på 14 høns. 1 barnevelder, 1 blanding farverolles/brahma 2 blanding wyandot/brahma 3 opington og 7 ægte brahma 😊

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Spørgsmål omkring mit kommende hønsehus
« Svar #3 Dato: 03 August , 2017, 10:55 »
Ahh på den måde. Sikke en skøn flok du får dig! *p
Når du også skriver at de vil få et overdækket areal er jeg sikker på der ikke vil være noget problem.
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Skouwilse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Spørgsmål omkring mit kommende hønsehus
« Svar #4 Dato: 03 August , 2017, 10:57 »
 ;D glæder mig også helt vildt til at kunne nyde dem boltre sig  ;)

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Spørgsmål omkring mit kommende hønsehus
« Svar #5 Dato: 09 ſeptember , 2017, 14:19 »
De kommer til at elske udearealet under buske og træer  /o. Sådan går mine også. Når dit udeareal er så stort ville jeg faktisk dele det i to - og så skifte imellem de to stykker hvert år. Jeg ville selv ønske at jeg havde den mulighed. For hvis man kan give jorden fred og ro i et års tid, giver man mulighed for at alle klatter mm. trænger væk/ned i jorden/spises af regnorme mm. og det giver meget mindre risici for sygdomme. Samtidig kan man udså fx grøngødning, hvedekorn eller alm. græsblanding på stykket som hviler og så når det at skabe rimeligt rodfæste i løbet af et årstid. Så har hønsene i hvert fald i en periode et frisk grønt forårstæppe at gå på  /o Godt du også planlægger et overdækket udeareal, der er stor sandsynlighed for at hønsene hellere vil opholde sig der når det regner, end indenfor. Et godt råd er også at bruge penge på en rottesikker foderautomat som fx kan stå under overdækket. Og sidst, vores overdækkede areal er lavet som en rævesikker-voliere, men kraftig volierenet, gravet ned og 2 m højt samt med fast tag. Det betyder at vi ikke behøver lukke ind til hønsehuset om natten, men kun mellem volieren og hønsegården. Når hønsene så vågner om morgenen, har de adgang til volieren også inden vi kommer ud og lukker op for natten. Det er vældig praktisk hvis man en søndag morgen godt vil sove lidt længere eller har nogen som skal passe høns når man ikke er hjemme. Vores hønsegård er så indhegnet med 180 m alm hønsetråd, men de nederste 60 cm + ca 50 cm gravet ned, er der også sat et alm. havehegn. ræven kan ikke bide igennem de to lag hegn. Vi har dog en låge som er et usikkert sted, og har derfor indhegnet med strøm - tre tråde i hhv. 15 cm -25 cm og 90 cm. Siden vi fik strøm har vi ikke haft noget problemer med ræven! Så det kan anbefales hvis du bor et ræve-usikkert sted.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Skouwilse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Spørgsmål omkring mit kommende hønsehus
« Svar #6 Dato: 09 ſeptember , 2017, 17:02 »
Hej 😊 Tusind tak for din besked. Har fået gokkerne hjem 😃 Vil helt sikkert bruge dine råd nu vi går igang med den overdækket hønsegård. Der kommer strøm i på alt hegnet, men heldigvis er der ikke så mange ræve her men man skal aldrig sige aldrig 😉 Jeg ved godt jeg er tosset men jeg går hver dag og samler hønselort på hele udearealet 😂 En handske og pose som hvis jeg skulle rydde op efter hunden, hønsene kigger også på mig som om jeg er skør, men jeg hygger mig med det også er der faktisk ikke så mange når jeg nupper dem hver dag. Syntes det er så fantastisk at betragte dem som frie fugle for hold op de kan løbe efter insekter og hoppe efter bær 😃 Den bedste gave man kunne ønske sig.

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Spørgsmål omkring mit kommende hønsehus
« Svar #7 Dato: 09 ſeptember , 2017, 17:14 »
Ja det er så hyggeligt😊🐓🐥 Elsker også når de render rundt derude, jeg samler også op, hver dag- med en katteskovl, mini rive og en bakke (alu fra en leverpostej) og hælder det rundt til div blomster og buske👍😁
Dejligt vi andre også kan gå der uden at tænke over hvor vi går.
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥