Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fodring af gæs  (Læst 15180 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

rugemaskine

  • Gæst
Fodring af gæs
« Dato: 04 Januar , 2013, 08:46 »
Hej.

Når jeg engang får min egen gård vil jeg lige vide hvad man foder gæs med helt præcist?
-Kan de godt leve af græs og lidt korn eller hvordan ?

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Fodring af gæs
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2013, 09:58 »
Jeg er helt ny med gæs så jeg er lige med på en lytter. Lige nu får vores græs, hvede grøntsager- kål-æbler gulerødder- kogtekartofler brødrester osv.
 
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Fodring af gæs
« Svar #2 Dato: 04 Januar , 2013, 11:09 »
De første 1-2 måneder skal de have startfoder eller andet kraftfoder. Hvis græsset er godt og næringsrigt så kan de godt leve af græs et par måneder derefter. Men mange vælger alligevel at slut fede dem med korn og tilskudsfoder eller et fuldfoder.

Gæs elsker saftigt grønt græs, kløver, mælkebøtter og lign. men de kan ikke leve af græsset hvis det er blevet langt, sejt og halv vissent, henad hø.

Nogen gør det på denne måde. Jeg selv har altid tildelt dem korn og tilskudsfoder også. Men hvis arealet ers stort nok og græsset er grønt så fortrækker de dette, det meste af dagen.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Fodring af gæs
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2013, 11:27 »
Skal de have skaller, vores spiser nemlig ikke af dem.

Har de brug for ekstra proteiner for at gå i ægligning til foråret- lidt i stil med æglingspillerne til hønsne?
Jeg har hørt høns ikke tåler citrusfrugter og avokado gælder det også gæs?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

rugemaskine

  • Gæst
Sv: Fodring af gæs
« Svar #4 Dato: 04 Januar , 2013, 12:35 »
Kan jeg gøre sådan: Lade dem gå på græs hele sommeren igennem og evt, smide lidt byg eller hvede ved siden af en gang imellem, og derefter fodre dem med noget kraftfoder om vinteren lige op til slagte perioden ?

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Fodring af gæs
« Svar #5 Dato: 04 Januar , 2013, 12:49 »
Kan jeg gøre sådan: Lade dem gå på græs hele sommeren igennem og evt, smide lidt byg eller hvede ved siden af en gang imellem, og derefter fodre dem med noget kraftfoder om vinteren lige op til slagte perioden ?

I grove træk, ja. Men jeg ville nu mærke på dem engang imellem og vurdere deres foderstand. Men du skal stadigvæk give dem nogen startfoder de første par måneder.
Nogen fodre dem kun færdig på korn men det er absolut ingen skade at give dem noget kraftfoder samtidig, eller i stedet for.

Danny
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2013, 12:51 Fra Danny Westh »
Himlen bør altid være blå!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Fodring af gæs
« Svar #6 Dato: 04 Januar , 2013, 12:56 »
Skal de have skaller, vores spiser nemlig ikke af dem.

Har de brug for ekstra proteiner for at gå i ægligning til foråret- lidt i stil med æglingspillerne til hønsne?
Jeg har hørt høns ikke tåler citrusfrugter og avokado gælder det også gæs?

De skal nok lægge æg alligevel men jeg vil da absolut anbefale dig at give dem noget tilskudsfoder også. Mange supplere, i foråret, også op med ekstra protein i form af eks. fiskemel eller kattefoder.

Ligesom med høns så er det også en god idé at give skaller til gæs og ænder men hvis du bare har en skål stående ved siden af foderet så tror jeg nu heller ikke at du får dem til at æde det. Bland lidt skaller i deres foder så skal de nok spise det.

Om de kan tåle citrus frugter og advocado ved jeg ikke men her har både gæs, ænder og høns fået det i små mængder, engang imellem (fra overskuds salat) og de er da ikke døde af det.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Fodring af gæs
« Svar #7 Dato: 04 Januar , 2013, 16:48 »
Tak Danny, det er altså så fantastiskt så meget du ved om svømmefugle, og det er så skønt du glædligt øser af din viden  /o

Mht. til tilskudsfoder hvad er det mest optimale for dem, hønsepiller, kattepiller svinefoder eller mon noget helt andet? Jeg synes nemlig ikke jeg kan se de sælger gåsefoder, men ellers vil jeg spørger min søde foderpusher næste gang. Hvor meget har de brug for? (1,2) og i hvilken perioder på året- altså om der er forskel på græssets værdier og de skal bruge mere/ mindre for at ligge æg end om vinteren?
Hvis nu vi skulle være så heldige at få små gæslinger skal de så også have tilskudsfoder?
Skal tilskudsfodret fjernes når de er skruk( hedder det sådan?) Ligesom ægligningspillerne fjernes fra skrukhøns?
Kan de blive for tykke ligesom overfede høns ikke ligger æg?

Undskyld alle mine spørgsmål, men det er svært at hitte helt rundt i en fornuftig års foderplan :)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Fodring af gæs
« Svar #8 Dato: 04 Januar , 2013, 20:23 »
Jeg har aldrig prøvet tilskudsfoder eller fuldfoder til svømmefugle da det ikke findes ret mange steder og hvis butikkerne skal bestille det hjem så er det væsentligt dyrere end alternativerne.
Hvis jeg ikke havde adgang til billigt svinefoder så ville jeg helt sikkert købe tilskudsfoder (eller fuldfoder) til høns og supplere op med korn som byg, hvede og havre. Evt. majs og ærter hvis man har tilgang til dette.
Hvis man vil have så mange æg som muligt så er det, som sagt, en god idé at tilføre en ekstra mængde protein. Du kan evt. også bare skrue op for procent delen af dit hønse tilskudsfoder når vi eks. kommer til slutningen af februar.
Det er dog ikke et must og de skal nok lægge æg alligevel selvom du evt. kun fodre med korn.

Den øgede protein mængde giver især resultater hvis man har holdt lidt igen med tilskudsfoderet i løbet af vinteren. Om vinteren har jeg kun givet en lille andel af tilskudsfoder. På denne måde kan man give gæssene "et boost" samtidig med at det bliver varmere i vejret (forår).

Jeg ved faktisk ikke hvor mange gram hver gås har behov for. Mine har altid haft foder ad. lib. fordi at der næsten altid går ungdyr i flokken. Dette resultere så også i at avlsdyrene faktisk er til den fede side når vi kommer hen i efteråret. Derfor består deres foder, om vinteren, også primært af byg og havre som ikke er så fedende som eks. hvede.

Som du selv er inde på så er fede gæs heller ikke nogen fordel. Æglægningen går ned og de kan have svært ved at parre sig, eller miste "lysten" helt.

Hvis/når du får gæslinger så ville jeg bruge rent kyllinge startfoder den første måneds tid. Herefter kan du blande op med lidt korn og evt. tilskudsfoder eller voksefoder. Lige fra de er daggamle kan du tilbyde dem alt det græs, kløver og mælkebøtter de kan spise. Og det er altså store mængder allerede når de bare er et par uger gamle. Når 5-7 gæslinger er bare 3-4 uger gamle så kan de godt æde en 10-liters spand fyldt med græs og mælkebøtter.

Jeg har aldrig fjernet kraftfoderet når de har ruget. Det har jeg iøvrigt heller aldrig gjort ved skrukhønsene og kan heller ikke lige se hvorfor du er blevet anbefalet dette.

En foderplan kunne se således ud:

15 feb. til gæssene stopper med æglægning: 50% tilskudsfoder og 50% korn bestående af primært hvede. Herudover lidt byg og evt. lidt havre.
Hvis man vil have ekstra god og lang æglægning så kan man yderligere supplere med eks. fiskemel eller kattefoder

Hvis avlsdyrene ikke skal gå sammen med gæslingerne så kan man fjerne foderet og lade dem leve af græs det meste af sommeren. Hvis der altså er godt græs til rådighed.

Når væksten i græsset falder, i efteråret, så er det tid til at supplere igen. Her ville jeg vurdere deres huld. Hvis de er fede så ville jeg give dem eks. 10-15% tilskudsfoder resten af kosten skulle så bestå af primært havre og lidt byg.
Hvis de er magre i efteråret (hvilket de selfølgelig helst ikke skulle blive) så ville jeg give dem ca. 20% tilskudsfoder og 80% hvede.

Dette er måden JEG ville gøre det på.Det kan godt være at andre ville gøre det anerledes.

Der du nok vil opleve den største uenighed med dette er nok at mange vil fodre dem rigtig godt om vinteren. Hvorimod jeg holder lidt igen. I naturen vil de også tabe sig om vinteren for så at få dette "boost" i foråret så derfor mener JEG at det er den rigtige måde at fodre på.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Fodring af gæs
« Svar #9 Dato: 04 Januar , 2013, 20:42 »
Wauuu, hvor er det en super flot beskrivelse. Den er meget overskulig, lige noget for mig, den er tilføjet favoritter og skal printes ud.


Begrundelse for at fjerne tilskudfoder til skrukhøns var at så holder hun selv op med at producere æg, og spare således på energidepoterne. Om det holder stik aner jeg ikke <J <A
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Fodring af gæs
« Svar #10 Dato: 04 Januar , 2013, 22:15 »
Jamen selv tak. Det er vist også det længste indlæg jeg har skrevet herinde.

Jeg har aldrig hørt om en skrukhøne der lagde æg. Jeg vil faktisk gå så vidt og sige at hvis den lægger æg så er den ikke skruk.
En skrukhøne er typisk kun af reden 10-20 min. i døgnet og derfor mener jeg tværtimod, at den skal have det mest næringsrige foder du overhovedet kan give den.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Fodring af gæs
« Svar #11 Dato: 04 Januar , 2013, 22:58 »
Ja det fylder lidt, men det gør jo gode informationer tit ;)

Det lyder da logisk nok, med god næring.  /o

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Fodring af gæs
« Svar #12 Dato: 28 Februar , 2013, 15:52 »
Danny jeg har nu fodret som du har skrevet tidligere, men nu er jeg lidt i tvivl om jeg gør noget galt, og håber du har lyst at hjælpe og evt. justere. <+

De har fået tilskudsfoder med hvede, majs og ærter ad libitum i 14 dage. Dertil alt hvad de har lyst til udendørs og lidt forskelligt grønt lige fra gulerødder æbler salathovder osv.
De ligger ikke æg, og nu bliver jeg lidt i tvivl om det pga. forkert foder eller fordi de er for unge- forår 2012, eller om det er det kolde vejr, eller om jeg skal prøve at skille dem fra vores moskusænder selvom det virker fredligt, kan jeg jo godt tage fejl, at det derimod stresser dem? Andemor ligger på æg og de andre lopper rundt på folden med gæssene. De sover i samme staldrum, men adskilt af en skillevæg så de kan se hinanden.


Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Kab

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Fodring af gæs
« Svar #13 Dato: 24 Juli , 2017, 21:42 »
Hej,
Jeg tillader mig lige at stille et tillægsspørgsmål til Dannys fine foderbeskrivelse.

I nævner en blanding af 'tilskudsfoder' og korn til vintermånederne. Hvad menes med 'tilskudsfoder' - er det bare fx æglægningsfoder som man også bruger til Høns?