Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Enlig høne  (Læst 2511 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fru Heegaard

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Enlig høne
« Dato: 16 Maj , 2018, 19:38 »
Hej alle

Jeg håber, I kan hjælpe mig med at vende nogle tanker. Vi har pt 2 høns. De er meget tæt knyttede til hinanden og er ikke glade for at være adskilt (hvis den ene har forvildet sig om bag et hegn f.eks)

Den ene har i dag fået læggenød. Vi har desværre mistet en til dette for år tilbage (øksen i sidste ende), så vi ved godt, at odds er dårlige. Hun får dog til i morgen til at se, om ægget kan komme ud (har smurt med lidt olie på vatpind og nu har hun fred og ro)

Men, såfremt hun ikke klarer den, så står vi med en enlig høne. Jeg tror egentlig ikke, at hun vil tage specielt godt imod nye og vi er nok heller ikke selv klar til en ny omgang høns, men omvendt, så synes jeg heller ikke, at hun skal gå alene. Hun er kun lige over 1 år gammel. Skal vi lade dem følges ad øksens vej, såfremt den med læggenød ikke klarer det? Vil man overhovedet kunne sætte en anden voksen høne ind til den her?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Enlig høne
« Svar #1 Dato: 16 Maj , 2018, 19:50 »
Jeg håber, din høne klarer sig igennem læggenøden. Det gør de heldigvis ofte.

Skulle det ske, at du står med en alenehøne, så kan du fint finde en veninde til hende. Din enehøne vil selvfølgelig markere, at det er hende der bestemme, men de skal nok finde ud af det sammen og blive tætte veninder
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Fru Heegaard

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Enlig høne
« Svar #2 Dato: 16 Maj , 2018, 19:59 »
Tak for svar. Jeg havde ellers opfattelsen af at man skulle være meget heldig, hvis de klarer den. Så håber jeg, at hun gør statistikken for overlevelse god.

Hun står bare helt sammenpresset i den ene ende af hønsegården nu og reagerer ikke rigtigt på os. Hun var helt frisk kl ca 15, for der jagtede hun mig rundt i haven for at få korn.

Hvis ikke der er bedring i morgen eftermiddag så skal hun ikke stå og lide. Jeg kan forstå at det er smertefuldt med læggenød.

Vi har været noget uheldige, men har også kun overtaget "over hækken høns", som folk er blevet trætte af. Så det var været blandet landhandel af ISA, sussex og så de blandingsputter vi har nu (sikkert noget hybrid også for de skrukker ikke)

Hvor finder man en enkelt høne, hvis man helst ikke vil støtte dyrehandlernes hønsehandel? Og der ikke er flere over hækken høns i nabolaget i øjeblikket.

Offline Fru Heegaard

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Enlig høne
« Svar #3 Dato: 16 Maj , 2018, 20:41 »
Ja! Så kom verdens største vindæg til verden. Puha der lettede en sten fra mit hjerte. Hun lagde det i hjørnet af hønsegården, hvor hun stod og hæng. Bagefter er hun gået direkte på reden. Jeg ved ikke, om det er fordi der kommer mere eller et rigtigt æg. Men jeg er meget mere fortrøstningsfuld nu.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Enlig høne
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2018, 05:26 »
Det var godt. Det tager på kræfterne at skulle presse og koncentrere sig i mange timer, så hun var sikkert træt efter vindægget kom.

Jeg har igennem årene oplevet læggenød utallige gange hos mine unge hybrider, men jeg har aldrig mistet en eneste af dem til læggenød. Det vigtigste er at lade hønen være i fred i de nogle gange mange timer, det tager at få ægget ud. Forstyrrer man hønen i tide og utide, brydes den dybe koncentration hønen er i omkring presseriet, hvilket blot forlænger forløbet.

Nu kom du heldigvis ikke til at stå med en ensom alenehøne, men mht til at finde en ny veninde eller to så kan du søge her på forum eller i en af de utallige hønsegrupper på facebook
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Fru Heegaard

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Enlig høne
« Svar #5 Dato: 19 Maj , 2018, 11:41 »
Hun havde det fint i går og var i haven som hun plejer. Her til morgen var det kun den anden, der kom ud, men jeg regnede med lille Kylette var ved at lægge æg.

Et par timer senere var hun stadig ikke kommet ud. Jeg tjekkede og hun lå stendød på reden.

Den anden er temmelig urolig og oprørt, men det er nok ikke så underligt. Jeg har set at en lokalt har orpibgton fra sidste år. Det passer aldersmæssigt med hende der er tilbage. Vil de få lige så stor glæde af hinanden selvom de ikke er samme slags? (Jeg kan huske, at mine første, der var isa, var enormt racistiske)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Enlig høne
« Svar #6 Dato: 19 Maj , 2018, 12:11 »
Det var trist, at veninden døde :'(

Jeg er sikker på, at din enlige høne vil hilse en eller to nye veninder hjertelig velkommen.
Orpingtons vil være rigtig fine - de er rolige høner.
Jeg synes, du skal slå til straks - der er ingen grund til, at din enlige høne skal begynde at mærke ensomheden
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Fru Heegaard

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Enlig høne
« Svar #7 Dato: 19 Maj , 2018, 12:24 »
Ja det var virkelig trist. I det mindste var hun helt i hopla i går.

Jeg henter en orpington om en halv time.