Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vores kyllinger dør  (Læst 2966 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Vores kyllinger dør
« Dato: 27 Marts , 2019, 18:58 »
Udrugningen af kyllingerne gik fint og klækningen skete den 20. og 21. marts. De kom under varmelampe efter et døgns tid, godt og vel. De har vand og undulatfoder og får et hårdkogt æg der er moset med jævne mellemrum. Efter 4 dage ca overtog en skrukhøne flokken og stornyder dem. Hun er meget blid.
Men der dør en kylling dagligt ca. Og det bliver ved. Vi startede med 16 kyllinger. Nu er der 8 tilbage. De bliver langsomme/sløve. Sover en del. Og står og stivner lidt under varmelampen. Efter 1/2 døgn på denne måde dør de. Hvad fanden sker der?
Ingen tynd mave eller utøj eller andet synligt.
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Vores kyllinger dør
« Svar #1 Dato: 27 Marts , 2019, 20:00 »
Hvordan afgør du, at der er varmt nok under lampen?
Om natten er lufttemperaturen kun få grader, det er den luft kyllingerne indånder. Varmelampen giver kun strålevarme.
Eller ligger de under skrukhønen?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Vores kyllinger dør
« Svar #2 Dato: 27 Marts , 2019, 20:42 »
Ja, er de under hønen eller er det varmelampen der passer dem ?

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Vores kyllinger dør
« Svar #3 Dato: 27 Marts , 2019, 21:20 »
Nogle var under lampen andre under hønen. Kyllingeburet står på ben dvs ikke direkte ned på jorden inde i hønsehuset. Trådgitteret i den ene side i Kyllingeburet er dækket med stofbleer på ydersiden. Varmen fra varmelampen varmer naturligvis kun nedad på ‘reden’ men de ligger pænt under lampen og fylder en tallerken ca. Efterhånden ligger alle kyllinger vel under hønen. Nu er de ikke så mange mere jo.
Mht temperatur har jeg tjekket om aftenen inden sengetid og igen ved 5 tiden når jeg står op. Der er ikke så koldt i vores hønsehus. Så de ligger ikke for koldt.
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Vores kyllinger dør
« Svar #4 Dato: 27 Marts , 2019, 21:54 »
Til venstre i menuen kan du finde Artikler om avl .
I artiklen om kyllinger kan man se hvilken temperatur kyllingerne bør have, og det er lufttemperaturen.

Temperaturen skal være

1.uge: 30-32 "
2.uge: 28-30 "
3.uge: 26 "
4.uge: 25 "
derefter til kyllinger er befjeret ca. 23 ".

Temperaturen skal måles ca. 5 cm over gulvet. Lyt til kyllingerne det er nemt at høre om de befinder sig godt. En let kvidrende pippen er et tegn på er de er tilpasse. Derimod et højt skrigende pippen ikke så godt, de fryser temmelig sikkert. Se efter om de klumper sig sammen i et hjørne. Tjek temperaturen en ekstra gang.
« Senest Redigeret: 27 Marts , 2019, 22:01 Fra Gok »

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Vores kyllinger dør
« Svar #5 Dato: 27 Marts , 2019, 22:10 »
Jamen ingen fryser. De ligger så fint og hygger
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Vores kyllinger dør
« Svar #6 Dato: 28 Marts , 2019, 20:23 »
Det er desværre ikke nok med "de fryser ikke, de har det godt" - det er temperaturen det tæller og ikke en vurdering om de fryder eller ej, eller de har det varmt nok - det kan vi ikke vurdere, kun termometeret tæller her.

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Vores kyllinger dør
« Svar #7 Dato: 28 Marts , 2019, 20:45 »
Ja det er jeg klar over. Jeg følger skemaet og kigger samtidig objektivt på kyllerne. Mere tror jeg altså ikke jeg kan gøre
Jeg har haft maskinkyllinger 4-5 gange før og der har aldrig været problemer
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline torsholt

  • Bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Vores kyllinger dør
« Svar #8 Dato: 29 Marts , 2019, 13:10 »
Jeg har meget dårlig erfaring med at fodre med fuglefrø, sidste år døde alle mine  kyllinger efter at have fået lidt fuglefrø som beskæftigelse, nogle døde kort tid efter, andre tog det uger eller måneder, alle var de meget afmagret. Mine små volierefugle tog ikke skade af frøet.   Fuglefrø kan bestå af vidt forskellige blandinger fra mange steder i verden, oftes fra fattige områder og hvem ved hvordan disse frø bliver behandlet, gødet, sprøjtet. opbevaret og fragtet, måske fugtigt, så de indeholder svampesporer eller andre gifte. Mit råd er brug kun foder specielt beregnet til kyllinger, gerne med koksidiostat, altså udenlandsk startfoder eller fasanfoder.  Kogte æg mm bliver meget hurtigt fordærvet, særligt i nærheden af varmelampe, græs og grønt hvor der har kravlet dræbersnegle på er direkte befængt med salmonella.  Brug heller ikke havregryn, hvis havre, skal det være knuste hele korn. Gem fodersækkene til foderet er spist.  Dette er rådene jeg fik af fjerkræ dyrlægen.

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Vores kyllinger dør
« Svar #9 Dato: 30 Marts , 2019, 06:53 »
Jeg har en tese om at de har fået træk. Vores kyllingebur er skærmet af med faste sider på 3 af siderne og trådgitter på ydersiden. Her har jeg den første uge hængt stofbleer op på ydersiden for at afskærme lidt. Men tror de har fået træk ind i den ene side ved siden af stofbleen. Uanset er de sidste kyllinger stærke og levedygtige og mor passer godt på dem.
Så nu er der håb. Og skrukhøne nummer to ligger nu på 5 smukke æg i stedet for de 3 stenæg den startede på. 😃tusind tak for jeres input. Vi lærer hele livet 😊
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte