Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: æggenes smag - gourmet æg ?  (Læst 10838 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #15 Dato: 25 Februar , 2010, 13:24 »
Jeg vil lave nogle forsøg med mig selv, mand og søn som "smagsdommere", tænk at man skulle ende som sådan en *f
Vi har maran og wyandot i dværg, mon også der kan være forskel i smag på farvevarianterne?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Karla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #16 Dato: 25 Februar , 2010, 13:26 »
Super Marianne

Glæder mig til at høre om resultatet.  /o
Med venlig hilsen
Karla
0,55 Bovense øko
0.1 Bordercollie
0.1 Lækker kat

Susanne

  • Gæst
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #17 Dato: 25 Februar , 2010, 17:24 »
Ja, det bliver interessant at følge med i.  :D Når I laver blindtests, må der da komme en form for saglighed i forsøget.

Kan nemlig berette, at de blødkogte æg vi får næsten hver morgen fra de nye italienere smager absolut himmelsk fantastisk fremragende eventyrligt godt! Ovenpå en lang periode uden æg fra silkehønsene overhovedet.

Og jeg er helt klar over, at det her i huset er den psykiske faktor, der giver den allerstørste smagsforskel.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #18 Dato: 25 Februar , 2010, 20:28 »
Haha, sådan har jeg det også, Susanne! :D Også mht. hjemmeslagtede kyllinger! :D

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #19 Dato: 25 Februar , 2010, 22:40 »
Men i dag kunne jeg nok ikke finde på at lave sådan noget..må sige jeg har en slags samonella fobi..
Men i barndommes tid tog vi da ikke skade af det.. ;)

Og efter min beskedne mening er det nok lige præcis den væsentligste grund til at vi ser stigende problemer med salmonella og andre bakterier. Det 'hypes' i den grad at vi skal være forsigtige med stort set alting, at folk simpelt hen lever for 'sterilt' og derved bliver modtagelige for og reagerer på den mindste smule bakterieforekomst.

Ved almindelig køkkenhygiejne og almindelig sund omgang med hvad vi spiser (lad ikke en kage med rå æg som ingrediens stå en uge i køleskabet som nogle gjorde for nogle år siden. Overdosis af hvad som helst vi føre til sygdom eller død) tror jeg ikke der er de store risici for at blive rigtigt syge.

Lev 'som da vi var børn'. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #20 Dato: 26 Februar , 2010, 15:51 »
@Erik: Er det den dér kiksekagehistorie, hvor der var to der døde? :( Var det en kage, som havde stået så længe?

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #21 Dato: 26 Februar , 2010, 17:12 »
Efter min mening kan der sagtens være forskel på æggenes smag alt afhængig af race, men mest som et biprodukt af hønsenes øvrige racekendetegn. Man læser af og til om, at en god æglæggende høne har et kvikt væsen, og lur mig om ikke en kvik høne, der er ferm til at skaffe al den mad, den skal bruge, også lægger flere og bedre æg end en høne, der står og hænger.

Det taler ikke alt for godt for min dejlige "halvbrune" dværghøne. Hun er sølvhalset, men har desværre fået arvet en vis forsigtighed fra sin brune biologiske mor.

PS: Med hensyn til "Pilegaardens" indlæg, så minder det mig meget om en overskrift i min forrige biologibog: "Du undgår at blive syg af salmonella." Det fremgik (til min ærgrelse) af teksten, at det ikke skulle forstås som det modsatte af påstanden "Du bliver syg af salmonella"... :D
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #22 Dato: 26 Februar , 2010, 21:53 »
@Erik: Er det den dér kiksekagehistorie, hvor der var to der døde? :( Var det en kage, som havde stået så længe?

Det var hvad der var fremme i medierne dengang. En rest af kagen havde angiveligt stået i køleskabet en uges tid, inden den blev fortæret. Så en ren bakteriebombe.
Mvh
Erik Andersen

Offline Karla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #23 Dato: 27 Februar , 2010, 09:51 »
Efter min mening kan der sagtens være forskel på æggenes smag alt afhængig af race, men mest som et biprodukt af hønsenes øvrige racekendetegn. Man læser af og til om, at en god æglæggende høne har et kvikt væsen, og lur mig om ikke en kvik høne, der er ferm til at skaffe al den mad, den skal bruge, også lægger flere og bedre æg end en høne, der står og hænger.

Det taler ikke alt for godt for min dejlige "halvbrune" dværghøne. Hun er sølvhalset, men har desværre fået arvet en vis forsigtighed fra sin brune biologiske mor.

P

Det bliver spændende at se hvad Marianne finder ud af i sin test. Der kan jo nok også være noget om de kvikke høns, men mon en høne der lægger æg ikke nok skal sørge for at få den mad hun skal bruge når der er adgang til det. Ellers vil hun vel holde op med at lægge æg ???

Men mine Brahmaer er kvikke nok til at gafle de gode bidder og de har ikke konkurrence fra hybriderne, da de går for sig selv for tiden. Hybriderne kom i karantæne/husarrest da de hakkede de nye Brahmaer. Men begge hold fodres nøjagtigt ens. Ingen forskelsbehandling her  /o
Med venlig hilsen
Karla
0,55 Bovense øko
0.1 Bordercollie
0.1 Lækker kat

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #24 Dato: 27 Februar , 2010, 10:57 »
Så har vi gennemført vores eksperiment, to maran æg og to wyandotte æg blev kogt og skåret i kvarter lagt på fire tallerkner med en post-it under, hvor der stod hvad det var og en post-it med nummer synligt. Søren mente at maran æggene var bedst, jeg kunne ikke smage forskel, og Thomas deltog ikke, da han havde nok æg i sit blødkogte æg.
Hermed slutter vores ikke særlig videnskabelige forsøg  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Karla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #25 Dato: 27 Februar , 2010, 13:21 »
Tak for info Marianne. Så er der altså nogen der kan smage forskel....

Vi må have nogle flere på banen. Er Claus Meyer medlem af dette forum  :o

De må da skulle bruge de allerbedste øko-race-æg på den der restaurant Noma.
Med venlig hilsen
Karla
0,55 Bovense øko
0.1 Bordercollie
0.1 Lækker kat

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #26 Dato: 27 Februar , 2010, 22:05 »
Her hos os spiser vi stadig citronfromage, og æggesnaps, og andre uhyrligheder, og til dato er vi jo stadig til stede.
 /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: æggenes smag - gourmet æg ?
« Svar #27 Dato: 27 Februar , 2010, 23:22 »
Bliv du trygt ved med det Ina. Det gør vi også her.

Og uden at det er videnskabeligt eller på andet måde bevist ville jeg tro at vi har en bedre chance for at klare angreb af bakterier eller virus end de som pakker sig ind i alle mulige beskyttelsesforanstaltninger.

Den dag der for alvor kommer et livstruende angreb af bakterier eller vira, tror jeg et stærkt immunforsvar er bedre beskyttelse end noget andet man kan finde på i en håndevending (som feks ikke gennemtestede vacciner).
Mvh
Erik Andersen