Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsene strejker!  (Læst 2713 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ydefar

  • Bruger
  • Indlæg: 6
Hønsene strejker!
« Dato: 21 November , 2018, 20:06 »
Hej hønseeksperter.

Jeg plejede at have en flok på 11 damer og en enkelt herre. De gav dagligt mellem 9 og 11 æg.
For en uge siden fik de selskab af yderligere 15 damer. De lagde ifølge sælger omkring 10 æg dagligt.
Siden har jeg ikke haft flere end 10 æg dagligt, og en enkelt dag var jeg helt nede på 7  :(

De har lys fra 6 morgen til 19 inde i den garage de sover i. De har rigeligt med plads både indendørs og udendørs. Jeg kan på æggenes farve se, at der er nogle af æggene der er lagt af de nye damer, men størstedelen ligner dem jeg plejede at få.

Hvad kan den nedsatte mængde af æg skyldes? Stress over nye omgivelse og nye venner, årstiden, nyt foder (for de nye), og er der mon håb for at der kommer gang i produktionen igen?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hønsene strejker!
« Svar #1 Dato: 21 November , 2018, 21:30 »
Du har ret, nye omgivelser, nye venner - alt er vendt op og ned i dit hønsehus. Det kan meget vel stoppe æglægningen, både hos de gamle og de nye. Tiden der skal til, at alle igen lægger æg kan være meget lang. Det kommer selvfølgelig også an på hvilken race vi taler om. Men tålmodighed skal der til. Hel og lykke med det  :D

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Hønsene strejker!
« Svar #2 Dato: 24 November , 2018, 07:23 »
Her på farmen skiftede jeg først på ugen hanen fra sidste år ud med en 'voksen' hanekylling.
Og tænkte, det ville vække (livs)glæde og æggelæggerlyst hos de 1½-års høns, der har overstået fældningen. Nope, glem det, de er gået i strejke, kun et enkelt æg siden.
Måske de bare prioriterer tiden til andre fornøjelser? ::) 
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hønsene strejker!
« Svar #3 Dato: 10 Januar , 2019, 10:18 »
Hvad så ?, er æggene vendt tilbage, nu hvor lyset er kommet retur, eller i hvert fald er dagene så småt blevet længere - det hjælper jo svært på det.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Hønsene strejker!
« Svar #4 Dato: 10 Januar , 2019, 10:45 »
Her fra er meldingen, at der nu kommer 2 æg dagligt fra de 9 1½ års høns - og også 2 fra de omkring 9 unge høns fra foråret '18. Så det er da laaaaangsomt ved at komme i gang. Min erfaring med sussex er, at de begynder i juleferien, hvad enten det er unge høns fra foråret eller ældre høns, der har overstået fældning. Sådan er det nu med 1. klasses hønsehus med lys 12 timer dagligt. Og sådan var det også, da jeg havde en lille flytbar 'hønsefræser' uden lys.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline ydefar

  • Bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Hønsene strejker!
« Svar #5 Dato: 10 Januar , 2019, 18:22 »
Det går fremad. Jeg er oppe på 16 æg dagligt i snit. Nogle dage 19, og de regnfulde blæsende dage er jeg nede på ti.
Uden at være hønsepsykolog, så tror jeg simpelthen bare de skulle se hinanden an. Hanen virker godt tilfreds. Når damerne bliver fodret, så går han rundt og ser hvilken intetanende høne han skal hoppe på!!!
De har fået fem nye redekasser, og vores kantinedame forsyner mig dagligt med alle salat- og brødrester fra arbejdet. Desuden får de fuld-af-pep foder med deres æglægningspiller nu.
Hvad der har gjort forskellen er svært at sige. De ville sikkert være kommet igang før eller siden uanset hvad.


Sent from my iPhone using Tapatalk
« Senest Redigeret: 10 Januar , 2019, 18:24 Fra ydefar »