Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Slappe høns  (Læst 3258 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Laerke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Slappe høns
« Dato: 11 August , 2018, 20:41 »
Hej
Jeg har 6 Tværstribet Plymouth Rock. Da vi kom hjem her til aften, troede vi min ene høne var død - da jeg tog fat i hende for at bære hende væk, løftede hun hovedet lidt og åbnede det ene øje. Men der er ikke meget liv i hende... En anden sad under hønsehuset i støvbadet - hun var ret ligeglad med at jeg gik helt hen til hende, de er nogenlunde tamme, men ikke SÅ tamme. De var alle 6 ret ligeglade med at få serveret havregrød som de ellers plejer at guffe i sig med stor lyst.
Jeg har de sidste dage lagt mærke til at kammen og hagelappen har været ret bleg - især på hende der nu næsten er død. Nogen der har et bud på hvad de fejler og hvad jeg skal gøre???
Hilsen Lærke

Opdatering kl 21.23
Hende jeg troede var død da vi kom hjem, er nu død.
Hende i sandbadet var ikke gået i seng sammen med de andre, så jeg har båret hende ind. Hun flyttede sig i første omgang, men jeg kunne sagtens tage hende op.

Det skal tilføjes at jeg har ledt på nettet, og ikke kunnet finde en sygdom der passer på "mine" symptomer. Ingen af dem nyser, hoster, har diarré eller udflåd fra øjnene eller næb...
« Senest Redigeret: 11 August , 2018, 21:23 Fra Laerke »

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Slappe høns
« Svar #1 Dato: 11 August , 2018, 22:30 »
Bleg kam, sløvhed og manglende ædelyst kan meget vel være symptomer på luse- eller mideangreb. Bliver sådanne angreb ikke opdaget og behandlet, så risikerer hønsene at dø.

Blodmider har haft ekstrem gode betingelser denne sommer. De suger blod på hønsene om natten og gemmer sig under sovepindene og alle sprækker og revner i hønsehuset om dagen.

Lus lever på hønsene og vil kunne ses i fjerdragten

Forgiftning giver også bleg kam, sløvhed og manglende appetit
« Senest Redigeret: 11 August , 2018, 22:31 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Laerke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Slappe høns
« Svar #2 Dato: 12 August , 2018, 10:53 »
Tak for svaret :-)
Jeg troede ikke det kunne være et problem, da jeg sprayede hønsehuset med Tanaco Flue Chok(efter grundig rengøring) d. 20.7. Da jeg for to år siden anskaffede mig høns, blev jeg anbefalet at behandle med det én gang pr sommer.
Men har nu været ude og tjekke - og der er i hvert tilfælde en masse små der kravler rundt på hende. Kan ikke rigtig finde tydelige billeder så jeg kan afgøre om det ér lus.
Der gives en masse forskellige råd til hvordan man skal komme dem til livs - og det virker lidt som om de modsiger hinanden - hvad er dit bedste råd?
Hilsen Lærke

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Slappe høns
« Svar #3 Dato: 12 August , 2018, 16:25 »
Der er nok ingen tvivl om, at det er et massivt luseangreb

Man kan ikke sikre sig mod lus eller andet utøj ved at sprøjte èn gang pr sæson. Blodmiders chance for at indtage et hønsehus reduceres ved at kalke huset indvendigt og skifte strøelsen ofte.

Lus kan komme, hvornår det skal være. Jeg vil anbefale dig STRAKS at behandle alle med staldchok. Et pust i rumpen og èt under hver vinge. Når din flok er så medtaget som den er, så giver du også et pust ned ad ryggen, mens du med den anden hånd løfter fjer og dun ved at stryge hønen mod fjerretningen, så fjerene løfter sig. Der skal behandles x 3 med 9-10 dages mellemrum.
Høns påvirkes meget lidt af pyrethrin, der er det aktive stof i chrysanthemum-udtrækket, som er i staldchok. Jeg bruger selv staldchok - eller ivermectin, der har en længere virkningstid, men det er et receptpligtigt stof.

Skynd dig at få dine høns behandlet og skift strøelsen ud - den gamle strøelse skal graves ned, brændes eller smides langt væk.
Tanaco fluechok er fint at bruge til formålet
« Senest Redigeret: 12 August , 2018, 16:34 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Laerke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Slappe høns
« Svar #4 Dato: 12 August , 2018, 20:37 »
Hej igen Helle - tak for uddybende svar :-) Ser det først nu da jeg har været i gang med hønsene...
Jeg har i eftermiddag tømt huset helt, fejet grundigt ned, og sprøjtet med Tanaco staldchock. Det har været lukket 1 time efter. Hende der er meget medtaget har fået et pust under hver vinge. Jeg kan ikke se lus der kravler på de andre. Får fat i Hemexcide i morgen så de kan støvbade i det. Så håber jeg det går den rigtige vej :-)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Slappe høns
« Svar #5 Dato: 12 August , 2018, 21:55 »
Du skal behandle hele flokken med staldchok - også selv om du ikke kan se lus på de. Alle skal have 3 behandlinger med 9-10 dages mellemrum
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Laerke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Slappe høns
« Svar #6 Dato: 14 August , 2018, 17:20 »
Det er gjort :-)
Og de har det meget bedre :-) :-) :)
Tak for dine vejledninger og hjælp :-)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Slappe høns
« Svar #7 Dato: 14 August , 2018, 18:29 »
Dejligt at høre  :) /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14