Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad gør i med alle de kyllinger?  (Læst 2881 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Hvad gør i med alle de kyllinger?
« Dato: 10 Maj , 2018, 21:20 »
Jer med rugemaskiner - hvad Søren gør i med alle de kyllinger? Vi ruger kun med skruk og lige pt har jeg 4 høner der ruger og 2 mere der truer med at lægge sig... men har jo slet ikke plads til alle kyllinger indtil de er slagteklar... så hvad gør i andre?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hvad gør i med alle de kyllinger?
« Svar #1 Dato: 11 Maj , 2018, 22:02 »
Måske er der ikke nogen, der svarer, fordi de heller ikke ved det  ;)
Sidste år valgte jeg at beholde alle hunnerne og slagte hannerne. Men den går ikke i år, der er bare ikke plads.
Min plan er at slagte nogle af de gamle høns, men det bliver ikke nemt, der var jo en grund til, at jeg beholdt dem alle sammen sidste år.
P.t. går jeg og kigger på hvem der kan undværes  :-\
Og så er det min plan, at prøve at begrænse antallet af æg hønsene ruger på.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hvad gør i med alle de kyllinger?
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2018, 07:53 »
Nu skriver du til dem med rugemaskiner - det har jeg ikke - men så tillader jeg mig alligevel at give mit indput til din forespørgsel.
Jeg er bekendt med, at af kyllinger fra rugemaskiner og hos virkelige dedikerede racehønseavler, sker der en meget tidlig frasortering af ikke racetypiske dyr.
Det mindsker antallet - somme tider meget.
Man kan jo gøre hvad man finder rigtigt i sin egen besætning og måske begrænse antallet ved ikke at fylde rugemaskinen igen og igen. Der ligger jo normalt en formål bag det man udruger.
Min erfaring med skruk er nu, at antallet der opnår slagte- eller levealder for udbyttet, ikke står i forhold til antallet af æg der startede projektet. Tit ender 10 til 12 rugeæg med at der kun er 4 - 5 stykker til sidst. Men det er naturligvis forskelligt fra avler til avler. Mine går helt frit, og det koster - katte, rovfugle mm  ::) til gengæld er det kvikke og livsduelige dyr der overlever.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Hvad gør i med alle de kyllinger?
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2018, 07:55 »
Sidste år gik jeg også og grublede over hvordan jeg skulle få plads. Men så mistede jeg 4 kyller på en nat. De frøs ihjel. Så udlignede det sig selv da hanerne blev slagtet.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Hvad gør i med alle de kyllinger?
« Svar #4 Dato: 12 Maj , 2018, 13:15 »
Ja for vi plejer kun at have vores dværghøner som ruger, og de kan jo højst ligge på 6-8 æg som så ender med 4-5 levedygtige kyllinger. Derfor har vi de andre år også kunnet nøjes med at slagte store fine haner i 5 mdrs alderen og så beholde hønekyllinger. Men det går heller ikke i år...

Så vores plan i år bliver derfor først at slagte halvdelen af de gamle som er fra 2016 til tarteletter og så vil vi forsøge at sætte kyllingerne ind til flokken når de er omkring 14 dg gamle sammen med deres skruk mor. Vi har tidligere prøvet at sætte unge kyllinger på 6-8 ugers ind til den store flok, men der er altid en eller to som bliver syndebuk og hakket voldsomt i. Det er fordi vi har ruget store kyllinger ud ved dværghøns. Så det stoppede vi med.

Men Hvad er jeres erfaringer med at sanmenføre skruk og kyllinger med den øvrige flok? Er det bedst så tidligt som muligt mens kyllingerne er små? Eller er det bedre at vente til de er lidt ældre?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad gør i med alle de kyllinger?
« Svar #5 Dato: 12 Maj , 2018, 15:55 »
Hvis det er os avlere, der menes, jamen så laver vi jo ikke flere kyllinger end vi har plads til. Og ja, kyllingerne sorteres løbende igennem hele året, så dem som ikke skal bruges til videre avl året efter bliver sorteret fra.

Og så er det forøvrigt dejlig luksus at være selvforsynet med kød fra egne haner hele året rundt. Så man ikke behøver at købe papkyllinger fra butikkerne-

Og de extra høner, som kommer kan jo enten sælges til andre avlere, nye såvel som "gamle" hvis de er gode standard mæssigt eller hvis de har lidt fejl komme ud i en have og lægge nogle dejlige æg hos havehønsefolket.
« Senest Redigeret: 12 Maj , 2018, 19:06 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvad gør i med alle de kyllinger?
« Svar #6 Dato: 12 Maj , 2018, 17:35 »
Jeg fik rugemaskine sidste år. Den første prøverugning med fem æg gav tre kyllinger. Det var jo ikke så værst ift alle de fejl der skete undervejs. Startede ny rugning med 12 æg. Det kom der 10 kyllinger ud af. Det første kuld viste sig at være tre høner - præcis hvad jeg skulle bruge. Det andet kuld fem haner og fem høner. Hanerne blev slagtet og hønerne solgt i ca 7 ugers alderen.Havde det rigtig godt med at hønerne fik et godt hjem.  Man må have en plan B og C ....

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Hvad gør i med alle de kyllinger?
« Svar #7 Dato: 12 Maj , 2018, 23:18 »
Kyllinger ind til flokken.

Jeg plejer at lade skrukmutter bestemme. Når hun viser, at de små skal ud, så kommer de ud. Når hun viser, at de skal være sammen med resten af flokken, så bliver dørene åbnet. Eneste problem kan være, hvis hun bliver træt af kyllingerne, før de er kommet ind til de store høns. Derfor skal det helst være senest, når de er 5 uger gamle, så de har en beskytter, som også kan vise dem, hvordan hele systemet fungerer.

Det er desværre ikke lykkedes for mig at få en foderanordning bare til kyllerne til at fungere, så der er babymad til alle, der gider den servering. Til gengæld smovser de små i de stores rester.

Jeg har aldrig oplevet, at en kylling er blevet hakket (de store høns markerer bare, hvem der bestemmer). De frækkeste kyller snupper godbidder ud af næbbet på hanen - og han finder sig i det.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvad gør i med alle de kyllinger?
« Svar #8 Dato: 14 Maj , 2018, 08:22 »
Hvis man ruger på gode æg af pæne racefugle er det ikke svært at sælge kyllinger eller ungfugle. Der er altid nogen, der har fået ryddet hønsegården af en ræv eller hvor årets avl er slået fejl. Jeg har også en gang solgt daggamle til en fasanavler, som skulle bruge dem som rollemodeller for fasankyllingene. De er nemlig ikke så flinke til selv at søge føde som hønsekyllingerne er.

Haner bliver slagtet.
Nogle maraner, nogle araucana.