Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk faverolle  (Læst 1518 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasmus Hvidkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Skruk faverolle
« Dato: 06 Maj , 2018, 18:36 »
Hej med jer

For ca. 5 dage siden, havde jeg en faverolle der lagde sig skruk!!!

Det troede jeg faktisk ikke var muligt, men da jeg havde gået med tanker om, at tilføre lidt nye damer til hønsegården, kunne dette jo ikke komme på noget bedere tidspunkt.

Jeg flyttede hende derfor (i ly af natten)til et skrukbur i rolige omgivelser, og aftenen efter, listede jeg 9 silkeæg under hende.

Men alt dette har jo rejst lidt spørgsmål, som jeg vil høre jer, om i kan hjælpe mig med at få besvaret?!

Hvis hun nu hopper af reden, er det så en mulighed at ruge dem færdige i rugemaskine?

Og når de så kommer ud af rugemaskinen, skal de så gå for sig selv til de er blevet store nok , til at "forsvare" sig selv. ( der er 3 andre faverolle i gården)

Hvis hun ruger færdig, hvornår må hende og kyllingerne komme ud i hønsegården?

Jeg håber, at i kan hjælpe mig med at besvare mine spørgsmål.

Venligst
Rasmus




Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Skruk faverolle
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2018, 19:44 »
Tillykke med den skrukke faverolles :) - ja, det ses ikke så ofte.

Hvis skrukken går af reden i utide, kan du fint ruge æggene færdig i rugemaskine. Kyllingerne skal have varmehjælp til de er fuldbefjerede og kan komme sammen med flokken, når de er en 11-15 uger gamle - alt efter hvilke forhold flokken lever under.

Hvis hun selv ruger æggene ud og passer kyllingerne, så kan du lade skrukken selv bestemme farten. Hun går af reden med sit kuld, når hun mener, de er klar. Hun forlader huset med kyllingerne, når hun mener, de er klar og hun fører sine kyllinger sammen med flokken, når hun mener det er tid - ofte efter ganske få dage. En skruk med kyllinger er i langt de fleste tilfælde helt i stand til at fortælle resten af flokken, at de skal holde sig fra hendes afkom
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14