Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Apatisk hane  (Læst 2444 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Apatisk hane
« Dato: 24 April , 2018, 21:20 »
For første gang i vores liv har vi fået høns. Tre prægtige høner af racen stor, sort australorps fra 2017. Vi har kun haft dem i få dage, men de er faldet godt til, lægger æg i redekassen, går på pind ved sengetid, stortrives i hønsegården med skraben og støvbadning o.s.v.
Her kommer så problemet. Da vi gerne vil have kyllinger fik vi en hane af samme race med. Han er i fældning, og ser rædsom ud, men det værste er, at han er fuldstændig apatisk. Han går ikke ud i hønsegården, men ligger og sover det meste af dagen i et hjørne af hønsehuset, og han interesserer sig overhovedet ikke for de tre skønheder. Han spiser og drikker dog normalt. Sælgeren oplyser, at han er far til de fineste kyllinger, så jeg spekulerer på, om fældningen kan være årsag til hans manglende virilitet, eller om han simpelthen er syg. Jeg håber, at nogen har et bud på, hvad der kan være galt.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Apatisk hane
« Svar #1 Dato: 25 April , 2018, 05:17 »
Tillykke med den lille flok - australorps er en dejlig race.

For nogle individer kan fældningen være en meget hård omgang at komme igennem, hvor de føler sig så trætte og usle, så selv os, der har været hønseejere i mange, mange år, kan have svært ved at se, om h*nen er syg. Jeg kan derfor ikke 100% udelukke, at din hane er syg, men du giver flere oplysninger, der kunne tyde på, at hanen er meget hårdt ramt af sin fældning. Du skriver, at han ser rædsom ud, hvilket tyder på, at han over kort tid har tabt en stor mængde af sin fjerdragt. Produktionen af alle de nye fjer er meget energikrævende og kan dræne en h*ne så meget, at den i en kortere periode nærmest virker apatisk og meget, meget træt. En h*ne, der er i gang med at producere ny fjerdragt, skal være normalt fødesøgende - hvilket din hane også er. Der er brug for meget energi til de nye fjer, så giv masser af grønt og gerne ekstra proteinrigt føde til ham i perioden.
Hold godt øje med hele hans adfærd i den kommende tid og han skal gerne begynde at friske op i løbet af en lille uges tid. Når de nye fjer begynder at bryde igennem huden, plejer den værste træthed at have fortaget sig. Vær opmærksom på, at hanen kan være endog meget øm i sin krop, mens fjerene bryder frem, så løft så lidt som muligt på ham.

Jeg håber, det er fældningen og den nylige flytning, der har sat jeres hane midlertidig ud af spillet, men får han det værre og begynder at miste appetit, må du skrive igen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Apatisk hane
« Svar #2 Dato: 25 April , 2018, 09:58 »
Hej Helle

Tusind tak for dit svar. Det beroliger mig meget. Jeg skal nok sørge for, at han bliver forkælet med ekstra proteinrigt foder i den kommende periode. Jeg bliver sikkert til grin, men jeg finder  bænkebidere under sten og træstammer og serverer for dem. Langt de fleste tilfalder dog overhønen, som sjovt nok er den mindste i flokken.

Med venlig hilsen

Flemming jensen

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Apatisk hane
« Svar #3 Dato: 25 April , 2018, 10:09 »
Shhh  ;) Det der med at samle krible krable ind til hønsene, det er vi vist mange der gør :-)
Min flok går dog frit, så de finder det meste selv, men det er altså enormt hyggeligt både for hønsene, men så sandelig også for mig, når vi går ud og flytter rundt på brændestaben, så alle bænkebidere, edderkopper osv kommer frem.
Når din hane nu forhåbentlig snart kommer til kræfter igen, vil du se, at det er ham, der finder insekter o.a. til sine fjerpiger og pipper højt, når der er bid. Det kan ofte være svært at special-fodre en hane med godbidder, da han næsten altid vil sørge for, at hans høner får først, inden han selv spiser af herlighederne

Det er ikke en hønes størrelse men hendes lederevner og overblik, der er afgørende for, om hun ender som førerhøne. Jeg har i en del år haft en lille bitte araucana som førerhøne for en flok store kampvogne som faverolles, store maraner m.fl.
« Senest Redigeret: 25 April , 2018, 11:51 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Apatisk hane
« Svar #4 Dato: 25 April , 2018, 10:17 »
Jeg glemte at nævne, at det er ret vigtigt, at du gennemgår hanens fjerdragt, så du er sikker på, at han ikke har lus. Utøj som lus kan dræne en h*ne for blod, hvilket i sidste ende tager livet af fuglen, hvis det ikke behandles. Symptomer er bleg kam og svælg og træthed
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Apatisk hane
« Svar #5 Dato: 25 April , 2018, 12:10 »
Hej igen.

Tak for dine svar. Vi har meget at lære endnu. Vi har tjekket Arnold, som han hedder, for lus. Der er intet at se, heller ikke under vingerne eller i gumpen. Det ville også have overrasket mig, da der herskede meget velordnede forhold, hvor vi købte dem. Vi håber, at han genfinder formen, når fældningen er overstået. Planen er at  lade dem blive i hønsehuset og deres lille rævesikre voliere i en 14 dages tiden, så de ved, hvor de bor. Derefter skal de selvfølgelig have lov til at gå frit. De får så i princippet 3800 m2 at boltre sig på.

Med venlig hilsen

Flemming Jensen

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Apatisk hane
« Svar #6 Dato: 09 Maj , 2018, 21:21 »
Arnold er nu desværre ikke blandt os mere. Han fortsatte med at skrante, og da han fik nogle anfald, hvor han drejede rundt om sig selv for til sidst at tumle om på gulvet, fandt vi, at det ikke var dyreetisk forsvarligt at fortsætte, så vi måtte aflive ham.
 Vi har fået stillet en ny hane i udsigt, men han skal lige have lidt flere "fjer på brystet", inden han kan lukkes ind til de tre fuldvoksne damer.
Der har aldrig været tvivl om hakkeordenen blandt de tre høns, men der har kun været tale om markeringer uden fysik kontakt. Imidlertid er førerhønen blevet mere og mere aggressiv og hakker nu de to andre i nakken, især når der serveres lækkerier. Et par gange er hun sprunget op på ryggen af en af de andre. Vi har meget at lære endnu om hønsepsykologi, men er det normalt, eller har det slået klik for hende, så hun tror, at hun er en hane? Hun er dog endnu ikke begyndt at gale. Jeg håber, at den nye hane vil kunne skabe lidt mere ro i geledderne.